سایبرنما
موضوعات داغ

مجله هفتگی سایبرپژوه – شماره ۶

سایبرپژوه– مجله هفتگی سایبرپژوه با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به عرضه انبوه اولین اشپزخانه تمام اتوماتیک می پردازیم که صنعت غذا در دنیا را متحول خواهد کرد، پس از آن به گسترش حوزه های کاربردی پرینتر سه بعدی می پردازیم و سپس از پژوهش مهم دانشگاه کمبریج در حوزه تشخیص زودهنگام بیماری زوال عقل صحبت خواهیم کرد که قدم موثری در افزایش طول عمر انسان هاست و در نهایت از به رسمیت شناخت رمزارز جدید Vcoin توسط وزارت خزانه داری آمریکا سخن می گوییم که نویدبخش تحول اقتصادی مهمی در صنعت بازی های رایانه ای است. با ما در این شماره همراه باشید.

1

  1. عرضه‌ی انبوه اولین آشپزخانه‌ی تمام روبوتیک

2

سال‌هاست که روبات‌ها در صنایعِ مختلفی مانندِ تولید خودرو نقشِ بی‌بدیلی را بازی می‌کنند. در مقابل روبات‌‌ها معمولا در زندگی روزمره‌ی انسان‌ها نقشِ زیادی بازی نمی‌کنند. پروژه‌های مختلفی برای ساختنِ «روباتِ انسان‌نما» (روبات-خدمتکار یا روبات-پرستار) در جریان است اما شرکت مولی سعی کرده است یکی از مشکلاتِ اساسی زندگی مدرن را توسط روبات‌ها حل کند: آشپزی. یک آشپزخانه‌ی تمام اتوماتیک که روبات‌ها در آن می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی غذاهای دلپذیری را خلق کنند. قیمتِ بالای چند‌صدهزار یوروییِ این تکنولوژی احتمالا آن را تنها برای رستوران‌های لوکس به صرفه می‌کند؛ با این حال، تولید انبوه این تکنولوژی نشان می‌دهد که بسیاری از کار‌های روزمره‌ی زیستی-اجتماعی انسان‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور، به روبات‌ها سپرده خواهد شد.

 

  1. ۷ کاربردِ امروزینِ چاپ ۳ بعدی که آینده‌ را متحول خواهد کرد

3

در این شکی نیست که چاپ سه بعدی در آینده‌ای نه چندان دور وضعیت «تولید کالا» و «محصول» را تغییر خواهد داد. اما بیایید به ۷ شاخه‌ای که امروزه پرینتر‌های سه بعدی در آن‌ها استفاده می‌شوند نگاهی بیاندازیم: ۱. پرینت موی انسان (دانشگاه کلمبیا/ایالات متحده)، ۲. پرینتِ غذای انسان (ریدیفاین میت/اسرائیل)، ۳. پرینتِ شیشه (ای‌تی‌اچ/آلمان)، ۴. پرینتِ اعضای مصنوعی برای بدن انسان (شرکت‌های مختلف در جهان)، ۵. پرینتِ اندام‌های زنده (کارخانه پرینت سه بعدی/ ایالات متحده)، ۶. پرینتِ پوستِ انسان (انیستیتو رنسیلیر/ایالات متحده) و ۷. پرینت موشک‌ها (رلاتیویتی اسپیس/ایالات متحده). همان‌طور که می‌بینید، با پرینترِ سه بعدی تقریبا هر چیزی را می‌توان پرینت گرفت و در آینده همه چیز با این پرینتر‌ها تولید خواهد شد.  روزی خواهد رسید که مانندِ تصویرِ کنارِ این متن، ما می‌توانیم یک شهر را پرینت بگیریم.

 

  1. راهِ حلی برای تشخیصِ زود‌هنگامِ زوال عقل

4

زوال عقل یا خرد‌سودگی (dementia) که معمولا در سالخوردگان به صورتِ «آلزایمر» ظهور می‌کند به معنای اختلال در فرایند‌های روانی، ادراکی و شناختیِ انسان است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۷۰۰ هزار نفر به علت زوال عقل جان خود را از دست داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که زوال عقل در سال ۲۰۳۰ با رشدِ چشم‌گیرِ ۴۴ درصدی، علتِ مرگِ ۱ میلیون نفر باشد. در چنین شرایطی دانشگاه کمبریج توانسته است با استفاده از هوش مصنوعی سرعتِ تشخیصِ زوال عقل را افزایش دهد.  با این حال، مسئله‌ی تشخیص صرفا یک هدف حاشیه‌ای برای این پروژه است. این پروژه منجر به دریافت، استخراج و تحلیلِ داده‌های مغزیِ هزاران و میلیون‌ها انسان خواهد شد. چنین حجمی از داده‌های مغزی می‌تواند انقلابی در حوزه‌ی نوروساینس، شناختِ مغز و در نهایت قابلیتِ تغییرِ مغز را ایجاد کند. طبعا هدف نهایی همه‌ی این پروژه‌ها کنترل یا حداقل تعویق بلند‌مدتِ مرگ است.

 

 

  1. رمز‌ارز دیجیتالی IMVU از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده رسمیت یافت

5

IMVU یک شبکه‌ی اجتماعی خاص است که با وجود سابقه‌ی طولانی‌اش (تاسیس‌شده در سال ۲۰۰۴) در ایران شناخته‌شده نیست. این شبکه‌ی اجتماعی یک متاورس (Metaverse) است: جهانی مجازی مبتنی بر واقعیت مجازی. در این شبکه اعضا با یک آواتار ۳بعدی به شبکه وصل می‌شوند و با دیگران گفت و گو یا بازی می‌کنند. هفته‌ی گذشته این شرکت اعلام کرد که موافقت وزارت خزانه‌داری ایالات متحده برای تبدیل رمز‌ارزِ Vcoin به دلار را اخذ کرده است. بازارِ IMVU چیزی در حدودِ ۱۴ میلیارد دلار است و تبدیل این بازار به یک رمز‌ارز دیجیتالی قدم مهمی برای این شرکت و به طور کلی جهان‌ها و زندگی‌های مجازی است. می‌باید پیشاپیش به متاورس‌هایی چون IMVU و Second Life توجه ویژه‌ای نشان داد زیرا با افزایش سرعت اینترنت در سال‌های آتی، اقبالِ جامعه‌ی ایرانی به این جهان‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا