اخبار

نرم‌افزار هوش‌مصنوعی تشخیص سرطان یک کلینیک جمع و جور!

سایبرپژوه دانشمندان، از یک «نرم‌افزار هوش‌مصنوعی تشخیص سرطان» رونمایی کرده‌اند که می تواند به کمک آزمایش ادرار، وجود این بیماری را در برخی از اعضای بدن، شناسایی کند. تاکنون، بررسی های آزمایشگاهی، نشان داده است که عملکرد این سیستم، در تشخیص سرطان های خطرناکی مثل سرطان معده و پروستات که در مردان بسیار رایج هستند، در سطح قابل قبولی قرار دارد.

تکنولوژی علیه سرطان!

در حقیقت، عامل بسیاری از انواع مختلف این بیماری، مثل سرطان خون و سرطان پروستات، مشترک بوده و به کمک مشاهده تغیر در غلظت مواد مختلف در بافت های بدن، می توان تا حد زیادی، از بروز این بیماری، جلوگیری کرد. با این حال، با توجه به اینکه دقت تشخیص این بیماری، در سطح جهانی، به طور متوسط حدود ۳۰ درصد است، تعداد قابل‌توجهی از بیماران بدون آنکه متوجه شوند، دوران ابتلایشان را می گذرانند تا وقتی که عوارض جانبی ناشی از آن مانند خونریزی و درد، خود را نشان دهند. موسسه علوم و تکنولوژی کره موسوم به «KIST»، اخیرا اعلام کرده است که یک تیم تحقیقاتی مشترک، به رهبری «دکتر لی» از مرکز تحقیقات Biomaterials و «پروفسور جونگ» از مرکز پزشکی Asan ، توانسته اند به یک تکنیک خاص برای تشخیص سرطان پروستات از طریق بررسی ادرار دست پیدا کنند؛ این راه‌حل جدید، قادر است در عرض تنها ۲۰ دقیقه با دقت تقریبا ۱۰۰ درصد، این کار را انجام دهد. در این روش، یک نرم‌افزار هوش‌مصنوعی تشخیص سرطان، که به یک حسگر زیست-مکانیکی حساس به صوت، نور و مواد، مجهز است، به کمک سیگنال های الکتریکی، به عنوان عامل اصلی تشخیص بیماری، عمل می کند. این شبکه، می‌تواند به کمک یک تست کوتاه مدت ادرار، بدون نیاز به هر گونه تزریق به بدن بیمار، وجود سرطان را در بدن انسان تشخیص دهد.

 

نرم‌افزار هوش‌مصنوعی تشخیص سرطان تا چه حدی کاربردی است؟

با این حال، از آنجایی که غلظت عوامل سرطان در ادرار پایین است، بیوسنسورهای مبتنی بر ادرار تاکنون تنها برای شناسایی بیماری در گروه‌های در معرض خطر مورد استفاده قرار گرفته است. تیم «دکتر لی»، به کمک این ابزار جدید، گام بلندی در مبارزه با بیماری سرطان برداشته است؛ زیرا طی چند سال اخیر، دقت سیستم های تشخیص این بیماری، در حد ۹۰ درصد باقی مانده بود. این تیم تحقیقاتی، برای غلبه بر این محدودیت، روی عوامل بسیاری که موجب بروز سرطان شده و یا نشانه های شکل گیری آن هستند، تمرکز کرده است. در همین راستا، یک حسگر نیمه‌رسانای فوق‌العاده حساس در این سیستم لحاظ شده‌است که می تواند مقادیر چهار فاکتور مختلف سرطان را به صورت همزمان، برای تشخیص سرطان پروستات، بررسی کند. سپس یک نرم‌افزار هوش‌مصنوعی تشخیص سرطان را برای آنالیز این مقادیر براساس نتایج حاصله از عملکرد حسگر، طراحی کرده اند. پس از انجام آزمایشات اولیه، مشخص شد که این سیستم، در ۷۶ نمونه مختلف ادرار، با دقت نزدیک به ۱۰۰ درصد، توانست تمام موارد مبتلا را از موارد سالم، تمایز دهد. طبق گفته محققان، این سیستم می تواند بعد از یک سری تغیرات جزئی، به صورت فراگیر، در محیط های درمانی، مورد استفاده قرار گیرد و احتمالا با استقبال شایانی از طرف مردم و جامعه پزشکی نیز مواجه شود؛ چرا که با وجود این نرم‌افزار، بسیاری از هزینه های پزشکی و زحمات کارکنان درمانی، حذف شده و از این رو، صرفه جویی های بسیاری را درپی خواهد داشت. موسسه KIST اعلام کرده است، که قرار است این اختراع جدید را برای تشخیص انواع دیگری از سرطان نیز، گسترش دهد.

منبع
phys

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا