اخبار

گوگن، دست‌آورد جدید کاردانو

سایبرپژوه – در کنفرانس خبری آنلاین کاردانو که در تاریخ ۲ و ۳ ژولای بر‌گزار شد، خبر‍‌هایی از پلتفرم قرارداد هوشمند این بلاک چین با نام گوگن (Goguen) نیز منتشر شد. در این مصاحبه آنلاین، نبوجسا ووجینوویک (Nebojsa Vojinovik)، مدیر محصولات کاردانو از زمان عرضه این قرارداد هوشمند و امکاناتی که با خود به همراه خواهد داشت گفت. طبق گفته او، گوگن تمام آن چیزی بود که کاردانو برای تبدیل شدن به یک سیستم مالی و اجتماعی در مقیاس جهانی به آن نیاز داشت.
در حالی که کاردانو در حال تبدیل شدن به یک سیستم غیر‌متمرکز است، شرکت مادر این بلاک چین یعنی IOHK به سختی بر روی فاز بعدی این بلاک چین ، یعنی اضافه کردن امکان پیاده سازی قرارداد‌‌های هوشمند متمرکز است. در کنفرانس خبری آنلاین کاردانو که در هفته گذشته بر‌گزار شد، جزئیاتی از گوگن و امکاناتی که با عرضه گوگن به اکوسیستم در حال گسترش این بلاک چین اضافه خواهد شد ارائه گردید. طبق گفته مدیران کاردانو ، گوگن در اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. تمرکز گوگن بر روی قرارداد‌های هوشمند خواهد بود؛ که همین مسئله کاردانو را به یک رقیب جدی برای اتریوم تبدیل خواهد کرد. نبوجسا ووجینوویک (Nebojsa Vojinovik)، مدیر محصولات کاردانو، در یک جلسه کامل در طول این کنفرانس به تشریح مفاهیم پایه‌ای گوگن پرداخت. طبق گفته او، گوگن سومین برنامه توسعه این بلاک چین است که پس از Basho (سیستم طراحی شده توسط کاردانو برای افزایش مقیاس پذیری و تعامل پذیری) و Voltaire (سیستم مدیریتی کاردانو) عرضه خواهد شد.
گوگن یک عامل کلیدی برای راه‌اندازی یک سیستم مالی و اجتماعی در مقیاس جهانی بر روی کاردانو است؛ چرا که به IOHK و بسیاری از شرکت‌های دیگر اجازه اجرای راهکار‌های بلاک چینی خود در حوزه‌هایی مانند زنجیره‌های تأمین، مدیریت حق مالکیت آثار و سیستم‌های کسب و کار سنتی را می‌دهد. از آن جایی که گوگن در اصل یک پلتفرم خدماتی است، توسعه دهندگان آن تمرکز خاصی بر روی ایجاد یک محیط کاربری ساده و تضمین سهولت استفاده از آن داشتند. ساخت یک نرم افزار با رابط کاربری ساده کار پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسد؛ اما مسئله این جاست که گوگن یک اکوسیستم مستقل و بسته نیست.
طبق گفته ووجینوویک، ساخت سیستمی که بتواند به راحتی با تمام نرم افزار‌های موجود (که اکثریت آن‌ها نیز خارج از زنجیره یا offchain هستند) به تعامل بپردازد کار راحتی نیست. هدف گوگن هم کسب و کار‌ها و هم توسعه دهندگان هستند یک پلتفرم تعامل پذیر که ورود هیچ شخص یا شرکتی به اکوسیستم کاردانو را منع نمی‌کند، بدون شک برای دولت‌ها و کسب و کار‌ها جذاب خواهد بود؛ که به گفته ووجینوویک، این دقیقاً همان چیزی است که IOHK در زمان طراحی گوگن به دنبال آن بود. با این حال، مخاطب اصلی گوگن توسعه دهندگان هستند. گوگن ابزار و امکاناتی که آن‌ها برای راه‌اندازی نرم افزار بر روی بلاک چین کاردانو به آن احتیاج دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد. توسعه دهندگان نرم افزار‌های موبایلی و دسکتاپی، توسعه دهندگان پروتکل‌های بلاک چینی، توسعه دهندگان سیستم‌های تعبیه شده، توسعه دهندگان فینتک و توسعه دهندگان قرارداد‌های هوشمند همه و همه کاربرانی هستند که قادر خواهند بود تا از گوگن بهره ببرند.
نکته جالب توجه اینجاست که توسعه دهندگان می‌توانند قبل از عرضه رسمی گوگن، از برخی قابلیت‌های آن استفاده کنند. توسعه دهندگان می‌توانند با انجام برخی تراکنش‌ها بر روی بلاک چین کاردانو، بررسی وضعیت کیف پول‌ها و دفتر کل آن، کنترل میزان سلامتی شبکه و اتصال فرا‌داده به تراکنش‌ها، در شبکه کاردانو مشارکت داده باشند. در این صورت، توسعه دهندگان می‌توانند فرانت اند‌ (frontend) های اینترنتی یا موبایلی را طراحی کرده، از کاردانو به‌عنوان یک سیستم پرداخت بک اند (backend) استفاده کنند و به این شکل، نرم افزار‌هایی که به‌وسیله بلاک چین کاردانو به انجام تراکنش می‌پردازند را ایجاد کنند.
زمانی که گوگن رسماً عرضه شود، کاردانو به دفتر کلی تبدیل خواهد شد که از ارزها و دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. قرارداد‌های هوشمند پلوتوس (Plutus) و مارلو (Marlow) مهم‌ترین پلتفرم‌های قرارداد هوشمندی هستند که به کاردانو اضافه خواهند شد. (پلوتوس یک پلتفرم اجرایی قرارداد هوشمند است که از زبان برنامه نویسی Haskell استفاده کرده و تمامی کاربران درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای امکان به کار گیری آن را خواهند داشت؛ در حالی که مارلو یک زبان خاص دامنه برای قرارداد هوشمند و طراحی شده بر روی پلوتوس است که به مدیران کم تجربه‌تر امکان ایجاد قرارداد هوشمند را می‌دهد.) قابلیت پشتیبانی از ارز های مختلف این فرصت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که تمامی توکن های خود (توکن های متعلق به بلاک چین ها و رمز ارز های مختلف) را به بلاک چین کاردانو منتقل کرده و با آن‌ها به سرمایه گذاری و یا انجام تراکنش بپردازند. با این حال، بر عکس اتریوم که تراکنش‌های انجام شده توسط اتر و توکن های ERC-20 را در اولویت قرار می‌دهد، گوگن هچ تفاوتی میان ADA و توکن های دیگر قائل نمی‌شود. همگی توکن هایی که به بلاک چین کاردانو منتقل شوند از امنیت و امکانات قرارداد هوشمند مشابه با ADA بهره‌مند خواهند شد که همین مسئله انجام عملیات برای توسعه دهندگان را راحت‌تر خواهد کرد.
منبع
فین مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا