سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۲۵

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. سایبرنما اولین خبر این هفته‌ی خودش را به هوش‌های مصنوعی دوبلور اختصاص داده است که در بازی Witcher 3 رونمایی شده‌اند. آیا به زودی هوش‌های مصنوعی تمام صنعتِ دوبله را خواهند بلعید؟ یکی از پر سر و صداترین تحقیقاتِ سایبری در هفته‌ی گذشته مقاله‌ای معتبر از ۱۷ پژوهشگر بود که در آن بر بحرانی بودنِ شبکه‌های اجتماعی برای جوامع بشری تاکید شده بود.  اگر به حوزه‌ی تحقیقات سایبری علاقه دارید این خبرِ ما را از دست ندهید زیرا سیگنال مهمی در مورد آینده‌ی شبکه‌های اجتماعی است. پیگیری راهبرد‌های تکنولوژیکِ اسرائیل برای حفظ موجودیتِ خودش یکی از محور‌های سایبرنماست و به همین علت در این شماره نیز به افتتاحِ بزرگ‌ترین کارخانه‌ی گوشتِ پرورشی جهان در اسرائیل پرداخته‌ایم. این هفته چهارمین خبر سایبرنما نیز به کشاورزی و تولید یک روباتِ کشاورز در لهستان اختصاص دارد و واپسین خبر این شماره از مجله‌ی سایبرنما به راهبرد‌ِ کلان کره‌ی جنوبی برای تولید خودروهای کاملا خودران تا سال ۲۰۲۷ می‌پردازد. با ما در این شماره همراه باشید

0

دوبلور‌های مصنوعی

1

توانایی‌های هوش‌های مصنوعی هر روز در حالِ توسعه است و سایبرنما تلاش می‌کند که این کاربردها را به شما معرفی کند. یکی از این کاربرد‌ها که قبلا نیز به آن اشاره داشتیم، انجامِ دوبله یا صداگذاری توسطِ هوش‌های مصنوعی به جای صداپیشگانِ انسانی است. هوش‌های مصنوعی می‌توانند با تحلیلِ داده‌های ضبط شده از یک صدا، آن صدا را با دیالوگ‌های جدید (یا حتی زبانِ جدید) بازسازی کنند. اکنون این قابلیت در یکی از بازی‌های مشهور به نامِ The Witcher 3 پیاده‌سازی است. بازی‌سازان در یکی از نسخه‌های عرضه‌شده‌ی جدید خط‌های دیالوگی را به بازی اضافه کرده‌اند که در بازی اصلی نیست و گفته شده است که صدای پیشه‌ی این خط‌های جدید یک هوش مصنوعی است. مدافعانِ این کاربست عقیده دارند که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به بازی‌هایی بسیار پیچیده‌تر منجر شود و اما مخالفان می‌گویند که پیشه‌ی صدای‌پیشگی با استفاده از این تکنولوژی‌ها از بین خواهد رفت. به هر روی، دور نیست زمانی که شما متنی را به کامپیوترتان بدهید و کامپیوترِ شما با صدا یا حتی تصویرِ خودِ شما آن متن را در یک کلاس، جلسه یا سخنرانی قرائت کند.

آیا شبکه‌های اجتماعی بیش از گرمای جهانی یک «بحران بشری» هستند؟

2

۱۷ پژوهشگر از رشته‌های مختلفی مانندِ زیست شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، علوم اقلیمی، روان‌شناسی، علوم عصبی و … در یک مقاله‌ی مشترک که در مجله‌ی PANS به چاپ رسیده‌است به این نتیجه‌گیری رسیده‌اند که شبکه‌های اجتماعی را باید یک «بحران بشری» دانست. این مقاله اعلام می‌کند که جامعه‌ی بشری یک «سیستمِ درهم‌پیچیده» است که مبتنی بر ساختار‌ها و کارکرد‌های مشخصی در طولِ قرن‌ها شکل گرفته است. با ورودِ شبکه‌های اجتماعی این ساختار به سرعت در حالِ تغییر است. ادعای اساسی این است که سرعتِ تغییراتِ بالا در یک سیستمِ در هم پیچیده می‌تواند منجر به فروپاشیِ سیستم و در نتیجه بحران در سیستم بشود. پژوهشگران هشدار می‌دهند که توسعه‌ی بی‌اندازه‌ی قابلیت‌ها و ساختار‌های جدیدِ اجتماعی در اینترنت نیازمندِ فهم و پژوهشِ دقیق در موردِ تبعاتِ این ساختارهاست؛ و این در حالی است که  دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها بیش از هر چیزی به «محصول»، «خروجی» و «سود» توجه نشان می‌دهند. آیا رشدِ تکنولوژی‌ها ما را به سمتِ یک اتوپیا هدایت خواهد کرد یا به عکس، بی‌توجهی به پیامد‌های این تکنولوژی‌ها منجر به بحران‌های فراگیرِ اجتماعی خواهد شد؟

اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه‌ی گوشت مصنوعی جهان را راه‌اندازی کرد

3

مدت‌هاست که یکی از راهبرد‌های کلانِ [امنیتیِ] اسرائیل مدیریت غذای جهانی در آینده‌ی نزدیک است.  این راهبرد از آن رو برای اسرائیل اهمیت دارد که بتواند نفوذِ خود را در کشور‌های کم‌درآمدِ آفریقایی (به خصوص در رقابت با چین) نگاه دارد و بتواند از اهرمِ فشارِ «غذا و آب» آینده‌ی خود را تامین کند. در همین راستا علاوه بر تمرکز بر تولیدِ گوشت‌های سه بعدی این کشور در هفته‌ی گذشته بزرگ‌ترین کارخانه‌ی گوشِ پرورشی را در شهرِ رخووت افتتاح کرد که ظرفیتِ تولیدِ ۵۰۰ کیلوگرم گوشت در روز را دارد.  ادعا شده است که این کارخانه می‌تواند ۲۰ برابر سریع‌تر از پرورش دامِ سنتی گوشت تولید کند. افتتاح این کارخانه با افزایشِ قیمتِ گوشتِ جهانی و مقرون‌ به صرفه شدنِ تولیدِ گوشتِ مصنوعی همراه شده است. باید دید که رقابتِ کشاورزی برای مدیریت آینده‌ی غذا تا کجا پیش خواهد رفت.

روباتِ کشاورز

4

روبات‌ها را باید محورِ کشاورزیِ آینده دانست. آن‌ها می‌توانند با دقت و مراقبتی مثال‌زدنی شبانه‌روز کار کنند و به افزایش تولید محصولاتِ کشاورزی و هم‌چنین بالا بردن کیفیت این محصولات کمک شایانی کنند.  دانشگاه کشاورزی لهستان با همکاری یک استارت‌آپِ لهستانی اخیرا روباتی را معرفی کرده است که می‌تواند به صورت آزادانه در مزارع حرکت کند، گیاهان مریض را شناسایی کند، آن‌ها را مداوا کند، از طریق برگ‌هایشان به آن‌ها غذا دهد و بسی کار‌هایِ دیگرِ این‌چنینی را انجام دهد. بر خلافِ روبات‌های دیگری که در این عرصه به تولید می‌رسند، تمرکزِ روباتِ کشاورزِ هوگو بر نگهداری و مراقبت ازسلامتِ گیاهان است تا بدین وسیله از سلامتِ محصولِ نهایی اطمینان حاصل شود. این روبات جایزه‌ی «محصولِ لهستانیِ آینده» را ( که توسط وزیرِ کار، توسعه و فناوریِ لهستان اعطا می‌شود) کسب کرده است.

کره به سمتِ خودرو‌های کاملا خودران حرکت می‌کند 

5

به طور کلی ۶ استاندارد در صنعتِ خودروهای خودران وجود دارد: سطح ۰) خودروی غیرِ خودران، سطح ۱) دستیاری هوش مصنوعی برای رانندگی، سطح ۲) توانایی رانندگی توسط هوش مصنوعی با نظارت کامل انسانی، سطح ۳) رانندگی توسط هوش مصنوعی با نظارت محدود انسانی، سطح ۴) رانندگی توسط هوش مصنوعی و بدون نظارت انسانی (خودروهای بدونِ فرمان) اما با امکانِ نظارتِ انسانی، سطح ۵) خودروهای کاملا خودران بدونِ هر گونه نظارت یا امکانِ نظارتِ انسانی. در حالی که کشور‌های مختلف سعی می‌کنند حکمرانیِ خودروهای خودران را در دستور کار قرار دهند، وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌ی جنوبی اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به سطحِ ۴ در خودروهای خودران دست بیاید و به همین علت مبلغ ۷۵ میلیون دلار را برای تحقیق و توسعه در این زمینه اختصاص داده است. کره‌ی جنوبی تلاش می‌کند که صنعت خودروسازی خود را در رقابتِ نزدیکِ خودروهای خودران میان چین و ایالات متحده حفظ کند وگرنه به زودی این صنعت در مقابل خودروهای هوشمندِ آینده به یک صنعت کاملا ورشکسته تبدیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا