سایبرنما

سایبرنما – شماره ۲۰

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. چه می‌شود اگر یک انگشت شست اضافه در دستانتان داشتید؟ احتمالا خیلی راحت‌تر می‌توانستید چیز‌ها را در دستان خودتان نگه دارید. تکنولوژی‌های سایبری این امکان را برای شما فراهم می‌کنند و اولین خبر ما مربوط به یک انگشتِ شست اضافه است. سپس به جدید‌ترین هوش مصنوعی گوگل که می‌توان آن را دکتر متخصص پوست خواند می‌پردازیم. سومین خبر این هفته‌ی ما به تولید انبوه جنگ‌افزار‌های تماما روبوتیک در روسیه اختصاص دارد. آیا روسیه در نبردِ سردِ میان چین و ایالات متحده توان رقابت دارد؟ آیا هوش های مصنوعی می‌توانند مسیر‌های صحیح پژوهش‌های علمی را تشخیص و پیشنهاد دهند؟ در چهارمین خبر این هفته‌ی سایبرنما خواهیم دید که این کار حداقل در حوزه‌ی بیوتکنولوژی شدنی است. واپسین خبر این شماره از مجله‌ی سایبرنما به دست‌آوردِ استرالیا برای تولید یک مزرعه‌ی تماما روبوتیک اختصاص یافته است. با ما در این شماره همراه باشید.

0

  • انگشت‌های مصنوعی دستانِ شما را ۶ انگشتی می‌کنند

1

هر روزه شاهدِ معرفی رابط‌های کاربری مغزی جدیدی هستیم. اگر پیش‌تر از رابط‌های کاربری مغزی برای درمان صرع، از تکنولوژی‌های ذهن‌خوانی دانشگاهی و ارتشی و یا از دست‌های روباتیک می‌گفتیم که همگی به نوعی راه‌هایی برای انجام فعالیت‌های معمولِ بدنِ انسانی بودند، امروز باید از این سخن بگوییم که چگونه تحولات سایبری می‌توانند شکل و شمایل بدنِ ارگانیستیِ ما را تغییر دهند. محققان دانشگاه کالجِ لندن توانسته‌اند یک انگشتِ اضافی برای دستانِ ما را توسعه دهند که می‌تواند دستوراتِ مغزی ما را شناسایی کند و به صورت کاملا هماهنگ با دیگر انگشتان ما به فعالیت بپردازد. این انگشتِ اضافه بر اساس سیگنال‌های انگشتِ شست عمل می‌کند و می‌تواند به شما در گرفتنِ چیز‌ها تنها با یک دست یاری‌رسان باشد. ساختار ارگانیکِ بدنِ انسان توسط فناوری‌های سایبری در حال تغییر است و اضافه شدن یک انگشت به بدنِ ما تنها قطره‌ای از دریای رو به رشدِ آینده است.

  • هوش مصنوعی متخصص پوست در تلفن هوشمندِ شما

2

سلامت بعد از پاندمی کرونا بدل به یکی از اهداف اصلی شرکت‌های بزرگ شده است و این روز‌ها هر شرکتی تلاش می‌کند که مدل جدیدی از تکنولوژی‌های سایبری سلامت را عرضه کند (هوش مصنوعی مایکروسافت،.رایانش شناختی سلامت گوگل، مربیِ مصنوعی تناسب اندام، برنامه‌های سلامت کمبریج، ترکیبات دارویی فیسبوک و…). در تازه‌ترین خبر‌ها، گوگل اعلام کرده است که هر ساله ۱۰ میلیارد جست و جو در مورد مراقبت از پوست انجام می‌شود و به همین علت تیم هوش مصنوعی این کمپانی یک هوش مصنوعی را توسعه داده است که می‌تواند با تحلیل ۳ عکس از صورت شما و پرسیدن چند سوال در مورد جنسِ پوست و مسئله‌ی پوستی‌ای که با آن مواجه هستید، مشکلِ پوستی شما را تشخیص دهد و به شما اعلام کند. گوگل اعلام کرده است که این هوش حتی می‌تواند سرطان پوست را نیز تشخیص دهد. همان‌طور که سایبرپژوه بارها گفته است، مناسباتِ پزشکی و سلامت در آینده‌ی نزدیک به کلی متفاوت خواهد شد و عرضه‌ی هوش‌های مصنوعیِ متخصص که جای پزشکان متخصص را خواهند گرفت، یک روندِ غیرِ قابل اجتناب خواهد بود.

  • روسیه تولید انبوه جنگ‌افزار‌های روبوتیک را آغاز کرده است

3

جنگ‌افزار‌های روبوتیک راهبرد محتوم آینده‌ی جنگ‌ها هستند. کشور‌های مختلف به انحاء مختلف در حال توسعه‌ی این نوع جنگ‌افزار‌ها هستند و تمام کشور‌هایی که راهبردِ اصلی امنیت ملی خود را بر پایه‌ی هوش مصنوعی تعریف کرده‌اند (یعنی چین، روسیه و ایالات متحده) تلاش می‌کنند که ارتش‌ها را به صورت کامل خودمختار کنند. حتی جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش کرده است که پهباد‌های هوشمند و خودمختار را عملیاتی کند. حال روسیه اعلام کرده است که از فاز تحقیقاتی جنگ‌افزار‌های روبوتیک خارج شده است و آن‌ها را به تولید انبوه رسانده است. در حالی که وزیر دفاع روسیه از مدل‌های مشخصی که به تولید انبوه رسیده‌اند سخنی به میان نیاورده است، متخصصان اظهار کرده‌اند که احتمالا روسیه توان تولید چند نوع تانک، پهباد، زیردریایی و بولدوزرِ هوشمند را داراست.

 

  • هوش‌های مصنوعی مسیرِ علم را پیش‌بینی و جهت‌بخشی می‌کنند

4

محققات دانشگاه MIT توانسته‌اند با استفاده از دیتابیس‌ ۱.۶ میلیون مقاله‌ در حوزه‌ی بیوتکنولوژی که طی ۴۰ سال گذشته منتشر شده است، یک هوش مصنوعی را آموزش دهند که می‌تواند مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین مقالات ۴۰ سال گذشته را تشخیص دهد و هم‌چنین می‌تواند مهم‌ترین مقاله‌های به روزی را که آینده‌ی این علم را تحت تاثیر قرار خواهد داد، شناسایی کند. طبیعتا این شناسایی می‌تواند منجر به جهت‌بخشی علم در آینده نیز بشود. دانشمندان به زودی به دست‌آورد‌های هوش مصنوعی اعتماد خواهند کرد و مسیر پژوهش‌های خود را بر اساسِ پیشنهاد‌های هوش‌های مصنوعی تعیین خواهند کرد. برخی محققان بر این عقیده هستند که تسلط بیش‌ از اندازه‌ی هوش‌های مصنوعی بر ساحت علم می‌تواند جلوی خلاقیت علمی و پژوهش در حوزه‌های کم‌ترشناخته‌شده را بگیرد اما مخالفان بر این عقیده هستند که می‌توان با آموزش صحیحِ هوش‌های مصنوعی، آن‌ها را تبدیل به ابزاری کرد که حفره‌های علم را به درستی به ما نشان دهد. آن‌ها بر عقیده هستند که به جای حل کردن هزاران مسئله، بهتر است که تنها یک مسئله‌ (یعنی هوش مصنوعی) را حل کنیم.

  • استرالیا نیز به باشگاه کشاورزی تماما هوشمند پیوست

5

کشاورزی و دامداری دو روندِ بسیار مهم در آینده‌ی تمدنِ سایبری بشریت هستند. بدنِ فعلی انسان‌ها نیازمندِ تغذیه از منابع آلی و ارگانیک است و این نیاز در طول تاریخِ تمدنِ بشری، توسطِ کشاورزی و دامداری تامین شده است. چین همین امروز رویای عصرِ کشاورزی ۴.۰ را در سر می‌پروراند و شرکت‌هایی مانندِ Bowery Farming نیز کشاورزی تمام اتوماتیک را در ایالات متحده توسعه داده‌اند. حال استرالیا نیز به باشگاه کشاورزی تمام هوشمند پیوسته است. در یک پروژه‌ی دانشگاهی یک زمین به مساحت ۱۹۰۰ هکتار به طور کامل توسط روبات‌ها و هوش‌های مصنوعی و بدون دخالت نیروی انسانی مورد زراعت قرار گرفت. حرکت به سمت کشاورزی هوشمند می‌تواند یک مزیت رقابتی جدی را برای کشور‌ها در آینده‌ی نزدیک فراهم کند. کشاورزی سایبری موجب پایین‌ آمدن قیمت مواد کشاورزی و دامداری می‌شود و احتمالا منجر به نابودی کامل کشاورزی سنتی و صنعتی خواهد شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا