تکنولوژی و هوش مصنوعی

همه حواس زاکربرگ به متاورس بود، chatgpt جهان را درنوردید

از روزی که مارک زاکربرگ نام شرکت خود را به «متا» تغییر داد و تمام توجه خود را به «متاورس» متمرکز کرد تقریبا بیش از سه سال می‌گذرد اما در این سه سال بیش از آنکه متاورس چشم‌ها را به خود مسحور کند، هوش مصنوعی و شرکت‌های توسعه‌دهنده آن در حال تسخیر افکار عمومی جهان هستند. این لحظه‌ای خطیر برای غول اینترنتی جهان یعنی «متا» است که جهان آینده را در حال از دست دادن است. به همین علت زاکربرگ که خود را بازنده قمار متاورس می‌داند در تلاش است که نام خود و شرکتش به عنوان یک شرکت پیشران در حوزه هوش مصنوعی را بر سر زبان‌ها بیندازد. نشریه بلومبرگ به طور مفصلی به این رخداد پرداخته است.

ترجمه:سینا امامی

بنیانگذار متا(فیس بوک) در آستانه بیستمین سالگرد این شرکت عمیقاً درگیر تلاش‌های هوش مصنوعی شرکتش شده است، اما توجه دقیق او به این مسئله همیشه منجر به موفقیت نشده است.
در تابستان ۲۰۲۱، طی یک لحظه خصوصی در کنفرانس .Allen & Co در کوه های آیداهو، ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، از مارک زاکربرگ به خاطر پیشرفت تکنولوژیکی تیم هوش مصنوعی فیس بوک تمجید کرد.
تمجید پیچای دقیقاً همان چیزی بود که زاکربرگ دوست داشت بشنود. این تعریف و تمجید برای یکی از برجسته‌ترین افراد در سیلیکون ولی و بنیان‌گذار و مدیر عامل پلتفرم‌های شرکت متا می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیزی در مورد به رسمیت شناختن او به عنوان کسی که فناوری تولید میکند، مهم باشد. ده سال پیش، یک فیلم پرفروش هالیوود ادعا کرد که او ایده فیس بوک را دزدیده است و بسیاری از مهم ترین محصولات شرکتش توسط استارت آپ هایی ساخته شده بودند که فیس بوک آنها را خریداری کرده بود و زاکربرگ را این گونه نشان میدهد که او بیشتر یک تاجر بی رحم است تا یک تکنولوژیست نوآور. به گفته افرادی که در این شرکت روی بهبود تصویر شخصی زاکربرگ کار میکنند، تیم ارتباطی او تمرکز خود را روی نشان دادن زاکربرگ به عنوان یک مبتکر همتراز بیل گیتس یا ایلان ماسک قرار نداده اند، بلکه تلاش شده است تا او را به عنوان یک ” بنیان گذار” معرفی کنند.

به گفته افراد شناخته شده در کنفرانس، تنها مشکل زاکربرگ در آیداهو این بود که او نمی دانست پیچای در مورد چه پیشرفتی صحبت می کند. زاکربرگ در سال ۲۰۱۳ گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس بوک را با اشتیاق راه اندازی کرده بود و یان لیکان، دانشمند برجسته کامپیوتری که گاهی اوقات به عنوان یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی از او یاد می شود را برای اداره آن استخدام کرد. اما از آن زمان تاکنون، او به طور مستقیم در عملکرد آن شرکت نداشت. در عوض، زاکربرگ بجای اینکه به دنبال ایده‌های بزرگ دیگری برای محافظت از آینده شرکت خود باشد، از جمله پیام‌رسانی مستقیم، استریم(پخش) ویدئو و رمزارز، به دنبال ایده دنیای دیجیتال یا متاورس (metaverse) بود، یک دنیای دیجیتال که فکر می‌کرد می‌تواند نحوه تعامل آنلاین مردم را متحول کند. زاکربرگ در سال ۲۰۲۱ فیسبوک را به این چشم انداز متعهد کرد و به طور کامل نام شرکت را به Meta Platforms Inc. تغییر داد.

به طور کلی، این قمار یک شکست فوق‌العاده بزرگ به نظر میرسد. متا حدود ۵۰ میلیارد دلار را در این تلاش از دست داده است و هنوز هم مشخص نیست که آیا چیزی که مردم عادی میخواهند از آن استفاده کنند، پیدا کرده است یا خیر. این موضوع شرکت را در موقعیتی حساس قرار می‌دهد زیرا در فوریه به ۳۰ سالگی خود می‌رسد. کسب‌وکار اصلی رسانه های اجتماعی آن هنوز هم بزرگ و سودآور است، اما روزهای رشد چشمگیر آن به پایان رسیده است. برخی کارمندان از دشواری نوآوری در چنین شرکت بزرگی شکایت می‌کنند و می‌گویند که بوروکراسی خفقان‌آور متا باعث رفتن کارگران با استعداد از شرکت شده است. این منتقدان می گویند که تنها راه پیشرفت کارمندان در شرکت این است که خود را به یکی از پروژه های مورد علاقه زاکربرگ متصل کنند، این درحالی است که پروژه ها و طرح های بزرگ او معمولا درحال تغییر هستند. یکی از محققین سابق متا با اشاره به متاورس می‌گوید: «او می‌دانست که چیزی در راه است، اما فکر می‌کنم روی چیز اشتباهی قمار کرده بود. مانند بسیاری از کارمندان فعلی و سابق متا که با Bloomberg Businessweek مصاحبه کردند، این شخص نیز هم برای جلوگیری از عواقب حرفه‌ای خواست نامش فاش نشود.»
به گفته آن افراد، زاکربرگ در حال حاضر هوش مصنوعی را اولویت اصلی خود قرار داده است. پس از گفتگوی او با پیچای، زاکربرگ به مقر متا در منلو پارک، کالیفرنیا بازگشت و از آخرین کارهای گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی آن، به نام FAIR، مطلع شد. Jerome Pesenti، معاون سابق هوش مصنوعی متا می‌گوید: «زاکربرگ خود را بسیار رشد داده است.»

پیچای تنها کسی نیست که از کارهای FAIR تحت تأثیر قرار گرفته و افراد حاضر در این صنعت، متا را به عنوان یکی از پیشتازان در حوزه هوش مصنوعی می‌دانند. در ابتدا، متا علاقه خود به هوش مصنوعی را بیشتر به عنوان راهی برای دستیابی به دیدگاه زاکربرگ برای متاورس تعریف کرد. اما پس از راه اندازی ChatGPT در سال ۲۰۲۲، این شرکت تمرکز بسیار بیشتری بر روی هوش مصنوعی مادر داشت. آنها به رویکرد خود اعتماد کامل داشتند. یکی از سخنگویان در ایمیلی گفت: “موفقیت متا در توسعه هوش مصنوعی مادر و مدل های باز، مانند Llama – که بیش از ۱۰۰ میلیون بار دانلود شده اند – خود گویای آن است.”

اما کسانی که با شرکت آشنا هستند میدانند که متا سال‌هاست درگیر چالش ها و بحران های زیادی بوده و همچنین می‌دانند که اوضاع در متا چقدر سریع تغییر می‌کند. آنها در حال حاضر برای یک دور دیگر از تغییرات ناگهانی آماده هستند.

متا بزرگترین شرکت اینترنتی ایالات متحده است که هنوز توسط یکی از بنیانگذاران آن اداره می شود. زاکربرگ سهم کنترلی را حفظ کرده و تصمیمات را می‌گیرد. در درون شرکت، باور رایج این است که تنها راه برای دیده شدن متا به عنوان یک شرکت نوآور توسط مردم، این است که مردم باور کنند که خود زاکربرگ این نوآوری را هدایت می کند. وقتی چیزی برای متا اهمیت داشته باشد، زاکربرگ همیشه در مرکز آن قرار دارد.

به گفته‌ی افرادی که در بخش Reality Labs که مسئول خلق واقعیت مجازی هستند، تأثیر مشارکت مستقیم زاکربرگ به ویژه در حوزه متاورس این شرکت قابل توجه بوده است. او به روشی که متا با آواتارها کار می‌کند – شیوه‌ای که یک فرد خود را در دنیای مجازی نشان می‌دهد – توجه داشت و فکر می‌کند که این کار کلیدی برای گسترش واقعیت مجازی نه تنها در بازی بلکه در اپ های اجتماعی و عمومی است. به گفته کارمندان این بخش، زاکربرگ ساعت‌ها در جلساتی درباره بازارهای آواتار، طراحی آواتار و معرفی کاربران با آواتارها از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام صرف میکند.

در آگوست ۲۰۲۲، زاکربرگ تصویری از آواتار خود را در Horizon Worlds، اولین برنامه معتبر و مهم متاورس متا به اشتراک گذاشت. گرافیک ها به طرز شگفت انگیزی کیفیت پایینی داشتند و زاکربرگ را بچگانه نشان می دادند. زاک دیجیتال به دلیل بی روحی و روباتیک بودن به طور گسترده مورد تمسخر قرار گرفت.

تا این لحظه، زاکربرگ به ایجاد میم‌ها(meme) عادت کرده بود. مردم در اینترنت او را بخاطر عادت به موج سواری در حالی که بدن خود را با انبوهی از ضدآفتاب پوشانده، نوشیدن آب به شکل عجیب و غریب و اشتیاقش برای سیگار کشیدن مسخره می‌کردند. با این حال، او خشمگین بود که مردم فکر می‌کردند محصول جدید او ضعیف است. ظرف چهار روز از انتشار اولین عکس از اواتارش، زاکربرگ تصویری از خود به عنوان یک آواتار با کیفیت بالاتر به اشتراک گذاشت. در لینکدین، گرافیست استخدام شده برای ساخت آواتارش فاش کرد که این طرح قبل از اینکه زاکربرگ از آن راضی باشد، ۴۰ بار تکرار و ویرایش شده است.

بلافاصله پس از آن، زاکربرگ در مراسم عروسی شریل سندبرگ، مدیر عامل سابق خود شرکت کرد که دوباره موضوع اواتار مطرح شد. یکی از سخنگویان می گوید که “مارک به خاطر نمی آورد که هنگام حضورش در آنجا، در مورد این موضوع صحبت کرده باشد”، اما چندین نفر با آگاهی از مراسم می‌گویند زاکربرگ از این مکالمه به حدی ناراحت بود که به این نتیجه رسید متخصصان روابط عمومی او نمی‌دانند چگونه محصولات متا را جذاب معرفی کنند به همین خاطر این شرکت چندین نفر از آنها را به تیم‌های دیگر منتقل کرد.

در همان زمان، مسائل دیگری بر متا سنگینی می‌کرد. محصولات اجتماعی اصلی آن از نظر رشد کاربر و درآمد روند کندی را تجربه میکردند، در حالی که TikTok از محبوبیت بالایی برخوردار بود؛ اقتصاد ضعیف بود و بازار تبلیغات دیجیتال دچار مشکلاتی شده بود. تا حدی به دلیل تغییر سیاست در شرکت اپل سبب شده بود که کسب درآمد از تبلیغات شخصی روی آیفون‌ها دشوارتر شود. متا در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار به عنوان یک شرکت سهامی عام شاهد کاهش درآمد سالانه خود بود و سهام آن ۶۵ درصد سقوط کرد که بدترین عملکرد سالانه آن تا کنون است.

در ماه نوامبر، متا، که مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در طول دوران ویروس کرونا به طور قابل توجهی تعداد کارمندان خود را افزایش داده بود، اعلام کرد که ۱۱٬۰۰۰ شغل یا حدود ۱۳ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. مدت کوتاهی پس از ارائه بیانیه‌ای که جزئیات کاهش شغل‌ها را مشخص کرده بود، زاکربرگ از طریق ویدیو با کارکنان خود صحبت کرد. زاکربرگ در بیانیه رسمی خود گفت: ” می دانم که این برای همه سخت است و من هم همانند شما متاثر و متاسفم. من اشتباه کردم، و من مسئولیت آن را می‌پذیرم”. کارمندانی که در جلسه حضور داشتند می‌گویند به نظر می‌رسید که او نخوابیده است و هر لحظه امکان دارد گریه کند.

برخی افراد در متا این کاهش مشاغل را اقدامی ضروری در شرکتی دانستند که بیش از حد گسترده و از خودراضی شده بود. اما دیگران، از جمله برخی از افراد موافق با زاکربرگ، این کاهش‌ها را به عنوان راهی برای توجیه هزینه‌های ادامه پروژه‌ای می‌دانند که به گفته یکی از کارگران سابق، آن پروژه شاید تا یک دهه دیگر هم به سود نخواهد رسید.

تنها چند هفته پس از اعلام زاکربرگ، OpenAI ، ChatGPT را راه‌اندازی کرد و شور و شوق همه جانبه هوش مصنوعی را به راه انداخت. استارت‌آپ‌ها میلیاردها دلار سرمایه جمع‌آوری کردند، در حالی که شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند Nvidia Corp. که تراشه‌های قدرتمند ChatGPT را تولید می‌کنند، شاهد رسیدن سهام‌شان به بالاترین سطح های تاریخی بودند. شرکت مایکروسافت که سرمایه گذاری های سنگینی در OpenAI انجام داده بود، ناگهان خود را بسیار جلوتر از سایر رقبا دید.

در این لحظه، علاقه عمومی به متاورس به طور چشم‌گیری کاهش یافته بود و هیجان مرتبط با هوش مصنوعی باعث شده بود تا تغییر مسیر زاکربرگ به واقعیت مجازی به طور قابل توجهی دور از دسترس به نظر برسد. اما در پشت پرده، بخش هوش مصنوعی متا که عمدتا در انزوا کار میکرد، پیشرفت‌های چشمگیری داشت. FAIR که پژوهشگرانی از سراسر جهان استخدام کرده بود، به عنوان یک رقیب واقعی برای OpenAI یا DeepMind گوگل شناخته می‌شد. تلاش‌های هوش مصنوعی متا شامل پیشرفت‌های جدی بودند، مانند ایجاد PyTorch، یک نرم‌افزار محبوب که توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، و انتشار رباتی که بازی استراتژی دیپلماسی(Diplomacy) را به خوبی انجام می‌داد تا در ۱۰٪ برترین بازیکنان آن بازی قرار بگیرد. متا در حال آماده‌سازی برای انتشار عمومی Llama بود، رقیب OpenSource متا برای مدل‌های بزرگ زبانی OpenAI بود.

چیزی که متا به آن نپرداخته بود، توسعه محصولات مصرفی بود که به وضوح توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شدند. به جای آن، از هوش مصنوعی بیشتر برای رتبه‌بندی و توصیه محتوا برای کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌کرد و به تبلیغ‌ها کمک می‌کرد تا حدس بزنند مصرف کنندگان کدام تبلیغات را کلیک می‌کنند. پتانسیل چنین تلاش هایی برای سود رساندن به کسب و کارهای اصلی متا جدی بود. اما بدون هیچ محصول ملموسی برای تعامل مصرف‌کنندگان، متا نتوانست وارد تصور عمومی شود. شرکت به گونه‌ای بی‌اهمیت بود که هنگامی که کاخ سفید سرمایه‌گذاران برتر هوش مصنوعی مصرفی را دعوت کرد تا در ماه می ۲۰۲۳ با رئیس‌جمهور جو بایدن برای بحث درباره آینده این تکنولوژی شرکت کنند، فهرست مهمانان شامل مدیران عامل OpenAI، گوگل، مایکروسافت و Anthropic، یک شرکت نوپای با کمتر از ۲۰۰ کارمند بود، اما زاکربرگ جزء این فهرست نبود.

حتی قبل از اینکه دولت آمریکا اقدام به نادیده گرفتن متا بکند، آن شرکت به این درک رسیده بود که فرصت ها درحال سپری شدن هستند، به همین خاطر زاکربرگ یک گروه مجزا برای محصولات هوش مصنوعی مادر AI ایجاد کرد و ۶۰ کارمند از گروه FAIR را به این گروه منتقل کرد. همچنین، متا دستورات حرکت FAIR را از تحقیق و آزمایشات داخلی به محصولات واقعی تغییر داد و به گفته کارکنان، فشار بیشتری را بر تیم‌هایش تحمیل کرد تا محصولات را به سرعت عرضه کنند. تیم مسئول هوش مصنوعی که در زمینه‌هایی مانند حریم خصوصی فعالیت می‌کرد، از تمرکز بر پرسش‌های اخلاقی باز درباره هوش مصنوعی به اطمینان از اینکه محصولات قبل از عرضه مطابقت اولیه را دارند، منتقل شد. تیم‌ها باید محصولات را در ظرف چند عرضه کنند.

سطح کنترلی که زاکربرگ حفظ می‌کند، به او اجازه می‌دهد تا تغییرات گسترده‌ای را ایجاد کند که در یک شرکت به اندازه متا چالش برانگیز است. جروم پسنتی، معاون اجرایی سابق هوش مصنوعی متا، می‌گوید: “او در تصمیم‌گیری‌های بزرگ و دشوار مردد نیست و تحت فشار قرار نمیگیرد”. اما هر تغییر دیگری ممکن است هزینه‌ای داشته باشد. تغییر مداوم زاکربرگ در اولویت‌بندی موجب ناراحتی کارمندان شده است، زیرا آن‌ها خود را همواره در رقابت برای منابع و مبارزه برای کار در پروژه‌های مورد علاقه او می‌یابند.

روحیه به ویژه در Reality Labs به شدت کاهش یافته است. به گفته کارمندان، افرادی که برای رسیدن به پروژه ای که قرار بود آینده متا را مشخص کند به تکاپو افتادند، از اینکه می بینند دیگر تیم مورد علاقه زاکربرگ نیستند، ناامید شده اند. حتی اعضای تیم Instagram Threads – که زمانی که معرفی محصول در جولای ۲۰۲۳ با موفقیت روبرو شد و زاکربرگ در حال و هوای مبارزه با ایلان ماسک بود، از وضعیت مطلوب برخوردار بودند – اخیراً احساس می‌کنند مورد بی توجهی زاکربرگ قرار گرفته‌اند.

زاکربرگ نمی‌تواند به انگیزه مداوم افراد درون گروه‌های هوش مصنوعی هم حساب کند. زمانی که اولویت FAIR را از انتشار مقالات به کار روی محصولات تغییر داد، چندین عضو معروف و برجسته از جمله کارمندانی که در Llama کار می‌کردند، آنجا را ترک کردند. اکنون محققان احساس می‌کنند که در رقابت با گروه هوش مصنوعی Generative برای منابع محاسباتی هستند. به دلیل اینکه رقابت برای استخدام استعدادهای هوش مصنوعی بسیار سخت است، این شرکت در معرض خطر دائمی از دست دادن محققان در برابر تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری عمومی یا استارت‌آپ‌های در حال رشد قرار دارد.

“برای متا حرکت هوشمندانه‌ای بود که مدل‌های خود را به صورت منبع باز OpenSource ارائه کند، زیرا به نوعی آن‌ها کمی دیر وارد بازی شده بودند.”

طی سال ۲۰۲۳، متا مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی را منتشر کرد که امیدوار بود جذابیتی برای کاربران متوسط اینترنت داشته باشد. در کنفرانس Connect خود در ماه سپتامبر، ویژگی‌ای را منتشر کرد که متن‌هایی مانند “پیتزا در حال بازی بسکتبال” را به تصاویر متحرک تبدیل می‌کند که می‌توانند در گفتگوهای فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده شوند. همچنین، مجموعه‌ای از چت‌بات‌های هوش مصنوعی را معرفی کرد که هر کدام شخصیت و آواتار مشهور خود را دارند. یکی از آن‌ها، یک “مناظره‌گر ورزشی شوخ‌طبع” بود که دقیقاً شبیه تام بردی بود. دیگری، یک کلون کندال جنر بود که متا آن را به عنوان یک “همراه بی‌پرده، با انگیزه و وفادار” توصیف کرد.

زمانی که زاکربرگ چت‌بات‌ها را در کنفرانس Meta’s Connect معرفی کرد، او تصویری از آینده‌ای را شرح داد که در آن مردم با دوستان خود در متاورس با عینک‌های واقعیت افزوده تعامل می‌کنند. در چنین جلساتی، برخی از مردم در همان مکان فیزیکی حضور دارند، دیگران به عنوان آواتارهای دیجیتال ظاهر می‌شوند، و تمام گروه با “تعدادی هوش مصنوعی‌ که به شکل هولوگرام‌ تجسم یافته اند به شما کمک می‌کنند” تعامل می‌کنند. زاکربرگ از این ایده با اشتیاق فراوانی صحبت می‌کرد، اما نشانی از این اشتیاق در دیگر اشخاص حاضر در کنفرانس به چشم نمی‌خورد.

متا در سال ۲۰۲۳ شروع به اشتراک گذاری Llama به عنوان نرم افزار منبع باز OpenSource کرد، به این معنی که توسعه دهندگان خارجی می توانند به کد اصلی آن دسترسی داشته باشند و آن را برای اهداف خود تغییر دهند. منبع باز، که یک تاریخچه طولانی در صنعت تکنولوژی دارد، کلیدی برای توسعه نرم‌افزارهای جامع مانند سیستم عامل اندروید گوگل بوده است. اما رقبای کلیدی در حوزه هوش مصنوعی مانند OpenAI و گوگل از این رویکرد برای هوش مصنوعی خود دوری کرده‌اند. برخی افراد در صنعت می‌گویند که اشتراک گذاری چنین ابزارهای قدرتمندی به صورت باز خطرناک خواهد بود؛ همچنین مزایای تجاری روشنی برای عدم افشاء تکنولوژی به رقبا وجود دارد.

متا، در مقابل، به اصرار به منبع باز پایبند مانده است. سال‌هاست به پروژه‌های منبع باز مرتبط با سخت‌افزار مرکز داده کمک میکند. آنها PyTorch را توسعه دادند تا برای همه باز باشد و در نهایت آن را برای نظارت بنیاد غیرانتفاعی لینوکس منتشر کرد.

ارائه دسترسی رایگان به مدل‌های زبان بزرگ خود، که به مقادیر عظیمی از قدرت محاسباتی نیاز دارند، راهی برای متا بود تا با کمک به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان کوچک‌تر در ساخت ابزارهای هوش مصنوعی، روابط نزدیک‌تری با آنها ایجاد کند. همچنین مزایای بالقوه ای برای مدل های هوش مصنوعی متا وجود داشت، بطور مثال ممکن است این نرم افزارهای منبع باز نسبت به زمانی که شرکت فقط از محققان خود استفاده می کرد سریعتر توسعه یابند و می تواند رقبایی مانند OpenAI، گوگل و مایکروسافت را که به دنبال دریافت هزینه برای ابزارهای مشابه هستند، کنار بزند. Rishi Jaluria، تحلیلگر RBC Capital Markets می‌گوید: «این یک حرکت بسیار هوشمندانه برای متا بود که مدل‌های خود را منبع باز کند، زیرا از برخی جهات آنها به نوعی دیر وارد بازی شدند.»

برخلاف مایکروسافت، OpenAI و گوگل، متا نیازی به فروش ابزارهای هوش مصنوعی خود برای کسب درآمد ندارد. در عوض، این شرکت بیشترین سود را از استفاده از هوش مصنوعی برای ترغیب مردم به ماندن طولانی‌تر در برنامه‌هایش می‌برد. استراتژی متا این است که مدل‌های هوش مصنوعی خود را رایگان نگه دارد و سپس با ساختن محصولات و خدمات بر روی آنها، مزیتی به دست آورد. اگر خدمات محاسبات ابری از مشتریان خود برای دسترسی به Llama هزینه دریافت کنند، متا سهمی از آن خواهد رفت.

متا با سرمایه گذاری های هوش مصنوعی خود، بهترین عملکرد سال سهام خود را در سال ۲۰۲۳ داشت و ارزش آن تقریباً سه برابر شد. زاکربرگ در اکتبر به سرمایه گذاران گفت: “هوش مصنوعی بزرگترین حوزه سرمایه گذاری ما در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. ما قصد داریم اولویت‌های چندین پروژه غیر هوش مصنوعی را در سراسر شرکت کمتر کنیم تا مردم را به سمت کار روی هوش مصنوعی سوق دهیم.” در ۱۰ ژانویه، قیمت سهام آن به بالاترین سطح خود از پاییز ۲۰۲۱ رسید.

اگر زاکربرگ بتواند تمرکز خود را حفظ کرده و در راه توسعه محصول مانعی ایجاد نکند، او می‌تواند شانس واقعی تبدیل متا به یک قدرت هوش مصنوعی را داشته باشد. تجس دسائی، تحلیلگر تحقیقاتی در Global X ETFs میگوید “این شرکت ممکن است ابزارهای هوش مصنوعی مبتنی بر اشتراک را راه‌اندازی کند یا مدل‌های خود را به شرکت‌های دیگر بفروشد. این کسب و کارهای جدید می‌توانند منبع قابل توجهی از درآمد برای متا در آینده باشند.”

از نتایج مشارکت زاکربرگ در هوش مصنوعی این است که اگر یکی دیگر از غول‌های صنعت بخواهد وارد پروژه‌های هوش مصنوعی متا شود، بعید است که او غافلگیر شود. این روزها، زاکربرگ دائماً با آخرین اخبار فعالیت های پژوهشگران هوش مصنوعی خود به روز می شود و اغلب می خواهد کسی باشد که کار آنها را تبلیغ می کند. چند هفته پیش، او ویدیویی را در حساب اینستاگرام خود درباره دستیار هوش مصنوعی منتشر کرد که از عینک هوشمند و نرم افزار بینایی کامپیوتری این شرکت برای ارائه مشاوره مد استفاده می کند. زاکربرگ در حالی که یکی از پیراهن هایش را بالا گرفته بود گفت: هی متا، ببین و بگو با این پیراهن چه شلواری بپوشم. هوش مصنوعی پاسخ داد: “بر اساس تصویر، به نظر می رسد یک پیراهن راه راه است.” “یک شلوار جین تیره یا شلوار تک رنگ به خوبی مکمل این پیراهن است.”

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا