اخبار

خیز غول های جهانی IT به سمت یادگیری ماشینی!

سایبرپژوه– آمازون از نسخه های جدید خدمات پردازش اطلاعات خود موسوم به «یادگیری ماشینی» (‏ML)‏ رونمایی کرد. محصول جدید این شرکت مشتریان بزرگی مانند “لیفت” و “اینتوئیت” را به خود جذب کرده است. آمازون طی کنفرانس غیر منتظره ای که سه‌هفته‌ پیش در لاس وگاس برگزار شد، این دست آورد جدید را به جهان عرضه کرد.

یادگیری ماشینی، جنجال جدید هوش مصنوعی!

تا اوایل سال جاری، محمد فاروق رهبری استراتژی چند فناوری ترکیبی جدید را بر عهده داشت، اما به تازگی برای پیوستن به یک اَبَرشرکت توسعه محصولات هوش مصنوعی آنجا را ترک کرد. فاروق که اکنون رئیس شرکت Hypergiant است، مستقیما بر بخش فن‌آوری جهانی و مدیریت کل محصولات نظارت می کند. او در زمینه ماشین یادگیری جدید آمازون، حرف های زیادی برای گفتن دارد. به گفته ی او، این دست آورد،  بحث های بسیار جذابی را در جهان هوش مصنوعی به راه خواهد انداخت. حرکت آمازون می‌تواند برای هر شرکتی که امیدوار به ارائه خدمات قابل‌توجهی از جنس محصولات AI است، جالب باشد یا حداقل باعث شود که چالش ها و درگیری های جدی بیم غول های بزرگ جهان فناوری مثل گوگل یا مایکروسافت به وجود بیاید!

 

دست آورد های پیشین در عرصه ی یادگیری ماشینی!

پیش از این، مجموعه‌ی AWS محصولات خاصی را با قابلیت ‌های ویژه در رابطه با یادگیری ماشینی ‏برای فعال کردن تجزیه و تحلیل عملکرد های هوش مصنوعی ارائه کرده‌ بود. شرکت‌های زیادی مدل‌های مختلف AI را با عملکرد مناسب و مشابه قابلیت‌ محصولات AWS عرضه کرده اند. اگرچه خروجی تولیدشده توسط این شرکت ها از مدل‌های طراحی شده توسط AI کیفیت بسیار پایین تری دارند؛ پیچیدگی ساختار های طراحی شده AI رسیدن به مرحله رقابت با محصولاتش را برای سایر شرکت ها، تا حد بسیاری سخت کرده است زیرا که سیستم مدیریت عملیات AI، به شدت دقیق و منظم کار می کنند. AWS توانسته است که در خودکارسازی فرآیند طراحی شده ی مدل AI به موفقیت های شگفت انگیزی برسد. آنچه که به نظر مورد نیاز می آید، ادغام یکپارچه ساختار AWS با مدل سازمانی نوین، معماری زیرساخت ترکیبی، و سیستم مدیریت عملیات IT واحد است. البته فعلا هیچ گونه تحرک خاصی برای احقاق این مهم، صورت نگرفته است. طراحی مدل‌های «یادگیری ماشینی» که ارزش ارائه به بازار را داشته باشند و رهبران کسب‌وکار های بازار، به آن‌ها اعتماد ‌کنند ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. یک فرآیند مدل سازمانی یکپارچه از جنس IT و هوش مصنوعی سازمانی برای سرعت بخشیدن و سنجش راه‌حل‌های AI مورد نیاز است.

 

سرانجام یادگیری ماشینی!

به نظر می‌رسد که ما در آستانه یک عصر جدید در هوش مصنوعی هستیم. اما در سراسر جهان، ماشین‌ها هنوز هم براساس مدل های قدیمی این عرصه که تجربه و توان ضعیفی دارند، عمل می‌کنند. برای بهبود توسعه و عملکرد مدل‌های AI، چالش های بسیاری دامنگیر شرکت های بزرگ همچون آمازون و دیگر بازیگران بزرگ شده است؛ اصلا معلوم نیست که تیم های تحقیقاتی این مجموعه ها، در چه زمانی بتوانند برای این مسائل، راه حل های علمی و مستدل ارائه بدهند. «Microsoft Purview» یک تلاش مستقیم برای حل مشکلات مربوط به پردازش داده ها در گستره‎‌ی اطلاعات سازمانی است. این محصول داده‌های ارزشمند و قابل‌اعتمادی برای مشتریان AI فراهم می‌کند که عملا در جلب رضایت آن ها، تاکنون موفق بوده است. این بازخورد از بازار، نشان می دهد که فرآیندهای طراحی شده‌ی AI برای رسیدن به نقطه‌ی استقرار کامل در بازار، اجرای قابل قبول، و توان هوایت و کنترل بالا در مدیریت داده ها، نیاز به اتوماسیون و یکپارچه شدن در فرآیندهای IT دارند. این امر شاه کلید صنعتی شدن «یادگیری ماشینی نوین» در بازار جهانی است.

5

منبع
VentureBeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا