اخبار

وقتی که وسایل نقلیه‌ی اتوماتیک خطرناک می‌شوند

سایبرپژوه سال‌هاست که جلوگیری از خطا های انسانی و نجات جان انسان‌هایی که حین رخ دادن یه سانحه، در وسایل نقلیه قرار دارند، بدل به یک چالش اساسی برای تولیدکنندگان «وسایل نقلیه‌ی اتوماتیک» شده است؛ با دخیل‌شدن هوش‌مصنوعی در سیستم های کنترل این وسایل، نگرانی‌های جدیدی در رابطه با تامین امنیت آن‌ها بوجود آمده که تاثیر زیادی روی بازار این محصولات گذاشته است.

گزارش اختلال در عملکرد وسایل نقلیه‌ی اتوماتیک

جدیدا، بر اساس گزارش آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا (ENISA)، نشان داده شده است که وسایل نقلیه‌ی اتوماتیک تاحد زیادی در مقابل حملات مختلف آسیب‌پذیر هستند؛ این حملات خطرناک می‌توانند به قصد عابران پیاده و سرنشینان اتوموبیل یا وسایل نقلیه دیگر و حتی خود ماشین، انجام شود. نجات جان انسان‌ها در چنین شرایطی، بدل به یک معضل بزرگ برای طراحان این نوع اتوموبیل‌ها شده است. نوع حملاتی که طبق این گزارش، تاکنون انجام شده است شامل حملات با اشعه‌های مضر یا مخل بینایی، سیستم های ایجاد اختلال در سیستم های ماشین، ، فعالیت  های مخرب back-end و حمله‌ی سایبری به هوش‌مصنوعی حاکم بر اتوموبیل است. اکثر حملات علیه سیستم هوش‌مصنوعی این اتوموبیل‌ها، برای به اشتباه انداختن قوه تشخیص جانمایی اشیای پیرامون ماشین و سیستم های موقعیت‌یابی آن، انجام می‌شود. از این رو، این گونه حملات، در صورت تداوم، می‌تواند منجر به بروز خسارات سنگینی از جمله تخریب خیابان و خسارات جانی به صورت غیرقابل پیش‌بینی شود! زیرا وسایل نقلیه‌ی اتوماتیک، ممکن است در صورت آلودگی سیستم های کنترل از راه‌دور یا خودکار، به عابران پیاده یا اجزای ثابت خیابان برخورد کرده و خرابی زیادی به بار بیاورند! از این رو رفع ضعف های امنیتی این سیستم‌ها تبدیل به یکی از دغدغه های اصلی توسعه‌دهندگان و طراحان این نوع وسایل نقلیه شده است.

امنیت خرج دارد!

بر اساس این گزارش ، ویژگی های دامنه سیستم های AI و سنسورهای وابسته به آن، برای تأمین انرژی وسایل نقلیه اتوماتیک، تاحد زیادی بدل به محل سواستفاده هکرها و خرابکاران شده اند؛ در همین راستا، رسانه‌ها و کارشناسان مدیریت شهری، فشار زیادی را به تولیدکنندگان این محصولات تحمیل کرده اند تا امنیت این سیستم ها را تا حد قابل قبولی فراهم کنند. کارخانجات تولید این اتوموبیل‌ها نیز با طراحی سیستم های جدید یادگیری ماشینی، در طول زنجیره‌ی تامین صنعت خودرو و پس از آن، تا حدی به این نیاز جامعه پاسخ داده اند. هدف اکثر حملات سایبری نیز، نفوذ و خرابکاری در همین سیستم های یادگیری ماشینی است. استفاده از یادگیری ماشینی در اتومبیل ها نیاز به بازبینی مداوم سیستم ها دارد تا اطمینان حاصل شود که به توسط خرابکاران، دستکاری نشده باشند و خود این مسئله، به تنهایی هزینه های زیادی را روی شرکت های تولید اتوموبیل خواهد گذاشت! اما به هر حال، حفظ جان مردم و اموال خیابان(خصوصی و عمومی) بسیار بیشتر از هزینه های جلوگیری از حملات سایبری به این سیستم‌ها، می ارزد! در حال حاضر، دانشمندان و متخصصان علوم کامپیوتر از موسسات و دانشگاه های مختلفی روی حل این معضل، تحقیق و پژوهش می‌کنند ولی تا بهینه‌ کردن آن‌ها و پیاده‌سازیشان توسط مهندسان خودرو، راه درازی در پیش است!

منبع
venturebeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا