اخبار

گسترش خرابکاری های اینترنتی یک چالش‌ بین‌المللی

سایبرپژوه– بنابر گزارشات سایت «crowdStrike»، خرابکاری های اینترنتی و تهاجم های هماهنگ‌شده از سوی سازمان‌ها، هکر های مستقل و حتی دولت‌ها، از زمان شیوع کرونا، نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است! گسترش خرابکاری های اینترنتی در سال ۲۰۲۱ بدل به تهدیدی جهانی علیه جوامع مختلف شده است.

خرابکاری های اینترنتی، شدت گرفته است!

نگران‌کننده‌ترین نکته در مورد این گزارش این است که در آن، به جای مجموعه ای از حملات فردی و اتفاقی،حملات جدید به یک نظام هماهنگ خرابکاری بین‌المللی نسبت داده شده است. یکی از علت های گسترش خرابکاری های اینترنتی، سازمان‌یافته بودن حملات این سیستم پشت‌پرده و نفوذ آن در عمق بسیاری از سازمان های بزرگ جهانی است. هکرها، فقط با سازمان های مالی و امنیتی کار ندارند؛ بسیاری از مجموعه های مرتبط با سلامت و بهداشت در سال ۲۰۲۰ با حملات سایبری مواجه شدند که از جمله‌ی آن‌ها، می توان به ۱۰۴ سازمان مراقبت پزشکی در اقصی نقاط جهان اشاره کرد که در سال گذشته، ۱۸ بار هدف هجوم اینترنتی قرار گرفتند. بیشتر این حملات، به باج‌خواهی منتج خواهند شد و اختلالات بسیاری را در روند فعالیت سازمان های پزشکی در کشور های مختلف، به بار آورده است. از معروف‌ترین تیم های هک، میتوان به گروهی به نام «Twisted Spider» اشاره کرد که مستقیما مسئول ۲۶ حمله به سازمان های بهداشتی طی چند سال اخیر بوده است. بسیاری از این عملیات های خرابکاری، توسط سیستم های امنیتی از رسیدن به اهداف خود باز می‌مانند ولی آن حملاتی که برای هکرها، موفقیت‌آمیز تلقی می‌شوند، ضربان اساسی به امنیت شهرها و کشورها وارد می‌کند. با این حساب، دولت‌ها ناچارند تدابیر بسیار پیچیده‌ای  را برای به دام انداختن یا حداقل ناکام گذاشتن این مهاجمان سایبری در نظر بگیرند و گاهی اوقات نیز به موفقیت های چشمگیری دست پیدا می‌کنند.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر خرابکاری های اینترنتی

پیشرفت ابزار های جاسوسی، کار را حسابی برای این اخلالگران اینترنتی سخت کرده است تا جایی که بسیاری از آن‌ها، پس از مدت کوتاهی بعد از خرابکاری هایشان، به دام نیرو های امنیتی خواهند افتاد. طی چند ماه گذشته، «CrowdStrike» هویت پنج تن از هکر های مراکز مراقبت های پزشکی در چین را فاش کرد و این ماجرا، تابوی دست‌نیافتی بودن آن‌ها را شکست. البته نباید نقش برخی دولت‌ها در گسترش خرابکاری های اینترنتی را از نظر دور داشت؛ انگیزه‌ی خیلی از این عملیات‌ها، انجام سفارشات دولت‌هاست! نفوذ به مراکز مهم دولتی و از کار انداختن زنجیره های تامین، یکی از اهداف مورد نظر دولت هایی است که قصد ایجاد خرابکاری در کشور های دشمن را دارند! برهمین اساس، سایت «CrowdStrike» پلت‌فرمی را طراحی کرده است که به کمک هوش‌مصنوعی، امنیت زنجیره تامین و گردش های الکترونیکی اطلاعات را تا حد زیادی تضمین می‌کند. این شبکه‌ی عصبی، قادر است ۷۹ درصد انواع جرایم اینترنتی را مهار کند! این شبکه، در هر هفته، حدود ۴ تریلیون رویداد مشکوک به خرابکاری را در ۱۷۸ کشور جهان، بررسی می‌کند و تمام این اقدامات و تلاش‌ها برای یافتن یک سرنخ از هکرهاست!

منبع
venturebeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا