سایبرنما
موضوعات داغ

سایبرنما – شماره ۱۵

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به مبحث زبان و تشخیص گفتار سر زده‌ایم، سرمایه‌گذاری عظیم و تعیین‌کننده‌ی مایکروسافت بر روی یک شرکت تشخیص گفتار را توضیح داده‌ایم و از اهمیت زبان در تمدن سایبری گفته‌ایم. دومین خبرِ این هفته هم استفاده از محاسباتِ کوانتومی توسطِ کمبریج در پردازشِ زبانِ طبیعی است که مکمل خبر اولمان است. حضورِ قدرتمندِ فیسبوک در صنعتِ پزشکی هوشمند با معرفی هوشِ مصنوعی‌ای که می‌تواند ترکیب داروها را پیش‌بینی کند، سومین خبرِ این هفته‌ی مجله است. دو خبرِ آخر این هفته را به چین اختصاص داده‌ایم. ابتدا از یک شرکتِ چینی گفته‌ایم که با استفاده از پهپاد‌ها و اینترنت اشیاء در پیِ برپاسازیِ عصرِ کشاورزی ۴.۰ یا همان اکوسیستمِ کشاورزی هوشمند است. در نهایت از یک رابطِ کاربریِ مغزیِ چینی خبر داده‌ایم که توانسته است در درمان بیماری صرع موفقیت‌های چشم‌گیری را کسب کند. با ما در این شماره همراه باشید.

000

۱.خرید ۲۰ میلیارد دلاری مایکروسافت: تشخیص گفتار

01

کلاب‌هاوس و شکل‌گیری نسل جدیدی از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گفتار همه‌ی ما را با اهمیتِ «زبان» و «سخن» آشنا کرده است. حال زمانی که مایکروسافت یک خریدِ ۲۰ میلیارد دلاری در زمینه‌ی تشخیص هوشمند گفتار انجام می‌دهد (دومین خریدِ بزرگِ تاریخِ مایکروسافت بعد از خریدِ ۲۶ میلیارد دلاریِ لینکدین)، باید بدانیم که مسئله‌ی زبان یکی از افق‌های اصلی هوش‌ مصنوعی و آینده‌ی سایبری است. آن طور که مایکروسافت اعلام کرده است، خریدِ شرکت ِNuance بیش از هر چیزی برای گسترشِ فعالیت‌های مایکروسافت در زمینه‌ی پزشکی هوشمند است. هوش‌های مصنوعیِ شرکتِ Naunce در ۷۷ درصدِ بیمارستان‌های ایالات متحده به کار می‌روند و توانایی بسیار خوبی برای تبدیلِ گفت و گوهای پزشکی به متونِ دقیق و قاعده‌مندِ علمی را دارا است. می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری مایکروسافت بر روی این شرکتِ متخصصِ تشخیصِ گفتار تنها به حوزه‌ی پزشکی محدود نخواهد ماند. تشخیصِ گفتار، به خصوص بر اساسِ کانتکست‌های مراوداتِ اجتماعیِ انسان‌ها، یکی از دریچه‌های ورود به عصرِ سایبری است و شرکت‌های بزرگ لزومِ سرمایه‌گذاری بر این مسیر را درک کرده‌اند.

 

۲.پردازش زبان طبیعی با استفاده از محاسباتِ کوانتومی

02

پردازش زبانِ طبیعی (NLP) یکی از مهم‌ترین شاخه‌های هوش مصنوعی است که در ماهِ اخیر خبر‌های داغی از آن به گوش می‌رسد. با این حال چنین پردازش‌هایی نیازمندِ پردازنده‌ها و معماری‌های پردازشِ خاص و قدرتمندی دارند. یکی از راهِ حل‌ها برای حلِ مسئله‌ی پردازشِ NLP استفاده از پردازش‌های کوانتومی است. پیشبینی می‌شود که پردازش‌های کوانتومی بینِ ۵ تا ۱۰ سالِ آینده به صورتِ کامل تجاری شوند و پیشتازانِ این عرصه سعی می‌کنند که به صورتِ آزمایشگاهی در حوزه‌‌های جدید‌تری مانندِ هوش مصنوعی نیز فعالیت داشته باشند.انیستیتو‌ی محاسباتِ کوانتوم کمبریج اخیرا اعلام کرده است که تلاش دارد هوش‌های مصنوعی‌ای را توسعه دهد که از محاسباتِ کوانتومی برای فهمِ زبانِ طبیعی انسان‌ها استفاده می‌کنند.  محاسباتِ کوانتومی شاید راهِ حلی برای عرضه‌ی «عدمِ قطعیت» در گفتار روزمره‌ی انسان‌ها به ماشین‌های محاسبه‌گر باشد.

 

۳.اکنون فیسبوک یک بازیگرِ تاثیرگذار در پزشکی هوشمند است

03

پس از پاندمی کرونا بسیاری از غول‌های تکنولوژی به حوزه‌ی پزشکی هوشمند وارد شدند. ما پیش‌تر هم از اهمیتِ ورودِ این غول‌های تکنولوژی گفته بودیم. اکنون فیسبوک با همکاری یک انیستیتو آلمانی اعلام کرده است که توانسته هوش مصنوعی‌ای را توسعه دهد که می‌تواند تاثیرِ ترکیبِ دارو‌ها، دز‌ها، زمان‌بندی و … را بر انسان پیش بینی کند. این پیش‌بینی می‌تواند در کنترل و درمانِ بیماری‌هایی چون سرطان که در آن‌ها بیمار دارو‌های مختلفی را مصرف می‌کند، بسیار تاثیرگذار باشد. فیسبوک مدلِ خود را به صورت متن‌باز عرضه کرده است و امیدوار است که این پروژه را تا آن‌جایی پیش ببرد که هوش مصنوعی بتواند مطابق با الگوی RNA هر بیمار، ترکیب‌های دارویی مناسبِ او را تجویز کند. به قطع چنین اتفاقی یک دست‌آورد بزرگ خواهد بود و پزشکی سنتی مبتنی بر تشخیصِ پزشک بر اساسِ شواهدِ فیزیکی و آزمایشگاهی با چالشِ جدی روبرو خواهد شد.

 

۴.چین با تولیدِ اکوسیستم‌های هوشمندِ کشاورزی به دنبالِ عصرِ کشاورزی ۴.۰ است

04

سایبرنما در دوره‌ی فعلیِ خودش به مجله‌ای برای بازتابِ جدال‌های متعددِ کمپانی‌های بزرگِ آمریکایی و شرکت‌های خصوصی و دولتیِ چینی تبدیل شده است. چین پس از پاندمی بر روی سیستم‌های خودران (پهبادی و خودرویی) سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است. اخیرا شرکتِ بایدو و چند شرکت دیگر بر تولید‌کننده‌ی پهپاد‌های کشاورزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری رکوردِ سرمایه‌گذاری در  AgTech را شکسته است. پروژه‌ی شرکتِ ژیفای تولیدِ مجموعه پهپاد‌هایی است که با استفاده از IoT یک اکوسیستمِ منسجمِ کشاورزی را ایجاد می‌کنند. اینترنت اشیاء در سطحِ زمینِ کشاورزی اطلاعات زمین مانندِ میزانِ رطوبت یا موادِ آلی را استخراج می‌کند و دستور‌های لازم به پهپاد‌ها برای تامینِ نیاز‌های زمین را بدونِ دخالتِ انسانی ارسال می‌کند. برتری این سیستم نسبت به کشاورزی‌های هوشمندِ قبلی (که معمولن در محیط‌های کوچک و بسته انجام می‌شدند) توانایی این سیستم برای بارور‌سازی حجمِ عظیمی از زمین‌های کشاورزی در مناطقِ مختلفِ آب و هوایی است. کشاورزی اتوماتیک و هوشمند یکی از روند‌های مهم در تمدنِ سایبریِ آتی است و کنترل‌کنندگانِ «غذا» و «آب» (در کنارِ سلامت و آموزش)، حکمران‌های این تمدن خواهند بود.

 

۵.دست‌آورد بزرگ چینی‌ها در درمان صرع با استفاده از رابط کاربری مغزی

05

رابط‌های کاربری مغزی به آن تکنولوژی‌هایی اطلاق می‌شود که بتوانند میانِ کامپیوتر و مغز ارتباطِ مستقیم و فعالی را برقرار کنند  و در حوزه‌های مختلفی از بازی گرفته تا پزشکی کاربرد دارند. محققان چینی توانسته‌اند یک رابطِ کاربری مغزی را توسعه دهند که در درمان بیماری صرع موفقیت‌های چشم‌گیری دارد. این رابطِ کاربری که بر روی سر نصب می‌شود می‌تواند علائمِ حمله‌های ناگهانیِ صرع را در بیمار تشخیص دهد و می‌تواند پس از این تشخیص، سیگنال‌های درمانی‌ای را به مغز ارسال کند تا از وقوعِ تشنجِ صرع جلوگیری به عمل آورد. دانشمندان چینی توانسته‌اند این مدل را به صورت موفق بر بیماران آزمایش کنند و از آن به عنوان یک درمان کلینیکی استفاده کنند. استفاده‌های کلینیکی و درمانی از رابط‌های کاربری مغزی مقدمه‌ای مهم برای ارتباط مستقیمِ مغز با کامپیوتر‌هاست. این دست‌آورد‌ها بدان معناست که کامپیوتر‌ها آرام آرام می‌توانند محتوای سیگنال‌های مغزی ما را شناسایی کند، ترجمه کنند و نسبت به آن واکنش مقتضی داشته باشند. در نتیجه، باید روزی را انتظار داشت که ما از کامپیوتر‌هایمان در مغزِ خودمان استفاده کنیم نه با استفاده‌ از وسیله‌ای خارجی مانندِ لپ‌تاپ یا تلفن همراه

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا