اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

افزایش ۱۰۰ درصدی جرایم سایبری

سایبرپژوه– شرکت «Group-IB» از افزایش جرایم سایبری در سال ۲۰۲۰ خبر داد. کارشناسان شرکت امنیت سایبری گروپ آی‌بی در گزارشی تازه از افزایش جرائم رایانه‌ای در سال ۲۰۲۰ خبر دادند.

بر طبق گزارش این شرکت، پیامدهای منفی کروناویروس، انتقال کارکنان به حالت دورکار، کاهش پرسنل و بحران مالی منجر به رشد سریع جرائم رایانه‌ای در سال ۲۰۲۰ شده است.

شمار کلاه‌برداری‌ها با استفاده از متدهای مهندسی اجتماعی افزایش‌یافته و از ماه ژانویه تا ژوئن امسال میزان جرایم سایبری نسبت دوره مشابه در سال گذشته به ۹۱.۷ درصد رسیده است.

در دوران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد از جرائم مربوط به خریدوفروش سلاح از طریق اینترنت به‌صورت ناشناس و از راه دور انجام‌شده است.

کارشناسان گروپ آی‌بی در سال جاری میلادی شاهد افزایش کلاه‌برداری‌های مالی با استفاده از مهندسی اجتماعی و حملات فیشینگ بوده‌اند که قربانیان آن‌ها عموماً مشتریان بانکی بوده‌اند.

درمجموع طی ۹ ماه گذشته مرکز واکنش به رخدادهای رایانه‌ای گروپ آی‌بی ۱۴۸۰۲ منبع فیشینگ شناسایی کرده که اقدام به سرقت وجه و اطلاعات شخصی کاربران سایت‌ها، پسورد اکانت‌ها و اینترنت بانک‌ها و اطلاعات کارت‌های بانکی نموده‌اند. در سال گذشته ۱۴۰۹۳ منبع فیشینگ توسط کارشناسان این شرکت مسدود شده است.

برطبق گزارش گروپ آی‌بی، امسال بسیاری از گروه‌ها احیاشده و مجدداً فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند و همکاری میان هکرها نیز افزایش‌یافته است. به‌عنوان‌مثال اپراتورهای تروجان QakBot با همکاری باج افزار ProLock شرکت‌های بزرگ را هدف قرار داده و باج‌های هنگفتی طلب کرده‌اند.

بازار خدمات cybercrime-as-a-service، اجاره شبکه‌های رایانه‌ای آلوده به بات‌نت که در حملات دیداس مورداستفاده قرار می‌گیرند و نیز هک پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز داغ بوده است. این خدمات در فروم‌های هک وب تاریک و تلگرام ارائه می‌شده‌اند.

منبع
آی تی آنالایز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا