سایبرنما

سایبرنما- شماره‌ی ۱۱

مجله هفتگی سایبرپژوه با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به معرفی یک پلتفرم جدید خواهیم پرداخت. این پلفترم اشیاء فیزیکی در جهان خارجی را به وسیله‌ی هوش مصنوعی مدل‌سازی سه بعدی و دیجیتالی می‌کند. این مدل‌سازی در آینده‌ی جهان‌های سایبری و زندگی آمیخته‌ی ما در تمدن سایبری نقش مهمی دارند.تولید یک بینی بیوهیبریدی از سلول‌های بویایی پشه‌ها دومین خبر ماست. این اتفاق گام بزرگی برای انتقال حس بویایی به هوش‌های مصنوعی و هم‌چنین تشخیص زودهنگام سرطان محسوب می‌شود. ماشین‌ها اکنون می‌توانند بسیار بسیار قوی‌تر از انسان‌ها و بسیاری از حیوانات جهان پیرامون خودشان را بو بکشند.

سپس با نقل یک گزارش جدید به بحرانِ پیش رو در بازی‌های ویدئویی خواهیم پرداخت: بات‌ها. همان‌طور که بات‌ها امروزه در شبکه‌های اجتماعی به یک بحران بزرگ بدل‌شده‌اند، با توسعه‌ی بازی‌های مولتی‌پلیر بات‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابند: با این تفاوت که آن‌ها می‌توانند ضرر‌های اقتصادی بسیار بیشتری را نسبت به شبکه‌های اجتماعی به بازی‌ساز‌ها وارد کنند. یک پژوهش آینده‌پژوهانه نشان می‌دهد که «اینترنت اشیاء پزشکی» یکی از مهم‌ترین ترند‌های آینده‌ی ما خواهد بود و به همین دلیل چهارمین مطلبِ این شماره از مجله به تاثیرات مهم IoMT بر مراقبت از سالمندان و تغییر مفهوم «پرستاری» اختصاص یافته است. واپسین خبرِ هفته‌ی ما نیز مانندِ چند هفته‌ی گذشته به یک رخدادِ سایبری از کشور‌های در حالِ توسعه اختصاص یافته است: توسعه‌ی یک روبوتِ جنگل‌کار در کشور استونی که می‌تواند روزانه هزاران درخت بکارد. با ما در این شماره همراه باشید

00

  1. سایبری‌سازی اشیاء فیزیکی روند جدید صنعت و زندگی است

01

شرکت فیسنا یکی از استارتاپ‌های آمریکایی است که شاید تاثیر آن در آینده‌ی زندگی بشری ملموس نباشد اما بسیار مهم است. این شرکت اخیرا اعلام کرده است که سرمایه‌ای ۲۰ میلیون دلاری را برای مدل‌سازی سه بعدی از اشیاء فیزیکی جهان توسط هوش مصنوعی جذب کرده است. این مدل‌سازی اجازه می‌دهد هوش مصنوعی در سطح صنعتی تمام اجزاء یک «کالا» (اعم از موتور یا یک میز) را بررسی کند و آن را به صورت یک شی سایبری سه بعدی ذخیره کند. ذخیره‌سازی چنین اشیائی دو کاربرد عمده دارد: اول) می‌توان از این اشیاء برای توسعه‌ی جهان‌های سایبری استفاده کرد و دوم) سه بعدی‌سازی سایبری این امکان را می‌دهد که شما به جزئیات یک کالا دسترسی داشته باشید. فرض کنید یخچال شما خراب شده است. یک مدل‌سازی سه بعدی به راحتی می‌تواند به صورت بصری محل مشکل و راه‌کار تعمیر را ارائه دهد.

 

  1. تولید یک بینی مصنوعی برای انسان و ماشین‌ها از طریق پشه‌ها

02

هوش‌های‌ مصنوعی به وسیله‌ی دوربین‌ها و میکروفون‌ها حس بینایی و شنوایی را دارا هستند. اما انتقال حواسِ چشایی، لامسه و بویایی به ماشین‌ها کاری سخت و پیچیده است. یک پروژه‌ی نوین توانسته است با استفاده از سلول‌های بویایی پشه‌ها یک بینی بیوهیبریدی (زیستی-غیرزیستی) را تولید کند که هم می‌تواند به عنوان بینی مصنوعی انسانی استفاده شود و هم به عنوان بینی هوش‌های مصنوعی کاربرد دارد. جالب این جاست که بینی مصنوعی به خاطر پایه‌ی پشه‌ای آن کارایی بسیار بالاتری نسبت به بینی انسانی دارد و می‌تواند بوهای بسیار گسترده‌تری را تشخیص دهد. علاوه بر این به گفته‌ی محققین، این بینی توانایی آن را دارد که بر اساس «بوی تنفس» افراد سرطانی، سرطان این افراد را در مراحل اولیه تشخیص دهد. یکی از قابلیت‌های حیوانات نسبت به انسان‌ها توانایی بالای شنیدن یا بویایی آن‌هاست و حال این انسان است که می‌تواند از قابلیت‌های همه‌ی حیوانات بهره ببرد.

 

  1. بات‌ها: دیروز در شبکه‌های اجتماعی و امروز در بازی‌ها

03

امروزه بر کسی پوشیده نیست که بات‌ها نقشِ بسیار مهمی در شبکه‌های اجتماعی ایفا می‌کنند. آن‌‌ها می‌توانند با فالو‌کردن یا لایک‌کردن یک کاربر او را در شبکه‌های اجتماعی پروموت کنند یا حتی می‌توانند باعث بسته‌شدنِ صفحه‌ی یک کاربر شوند. شرکتِ Unbotify که به صورت تخصصی بر روی بات‌ها کار می‌کند اخیرا گزارش کرده است که روندِ جدیدِ توسعه و کاربردِ بات‌ها در بازی‌های ویدئویی اتفاق خواهد افتاد.  حضورِ بات‌ها در بازی‌های ویدئویی درآمد بازی‌ساز‌ها را به خطر می‌اندازد و می‌تواند یک ضربه‌ی چند میلیارد دلاری را به بازی‌ساز‌ها وارد کند. نکته این‌جاست که بسیاری از بازی‌باز‌ها با فروش اکانت یا منابع خود در بازی‌ها برای خود درآمد زایی می‌کنند؛ بنابراین می‌توان با استفاده از بات‌های فراوان یک کسب و کار چند ده میلیارد دلاریِ غیر قانونی را در سطح بین‌المللی راه انداخت. همان‌طور که حضور بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی بحران‌های خاصی را ایجاد کرده است، در بازی‌های آنلاین نیز یک سوالِ اساسی در راه است: آیا ما با انسان‌ها بازی می‌کنیم یا با بات‌ها؟

 

  1. آیا ما به زودی مراقبت از سالمندان را به هوش‌های مصنوعی خواهیم سپرد؟

04

مراقبت از سالمندان یک وظیفه‌ی اجتماعی وانسانی است که در جوامع مختلف به انحاء گوناگونی تکریم، ترویج و انجام می‌شود. با این حال زندگی مدرن مراقبت از سالمندان را به یک مسئله‌ و حتی بحران تبدیل کرده است. محققان بر این نکته پافشاری می‌کنند که با توسعه‌ی شبکه‌های ارتباطی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و خدمات پزشکی هوشمند، مراقبت از سالمندان  به صورت خودکار و توسط هوش‌های مصنوعی انجام خواهد شد. به طور کلی مفهوم «پرستاری» نیز تغییر خواهد کرد و یک بحران کار در جامعه‌ی پرستاری نیز دور از انتظار نخواهد بود. هما‌ن‌طور که ما امروزه با مفهومِ «اینترنت اشیاء» آشنا هستیم باید با مفهومِ «اینترنت اشیاء درمانی» نیز آشنا باشیم. این ترند مسئله‌ی مراقبت و نگهداری از بیماران و سالمندان را کاملا دگرگون خواهد کرد و روندِ جدیدی از ابعادِ تمدنی را آشکار خواهد ساخت.

 

  1. حل بحران جنگل‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

05

ما انسان‌ها، احتمالا در میان تمام کهکشان‌ها و میان تمام ملائک، به تخریب‌کنندگان محیط زیست مشهور هستیم. علاقه‌مندان و خاطرنگاه‌دارانِ محیط زیست همواره تذکر می‌دهند که روند استفاده‌ی بشری از منابع محیط زیستی می‌تواند به فجایعِ سنگینی، من جمله نابودی خودِ انسان‌ها، ختم شود. با این حال انسان‌ها همواره در پی چاره نیز بوده‌اند. یکی از اصلی‌ترین چاره‌های بشری نیز استفاده از تکنولوژی‌های انسانی برای احیای محیط زیست است. کشور استونیا روبات جنگل‌کاری را معرفی کرده است که می‌تواند روزانه هزاران درخت را به صورتِ خودکار کاشت کند. این روبات‌هایی که ما را به یاد مردِ حلبی در داستان جادوگر شهر اوز می‌اندازند، می‌توانند تخریب محیط ‌زیستی به جنگل‌های استونیا را در بازه‌ی بسیار کوتاهی جبران کنند. پروژه‌های مختلف روباتیک و نانوروباتیکِ احیای محیط زیست چشم‌انداز روشنی را برای حل این بحران پیش چشم گذاشته‌اند اما باید دید که رقابت‌های سیاسی و تنازعات بین المللی تا چه اندازه این راهِ حل‌ها را میسر می‌کند. به هر حال دور نخواهد بود که روزی برخی از کشور‌ها با عنوانِ «حافظِ محیطِ زیست» شناخته شوند؛ همان‌طور که در امروز نیز برخی از کشور‌های قدرت‌مند با عنوانِ «حافظ حقوق بشر» خود را به جهان معرفی می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا