سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۲۱

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. هوش‌های مصنوعی هر روز کاربرد‌های جدید پیدا می‌کنند و اولین خبرِ این هفته‌ی ما مربوط به یکی از جدید‌ترین کاربرد‌های آن‌هاست: وکالت و حقوق. اینتل نیز هوشی مصنوعی را معرفی کرده است که می‌تواند تصاویر بازی‌های ویدئویی را تبدیل به تصاویری واقعی کند؛ گویی که شما بازی‌هایی می‌کنید که فیلم‌برداری شده است و نه طراحی. سومین خبر این هفته‌ی ما به توسعه‌ی یک هوش مصنوعی مترجم توسط فیسبوک اختصاص دارد که می‌تواند بسیار کارآمد‌تر از تمام نمونه‌های مشابه زبان‌های مختلف را به یکدیگر ترجمه کند. حکمرانی دولت چین بر ذخیره‌ی داده‌های تولید شده توسطِ خودروهای خودران چهارمین خبر این هفته است. و واپسین خبر این شماره از مجله‌ی سایبرنما دوباره به چین و دست‌آوردِ علمیِ اعجاب‌انگیزِ این کشور برای تولید خورشیدِ مصنوعی‌ای با ۱۰۱ ثانیه طولِ عمر اختصاص دارد. با ما در این شماره همراه باشید

0

  • هوش مصنوعی برای وکلا

1

امروزه هوش‌های مصنوعی در حوزه‌های مختلفی کاربردی شده‌اند: پزشکی، اقتصادی، نظامی، آموزش، حمل و نقل، محیط زیست و … . حال این بار قرعه به نامِ حقوق افتاده است. شرکتِ معتبرِ Relativity اخیرا اعلام کرده است که در حال توسعه‌ی هوش مصنوعی‌ای است که می‌تواند متن‌های حقوقی را بررسی کرده و به نوعی دست‌یارِ وکلا در پرونده‌های حقوقی باشد. شرکتِ مذکور ادعا کرده است که هوشِ مصنوعیِ او می‌تواند مدت‌زمان و هزینه‌ی بررسی پرونده‌ها توسط انسان‌ها را تا ۷۵ درصد کاهش دهد. به نظر می‌رسد که ساختار‌های تمدنی یکی پس از دیگری توسطِ هوش مصنوعی در حالِ دگرگون‌شدن هستند. با حضورِ هوش مصنوعی در حوزه‌هایی تماما انسانی مانندِ حقوق شرایط برای تحولِ تمدنی و ظهورِ عصر سایبری بیش از پیش فراهم شده است.

 

  • جهان‌های مجازی، واقعی‌تر از همیشه

2

بازی‌های ویدئویی همواره به عنوان یک پیش‌درآمد برای جهان‌های مجازی شناخته‌شده‌اند. انسان‌ها می‌توانند در بازی‌های ویدئویی جهان را آن‌گونه که خود دوست دارند بسازند. اما معمولا توانایی انسان برای شبیه کردنِ جهان‌های بازی‌های ویدئویی به جهانِ واقعی و فیزیکی پیرامونِ ما محدود بوده است. اکنون اینتل هوش مصنوعی‌ای را معرفی کرده است که مبتنی بر یادگیری عمیق می‌تواند تصاویر سه بعدیِ گرافیکی را به تصاویری شبه واقعی تبدیل کند؛ تو گویی بازی‌های ویدئویی «فیلم‌برداری» شده‌اند. پروژه‌ی جدید اینتل هنوز در مرحله‌ی آزمایشگاهی است اما می‌توان انتظار کشید که با ورودِ این تکنولوژی به صنعتِ بازی‌های ویدئویی و هم‌چنین تکنولوژی‌های استغراقی مانندِ عینک‌های هوشمند جهان‌های مجازی رنگ و بویی کاملا واقعی به خود بگیرند.

 

  • فیسبوک در حال توسعه‌ی نسلِ جدیدی از هوش‌های مصنوعی مترجم است

3

ما در عصری زیست می‌کنیم که آن را عصر ارتباطات می‌نامند. عصری که در آن هر انسانی می‌تواند با دیگر انسان‌های کره‌ی زمین ارتباط بگیرد و با آن‌ها مکالمه یا دیالوگ داشته باشد.  بنابراین «زبان یکی از افق‌های اصلی هوش مصنوعی و آینده‌ی سایبری» است و همه‌ی بازیگران سایبری می‌کوشند راهِ حل‌های جدیدی برای ارتباطات زبانی و گفتاری ارائه دهند. این بار فیسبوک اعلام کرده است که به یک سیستم جدیدِ ترجمه‌ی زبانی دست یافته که می‌تواند با استفاده از یادگیری عمیق، صوت و متن را از دو زبان مختلف درک کند و سپس آن‌ها را به یکدیگر ترجمه کند. تفاوت هوش مصنوعی فیسبوک با دیگر سیستم‌های ترجمه‌ی فعلی (مانند گوگل) در این است که این سیستم از شبکه‌های مولد تخاصمی (GAN) استفاده می‌کند. پروژه‌ی فیسبوک هنوز ابتدای راه است اما باید دید که آیا سایبر بالاخره می‌تواند انسان‌ها را به عصرِ پیش از برجِ بابل بازگرداند یا خیر.

 

  • حکمرانی چین بر خودروهای خودران

4

پس از اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده حال چین نیز به یک بازیگرِ «حکمرانی خودروهای خودران» تبدیل شده است. این خبر زمانی جهانی شد که کمپانی فورد، تسلا و BMW اعلام کردند که تاسیساتی را در چین برای ذخیره‌ی داده‌های تولید‌شده توسطِ خودروهای خودرانِ خود برپاکرده‌اند. باید دانست که خودروهای خودران می‌توانند داده‌های کلانی را از انسان‌ها (کاربران، دیگر راننده‌ها، عابران و …) و محیط (خیابان‌ها، ساختمان‌ها، مناظر و …) دریافت و پردازش کنند. امنیتِ چنین داده‌هایی برای کشوری مانند چین بسیار مهم است و به همین علت دولت چین تمامِ خودروساز‌های خودران را ملزم کرده است که اگر می‌خواهند به فروشِ خودروهای خود در بزرگ‌ترین بازارِ خودروی جهان ادامه دهند، باید داده‌های تولید‌شده را در داخلِ خاکِ این کشور ذخیره کنند. دیر یا زود مسئله‌ی حکمرانیِ خودروهای خودران در تمام جهان من جمله کشورِ ما نیز به یکی از مسائل اصلی حکمرانی سایبری بدل خواهد شد.

 

  • خورشید مصنوعی چینی رکوردِ کره‌ای‌ها را زد

5

همین چند هفته پیش بود که خورشید مصنوعی کره‌ای توانست به مدت ۲۰ ثانیه انرژی‌ای معادل با ۱۰۰ میلیون درجه‌ی سیلیسیوس را آزاد کند. اما این هفته چینی‌ها اعلام کردند که توانسته‌اند خورشیدی با ۱۲۰ میلیون درجه و ۱۰۱ ثانیه پایداری را خلق کنند. دمای خورشید چینی حتی از دمای مرکزی‌ترین نقاط خورشیدِ منظومه‌ی شمسی نیز بالاتر است.  رقابتِ شدید میانِ کشور‌ها و کمپانی‌ها در خلق خورشید‌‌های مصنوعی بیش از هر چیزی برای دست‌یابی به یک منبعِ انرژی پایدار و سالم است و احتمالا ما در آینده شاهدِ رکورد‌هایی بسیار فراتر از این خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا