سایبرنما

سایبرنما – شماره ۲۹

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. چه می‌شود اگر میز و صندلی و درخت و سنگ‌فرش‌ها هم به اینترنت متصل باشند؟ با اولین خبرِ این هفته‌ی سایبرنما با چیپ‌هایی آشنا خواهید شد که این امکان را فراهم می‌کنند. دومین خبر این هفته به حکمرانی هوشمندِ شبکه‌ی حمل و نقل در لس‌آنجلس اختصاص دارد. سپس در ادامه‌ی اخبار نبرد سرد هوش مصنوعی از هوش مصنوعی غیب‌گوی پنتاگون صحبت خواهیم کرد. هوشی که می‌تواند تهدیدات علیه امنیت ملی پنتاگون را تا چند روز قبل پیش‌بینی کند. ایلان ماسک در رقابت با چینی‌ها و کره‌ای‌ها اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی خودروهای خودرانِ سطح ۵ را تولید خواهد کرد. ادعایی بزرگ که در چهارمین خبر این هفته به بررسی آن پرداخته‌ایم و واپسین خبر این شماره نیز مربوط به کشف شگفت‌انگیز کامپیوتر کوانتومی گوگل است: کریستالِ زمان. ماده‌ای که در طول زمان بدونِ صرف انرژی می‌تواند به حرکتِ درونی خودش ادامه دهد.

0

اینترنتِ همه چیز جای اینترنتِ اشیاء را خواهد گرفت؟

1

اینترنت اشیاء یکی از مهم‌ترین ترند‌های آینده‌ی سایبری است. در این ترند اشیائی (مانندِ تلویزیون، یخچال، سیستمِ صوتی و …) تولید می‌شوند که توان دریافت و ارسال اطلاعات را دارند. اما چه می‌شود اگر چیز‌هایی مانندِ میز، دیوار، درخت، سنگ‌فرش و … نیز به چیپ‌هایی برای دریافت و ارسال اطلاعات مسلح باشند؟ مقاله‌ای که اخیرا شرکتِ ARM در مجله‌ی NATURE به چاپ رسانده است سعی می‌کند پاسخی به این مسئله را ارائه دهد: تولید چیپ‌های ارزانِ پلاستیکی و منعطف. بر اساسِ روشِ کشف شده، ARM می‌تواند ۵۰ هزار ترانزیستور را در محیطِ ۱ اینچی نصب کند. این چیپ‌ها که از پلاستیک ساخته‌شده‌اند به قدرتِ چیپ‌های سیلیکونی نیستند اما آن‌‌ها می‌توانند محاسبات و پردازش‌های ابتدایی‌ای که اشیاء فیزیکی پیرامونی ما باید انجام دهند را به سادگی انجام دهند. قیمتِ پایینِ این چیپ‌ها نیز مسئولانِ ARM را قانع کرده است که آن‌ها می‌توانند کلیدِ هوشمند‌سازی همه‌ چیز باشند.

حکمرانی حمل و نقل با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال  در لس‌آنجلس

2

در حالی که بسیاری از سیگنال‌های مربوط به ترند دوقلو‌های دیجیتال معطوف به صنعت و ساختما‌ن‌سازی است، خبری مربوط به استفاده از دوقلو‌هایی دیجیتال در حکمرانیِ حمل و نقل سیگنالی مهم و تمدنی محسوب می‌شود.  این مهم از آن روست که حکمرانی فضای مجازی با تغییر شکلِ شهر‌ها به شهر‌های بصیر و علیم و تحولات چشم‌گیر فناوری حمل و نقل مانندِ شبکه‌‌های مختلف حمل و نقلِ خودران تغییر می‌کند. بر اساسِ پلتفرمِ جدیدی که شهر لس‌آنجلس در حال برپاسازیِ آن است، تمامِ وسائل نقلیه در سطح شهر باید اطلاعاتِ رفت و آمدِ خود را به یک مرکز داده متمرکز شهری ارسال کنند تا وضعیت ترافیکِ شهری با استفاده از تکنولوژیِ دوقلوی دیجیتال به طورِ کامل رصد و بهینه‌سازی شود. این سیستم مرکزی مانندِ یک نسخه‌ی بدل و دیجیتالیِ آنلاین از تمامِ وسایل نقلیه‌ی موجود در شهر است (از اسکوتر و دوچرخه گرفته تا ماشین‌های خودران و متروها). راه‌اندازی چنین سیستمی نه تنها در حکمرانی ترافیکی بلکه در امنیتِ شهری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

هوش مصنوعی غیب‌گوی پنتاگون خواهد شد

3

نبرد سرد هوش مصنوعی به آن نبردی اطلاق می‌شود که در آن کشور‌ها برای تضمین امنیتِ ملی خود به توسعه‌ی هوش مصنوعی دست می‌زنند زیرا هوش مصنوعی مهم‌ترین عامل این امنیت در سال‌های پیشِ رو خواهد بود. در همین راستا، پنتاگون اعلام کرده است که به سراغِ توسعه‌ی یک هوش مصنوعی برای «پیش‌بینی روز‌های آتی» خواهد رفت. این هوش مصنوعی که از داده‌های جهانیِ پنتاگون تغذیه می‌شود می‌تواند یک پیش‌بینی دقیق از اتفاقاتِ روز‌های آتی را به دست بدهد. هوش مصنوعی جدید را باید در کنارِ «شبکه‌ی هوش مصنوعی جهانی پنتاگون» فهمید. به نظر می‌رسد راهبرد اصلی پنتاگون استفاده از منابع تامین داده‌ی جهانی خود برای حفظ تسلطِ نظامی، اطلاعاتی و امنیتی خود بر سراسر جهان است. هوش مصنوعیِ غیب‌گو می‌تواند اطلاعات ماهواره‌‌های نظامی، داده‌های میدانی یا حتی داده‌های گوگل را پردازش کند و از احتمال خطر یا نابهنجاری علیه منافع آمریکا در یک نقطه‌ی خاص از جهان خبر بدهد. آیا هوش مصنوعی جامِ جمِ ایالات متحده خواهد بود؟

ماسک: خودروهای خودرانِ سطح ۵ را تا پایان سال تولید خواهیم کرد

4

چند هفته‌ی گذشته را به جنگِ ادعاها در زمینه‌ی خودروهای خودران گذرانیم. اولین خبر را کره‌ی جنوبی اعلام کرد: تولیدِ‌ انبوه خودروی خودران سطح ۴ تا سال ۲۰۲۷. چند هفته بعد چین اعلام کرد که خودروهای سطح ۴ را تا پایان سال میلادی جاری تولید خواهد کرد. در مقابلِ این خبر‌ها، اصلی‌ترین رقیبِ کره‌ای‌ها و چینی‌ها، یعنی تسلا، اعلام کرد که دستاوردی بزرگ و حیرت‌انگیز را تا پایانِ سال میلادی رقم خواهد زد: رسیدن به سطحِ ۵. باید بدانید که در سطح ۵ خودروی خودران اصلا فرمان ندارد و هیچ گونه نظارت انسانی نیز بر آن حاکم نیست بلکه به طور کامل یک ماشینِ اتوماتیک و غیرِ وابسته به انسان است. خودرویی که به سطح ۵ برسد خودرویی است که می‌تواند در «تمامِ شرایط» به صورت خودران و بدون هیچ آسیبی به مسافر رانندگی کند. تسلا برای چنین هدفی باید داده‌های بسیار زیادی را در یک شبکه‌ی عصبی تحلیل کند و این کار را توسط ابرکامپیوتر Dojo انجام می‌دهد. متخصصان و ناظران بر این عقیده هستند که ادعای ایلان ماسک صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی دارد و بعید است که ما به زودی شاهد تولید خودروهایِ سطح ۵ باشیم.

کشف شگفت‌انگیز گوگل: کریستالِ زمان

5

کریستال زمان به ماده‌ای گفته می‌شود که اجزاء آن می‌توانند بدون صرف هیچ انرژی‌ای حرکت کنند. بله، این شاید کمی مخالف قوانین مرسوم فیزیکی باشد اما دانشمندان گوگل و پرینتسون توانسته‌اند با استفاده از کامپیوتر کوانتومیِ گوگل چنین چیزی را خلق کنند. باید بدانید که شیمی مواد یکی از مهمترین کاربرد‌های کامپیوتر‌های کوانتومی است. این کامپیوتر‌ها می‌توانند حالت‌های مختلف ماده را بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از کامپیوتر‌های فعلی تجزیه و تحلیل کنند و به ما انسان‌ها برای خلقِ موادی مانندِ کریستال زمان کمک کنند. ماده‌هایی مانندِ آب یا سنگ از اتم‌ها و ملکول‌هایی تشکیل شده‌اند که برای حرکت خود مقدار مشخصی از انرژی را (بنا به ساختارِ تعادلِ گرمایی خود) صرف می‌کنند اما کریستالِ زمان فاقد چنین تعادلی است: کریستالِ زمان می‌تواند در زمان متوقف شود و همواره به همان حرکت درونی خود ادامه دهد بدونِ این که با فساد یا تخریبِ درونی مواجه شود. کریستال زمان «فازِ جدیدی از ماده» است که انسان‌ها آن را کشف کرده‌اند؛ هر چند به این زودی‌ها برای ما  قابل استفاده نخواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا