اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

«هدست‌واقعیت‌مجازی»، دست‌آوردی از جنس آینده

سایبرپژوه – بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی اپل تا سال آینده از هدست واقعیت ترکیبی (واقعیت‌افزوده/واقعیت‌ مجازی) خود رونمایی خواهد کرد و به‌دنبال آن در سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه اپل گلس با فناوری واقعیت‌افزوده خواهیم بود. صرفنظر از قالب طراحی مورد استفاده توسط این محصولات اکنون می‌دانیم که تیم کوک؛ مدیرعامل اپل در گذشته اعلام کرده که “واقعیت‌افزوده و واقعیت مجازی فناوری‌های بسیار جالبی هستند؛ اما به عقیده من اهمیت واقعیت‌افزوده در مقایسه با فناوری دیگر احتمالا بسیار بزرگتر است.”

اپل و فاکسکان مشغول تولید آزمایشی لنزهای واقعیت‌افزوده برای هندست‌های آینده اپل هستند

تیم کوک در جریان همین مصاحبه در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که واقعیت‌افزوده یک تجربه اجتماعی را رقم خواهد زد. “واقعیت‌افزوده به هر ۲ ما امکان می‌دهد تا هنگام نشستن کاملا حاضر بوده و با یکدیگر صحبت کنیم؛ اما همزمان به موارد بصری دیگری نیز دسترسی داریم. این امکانات احتمالا همان مواردی هستند که پیرامون آن‌ها صحبت کرده یا همان شخصی است که در اینجا حضور ندارد؛ اما برای حاضر شدن می‌تواند مقابل دیدگان ما ظاهر شود.” همچنین مدیرعامل اپل از واقعیت‌افزوده تحت‌عنوان “یک ایده بزرگ همانند اسمارت‌فون” یاد کرده است که این نشان دهنده اهمیت واقعیت افزوده است.

عینک اپل با فناوری واقعیت‌افزوده احتمالا تا سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد

صرف‌نظر از مفعوم واقعی این فناوری، اپل هنگام عرضه عینک خود نیازمند لنزهای واقعیت‌افزوده خواهد بود. اطلاعات جدیدی که امروز منتشر شده نشان می‌دهند که اپل و بزرگترین تولیدکننده شریک آن در زمینه ساخت لنزهای واقعیت‌افزوده نیمه شفاف با یکدیگر همکاری می‌کنند. به گفته یکی از اشخاص نزدیک به ۲ کمپانی لنزهای مذکور حدودا ۲ ماه پیش مرحله تولید نمونه اولیه را پشت سر گذاشته و تولید آزمایشی آن‌ها آغاز شده است. تا زمان تولید انبوه لنزها و دستگاه مجهز به آن‌ها کماکان ۱ الی ۲ سال زمان باقی‌ مانده است.

این لنزها برای ایجاد حالت عمق ساختگی از تصاویر استریوسکوپیک استفاده می‌کنند. فناوری به‌کارگیری شده در این لنزها همانند نمونه مورد استفاده در سایر دستگاه‌های واقعیت‌افزوده/ واقعیت مجازی فعلی بازار است. این محصولات توسط کمپانی‌های Magic Leap، مایکروسافت و فیس‌بوک روانه بازار می‌شوند. تولید این لنزها ظاهرا کاری دشوار خواهد بود؛ چرا که ساختار آن‌ها شامل چندین لایه نازک از مواد مصنوعی است. هر لایه می‌تواند دچار خراشیدگی یا حباب شده و علائم دیگری بر روی آن‌ها نمایان شود. در نتیجه این لنزها بایستی در اتاق‌های ایزوله و بدون گردوغبار تولید شوند. این لنزها همانند عینک‌های سه‌بعدی مورد استفاده در سالن‌های سینما ۲ تصویر از یک سوژه مشابه را با ۲ زاویه اندکی متفاوت با یکدیگر ترکیب می‌کنند. پیش‌تر نیز چندین اسمارت‌فون مختلف به منظور ارائه تصاویر سه‌بعدی به کاربران بدون استفاده از هرگونه عینک خاص از فناوری مشابهی بهره‌برداری نمودند. به‌عنوان مثال می‌توان به اسمارت‌فون EVO 3D؛ محصول سال ۲۰۱۱ کمپانی اچ‌تی‌سی اشاره کرد. عرضه چنین محصولاتی صرفا یک ترفند تبلیغاتی بوده و این دستگاه‌ها غالبا به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نگرش تیم کوک در خصوص ظرفیت‌های بالقوه فناوری واقعیت‌افزوده کاملا صحیح بوده و دستگاه‌هایی نظیر عینک اپل نهایتا به یک کالای مصرفی بزرگ مبدل خواهند شد. در سال ۲۰۱۷ یک تحلیلگر با نام جن مانستر اعلام کرد که عینک اپل محصولی بزرگتر از آی‌فون خواهد بود. باور کردن چنین ادعایی در سال ۲۰۲۰ تا حدودی دشوار به‌نظر می‌رسد. بعلاوه کماکان چالش‌های متعددی پیش رو قرار دارند؛ زیرا مردم بایستی این وسیله را روی صورت خود قرار داده و همزمان با مشاهده اطلاعات در مقابل دیدگان خود به انجام کارهای روزمره نیز بپردازند. این دستگاه‌ها نیازمند شارژدهی باتری کافی هستند؛ در حالی‌که به منظور تسهیل کاربری بایستی وزن آن‌ها نیز سبک باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود که هدست‌های واقعیت‌افزوده اپل در وهله نخست به گوشی آی‌فون کاربران متصل شود. اپل با هدف به حداقل رساندن اندازه و وزن هدست آینده خود احتمالا ترجیح خواهد داد تا پردازش کلیه امور سنگین بر روی گوشی آی‌فون انجام شود. اتصال مدل اولیه اپل واچ با آی‌فون به اپل فرصت داد تا فرآیند پردازش را به ساعت هوشمند خود منتقل نماید. منبع منتشرکننده اطلاعات ادعا می‌کند که فاکسکان برای مدت ۳ سال روی این لنزها کار کرده و در حال حاضر به ساخت آن‌ها در یک خط تولید واحد می‌پردازد. این کارخانه در منطقه جنوب‌غربی چین واقع شده است؛ مکانی که اکثر دستگاه‌های آی‌پد نیز در آنجا تولید می‌شوند.

منبع
آی تی رسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا