اخبار

دانشمندان، با استفاده از شبکه عصبی DALL.E ، موفق سبک جدیدی از انتقال اطلاعات شده اند!

سایبرپژوه– DALL.E شبکه عصبی ای است که می تواند متن های کوتاه را به ایموجی یا تصویر های خاص و منحصر بفرد تبدیل کرده یا به صورت برعکس عمل کند. این شبکه، قادر است نسخه های متن/دستور را دریافت کرده و در مدت زمان کوتاهی، آن ها را به صورت عکس های انسان، حیوانات، گیاهان، میوه ها و حتی اشیا در بیارود.

DALL.E؛ گستره تر از آنچه که فکر می کنید!

این شبکه قادر است، دوازده میلیون پارامتر مختلف را به صورت متن/عکس دریافت کرده و به حالت دیگر، تبدیل کند. همچین قابلیت ترکیب چند مفهوم مختلف نیز در این محصول جدید، اعمال شده است. این دست آورد، در حوزه ی آموزش، میتواند نقش های بسزایی را ایفا کند. این شبکه که در واقع، یک مدل زبان ترانسفورمر است، متن/تصویر را به صورت یک جریان خاص از داده ها درآورده که شامل ۱۲۸۰ قسمت خاص می باشد. از این طریق، حجم بی نهایتی از اطلاعات، توسط این سیستم، تفسیر و شناسایی شده است. همچنین این سامانه، قادر است تصویر های نوینی را خلق کند که عملا پیش از این، توسط هیچ فرد یا سیستمی طراحی و استفاده نشده باشند. حتی امکان بازسازی پیکسل های آسیب دیده یا ناواضح نیز در این مدل وجود دارد؛ یعنی امکان دارد که عکسی که به عنوان ورودی، تحویل سیستم داده می شود، کدر، تاریک، یا حتی بخشی از آن ناقص باشد؛ در این صورت به کمک این شبکه، می شود آن قسمت آسیب دیده یا مفقوده را بازسازی کرد.

ظرفیت های اجتماعی DALL.E

این دست آورد، پتاسیل های اجتماعی زیادی را در طیف های مختلف فعال خواهد کرد. برنامه ریزی هایی برای ارزیابی ارتباط این نوع مدل ها با مسائل اجتماعی، سیاسی و آموزشی که ممکن است در آینده مربوط به این امر شود، انجام شده است. DALL.E قادر است حتی ارتباطات بین جملات و واژگان را نیز کشف کرده و از آن استفاده کند؛ این موضوع با بکار گرفتن مجموعه‌ای از جلوه‌های بصری تعاملی در ابعاد مختلف صورت می گیرد. توانایی DALL.E برای اصلاح ویژگی های تصاویر از جمله رنگ، ابعاد و نوع اجناس و همچنین تعداد دفعاتی که ظاهر می‌شوند تحت آزمایش قرار دارد و نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد. DALL E ایده آل باید به طور همزمان چندین شی، ویژگی‌های آن‌ها، و روابط فضایی بین آن‌ها را شناسایی کند. اما در شرایط فعلی، همانطور که اشیا بیشتری معرفی می‌شوند، DALL.E در معرض گیج شدن توسط ارتباطات بین اشیا و رنگ‌های آن‌ها قرار دارد.

چالش های پیش روی DALL.E

گاهی عناوین و واژگان خاصی جایگزین عبارات دیگر می شوند که در این حالت، کار برای این شبکه کمی مشکل می شود. DALL.E هنوز نقطه ضعف های بسیاری دارد که باید به کمک ابزار های مختلف، آن ها را جبران کند. مثلا هنوز شناسایی تصویر یک وسیله از زاویه های مختلف برای DALL.E چالش بزرگی است. اما حداقل تاکنون، امکان ثبت اطلاعات چرخش اشیا یا حرکت در یک جهت خاص، فراهم آمده است. حتی امکان دارد که میزان نور موجود در صفحات عکس نیز بدل به یک مفهوم متنی منحصر به فرد شده؛ یعنی خود وسیله ای که از آن عکس برداری شده یک مفهوم خاص داشته باشد و نور و شرایط دیگری که در محیط وجود دارد نیز، خود مفهوم جدیدی را در هوش مصنوعی سیستم، ثبت کند. این مهم، دانشمندان را بر آن داشت تا با طراحی آزمایشات مختلف با اشعه X توانایی های DALL.E را به طور دقیق تری تحت بررسی قرار دهند.

4

منبع
OpenAI

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا