اخبار

قوانین جدید کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا

سایبرپژوه اخیرا کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا، قوانینی را تصویب کرده است که با اجرای آن، اروپا عملا به قطب جهانی هوش مصنوعی بدل خواهد شد! قوانین جدید کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا، اولین چارچوب های رسمی این نهاد منطقه‌ای را به همراه یک برنامه هماهنگ عملکردی برای همه کشور های عضو، در جهت تضمین امنیت و حقوق اساسی مردم و مشاغل ارائه می‌دهد.

دغدغه اول کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا اطمینان توده‌ها

قوانین جدید کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا، اولین ساختار مدون این مجموعه برای یک تحول عظیم در زمینه هوش‌مصنوعی و جذب سرمایه‌گذاری توام با آن در زمینه گسترش نوآوری های AI است. تنظیم‌کنندگان مقررات جدید، نهایت تلاش خود را معطوف به این مسئله کرده اند که تقاضای زیادی برای محصولات هوش‌مصنوعی در اروپا بوجود آورده و تا حد زیادی، اعتماد توده های مردمی را جلب نمایند. «مارگارت وستاگِر»، معاونت کمیسیون دیجیتالی اتحادیه اروپا، در یک مصاحبه خبری اذعان داشت:«صرف دستیابی به یک تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی، بدون جلب اعتماد مردمی، اثرات مفید زیادی در جامعه نخواهد داشت؛ اما اکنون که قوانین جدید تصویب شده است، با تکیه بر آن‌ها، می‌توان گام های بلندی در جهت اعتمادسازی در بین اقشار مختلف جامعه برداشت و به دنبال آن، اتحادیه اروپا را تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران عرصه رقابت جهانی در زمینه هوش مصنوعی کرد؛ آن هم در شرایطی که محصولات ما، در اوج امنیت و رعایت حقوق اساسی شهروندان اروپایی عرضه می‌شوند.» به گفته‌ی کارشناسان، ظرفیت های زیادی برای بکارگیری ابزار های نوین هوش‌مصنوعی در زمینه های مختلف علمی-تخصصی از جمله بهداشت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی، گردشگری و امنیت سایبری وجود دارد ولی اروپا، تا انتقال این مهارت ها از آزمایشگاه های خود به کف بازار و جلب اطمینان مردمی، هنوز فاصله نسبتا زیادی دارد.

 

در کمیسیون مقررات اتحادیه اروپا باید با چه چیزی مقابله کرد؟

خطرات و حملات سایبری به محصولات هوش‌مصنوعی، یک مانع بزرگ فکری برای اعتماد به این نوع کالاها به شمار می‌رود و همین مسئله، موجب شده است تا سیاست‌گذارانی که قوانین جدید کمیسیون مقررات اروپا را تدوین کرده اند، نهایت دغدغه خود را به تامین اعتماد مردمی معطوف نمایند. این مقررات، استاندارد های نوینی را در زمینه AI تعریف کرده اند که به موجب بکارگیری آن‌ها، هماهنگی بی‌سابقه‌ای بین نظام های مالی و ساختار های صنعتی(مخصوصا فناوری هوش مصنوعی) از یک سو و مجموعه های تبلیغاتی و بازارگردانی اتحادیه اروپا برای گسترش حس امنیت و اعتماد به محصولات جدید از سوی دیگر ایجاد می‌شود؛ البته ناگفته نماند که ترس مردم از بکاربردن این کالاها در زندگی عادی خود، تا حدی قابل درک است؛ چرا که سیستم های هوش‌مصنوعی، در صورت بروز حملات سایبری، می‌توانند دردسر های زیادی ایجاد کنند و خسارات مالی بسیاری به جای بگذارند. از جمله این خطرات می‌توان به «جاسوسی فوق العاده دقیق» در حریم شخصی افراد، دسترسی به اطلاعات محرمانه شهروندان و دستکاری آن‌ها، به هم زدن برنامه حمل و نقل شهری به روش های مختلف و به هم زدن زمان‌بندی های شغلی و تنظیمات ابزارها اشاره کرد. این تهدیدات، جزو عادی ترین خطرات بکارگیری فراگیر سیستم های هوش‌مصنوعی در جامعه است و باید دید که قوانین جدید کمیسیون مقررات اروپا، تا چه حد در مقابله با آن‌ها، موفق خواهد بود.

منبع
ec.europa.eu

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا