اخبار

حمل‌ونقل کوانتومی جدیدترین گونه انتقال داده‌ها

سایبرپژوه– شرکت های « fermilab» و « achieve» روی گسترش حمل‌ونقل کوانتومی توافق کردند. این پدیده‌ی جدید، شبکه ای است که در آن اطلاعات ذخیره شده در کیوبیت در مسافت های طولانی، بوسیله‌ی فیبر نوری به اشتراک گذاشته می شوند. این پلت‌فرم، عملیات هایی نظیر «ذخیره سازی داده ها و آنالیز اطلاعات و پردازش آن‌ها را به کلی دگرگون کرده و عصر جدیدی از ارتباطات را آغاز می کند.

یک همکاری تحقیقاتی در مورد حمل و نقل کوانتومی

محققان آزمایشگاه ملی دفتر انرژی وزارت علوم ایالات متحده یا همان «fermilab» و شرکت هایی که با این مجموعه، قرارداد همکاری امضا کرده اند، گام مهمی در جهت تحقق اینترنت کوانتومی برداشتند. در مقاله ای که در مجله‌ی PRX Quantum منتشر شده است، این تیم پژوهشی، برای اولین بار نمایشی از حمل‌و‌نقل پایدار کوانتومی ، از راه دور (۴۴ کیلومتر فیبر) از طریق مجموعه‌ای به هم پیوسته از کیوبیت های فوتونی با دقت عملکردی بیش از ۹۰ درصد را ارائه کرد. با استفاده از پیشرفته‌ترین هدایت‌کننده های تک فوتونی و تجهیزات جانبی آن‌ها ، کیوبیت ها از طریق شبکه‌ی عظیمی از فیبر نوری از راه دور منتقل شدند.  «پاناگیوتیس اسپنتزوریس»، رئیس برنامه علوم کوانتومی «fermilab» که مستقیما بر این پژوهش‌ها نظارت داشته است، طی مصاحبه‌ای درباره‌ی موفقیت اخیر این مجموعه اظهار داشت:«ما از این نتایج هیجان زده ایم. این یک موفقیت کلیدی در راه ساخت یک فناوری است که نحوه تعریف مجدد ارتباطات جهانی را تعریف می کند.» گفته‌ می‌شود که محققانی از نهاد های مختلف آمریکا نظیر «AT&T ، Caltech، دانشگاه هاروارد، آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا و دانشگاه کلگری» در پیشبرد این تحقیقات، همکاری کرده‌اند.

انتقالی فراتر از هر فاصله‌ای با فناوری حمل و نقل کوانتومی

«حمل‌و‌نقل پایدار کوانتومی» که گاهی از آن تحت عنوان «انتقال از راه دور کوانتومی» نیز یاد می‌شود، جدیدترین نوع جابه‌جایی اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر است. طی این روش، یک کیوبیت (واحد ساده‌ای از داده) با استفاده از درهم‌تنیدگی کوانتومی ساخته‌ می‌شود که از طریق آن، دو یا چند کیوبیت دیگر، به طور جدایی ناپذیری با یکدیگر مرتبط هستند. اگر یک جفت از این کیوبیت‌های درهم پیچیده، بین دو مکان جداگانه تقسیم شود، مهم نیست که فاصله بین آنها چقدر زیاد باشد، اطلاعات رمزگذاری شده بدون هیچ اتلاف داده‌ای منتقل خواهد شد. در آزمایش اولیه و موفقیت‌آمیزی که انجام شد، اطلاعات توسط کابل های فیبرنوری، روی دو سیستم عصبی مختلف، انتقال داده شدند. این سیستم‌ها، توسط برنامه تحقیقاتی Caltech با حمایت بخش خصوصی، در مورد شبکه‌ها و فن آوری های کوانتومی هوشمند یا IN-Q-NET ،طراحی، ساخته، راه اندازی و مستقر شده اند. «ماریا اسپیروپولو» ، یکی از دانشندانی که روی پروژه‌ی Caltech پژوهش کرده بود و در حال حاضر نیز مدیر برنامه تحقیقاتی IN-Q-NET است در مصاحبه‌ای، نظر خود درباره‌ی این آزمایش را اینگونه توصیف کرده است: «ما بسیار افتخار می کنیم که به این پیشرفت ارزشمند در زمینه‌ی سیستم های حمل و نقل کوانتومی پایدار ، با عملکرد بالا و مقیاس پذیر دست پیدا کرده ایم. ما قصد داریم با ارتقاء این سیستم، نسخه‌ی بهبود یافته‌ی آن را تا پایان سال ۲۰۲۱ عرضه کنیم.»

منبع
fnal

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا