اخبار

انرژی پاک حوزه‌ای برای همکاری بیل‌گیتس و جف‌بزوس

سایبرپژوه اعلام همکاری بیل‌گیتس و جف‌بزوس برای گسترش منابع انرژی‌ پاک و سرمایه‌گذاری روی پروژه های همجوشی هسته‌ای، تبدیل به یکی از پر سر و صدا ترین اخبار چند هفته اخیر شده است! این دو اَبَر میلیاردر بین‌المللی، با به راه انداختن یک استارت‌آپ در زمینه‌ی تولید انرژی، منابع مالی بسیاری را روانه‌ی صنعت هسته‌ای خواهند کرد!

نیروگاه های انرژی پاک در شهر

این شرکت تازه تاسیس که «Commonwealth Fusion Systems»(CFS) نامیده می شود، بر مبنای تولید انرژی از همجوشی هسته‌ای شکل گرفته است. «براندون سوربوم»، مدیر ارشد علمی سیستم های همجوشی در صنایع مشترک المنافع، یکی از ایده‌پردازان و تصمیم‌گیرندگان بسیاری است که روی این پروژه کار می‌کنند. وی در سال ۲۰۱۰ از دانشگاه «LA Loyola Marymount» فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی ، تصمیم گرفت با کمی پس‌انداز و به امید مشغول بکارشدن در موسسه‌ی فناوری ماساچوست، به بوستون بیاید و در آزمایشگاه انرژی تلفیقی MIT استخدام شود. او در سه رشته‌ی فیزیک، برق و هسته‌ای دارای مدرک آکادمیک است. بعد از فارغ التحصیلی، برای همکاری با بیل‌گیتس و جف‌بزوس، به موسسه‌ی مشترک آن‌ها پیوست تا روی پروژه های تولید انرژی پاک تحقیق و پژوهش کند. او در مصاحبه‌ای اذعان داشت که از نظر علمی، همجوشی هسته‌ای یک منبع بی حد و حصر و مطمئن انرژی پاک است که با پیوند اتم‌ها و تغیر ماهیت های فیزیکیشان، انرژی عظیمی را تولید می‌کند. آنچه شگفت‌آور است این است که راکتورهای هم‌جوشی نسبت به راکتورهای شکافت ایمن‌تر هستند؛ از این رو می‌توان آنها را در مناطق پرجمعیت یا شهرها نصب کرد تا به تامین الکتریسیته شهر کمک کنند.

ما روش خودمان را داریم!
یکی از مدیران ارشد «CFS» طی یک مصاحبه با CNBC در مورد تکنولوژی همجوشی هسته‌ای گفت: «این فناوری می‌تواند برق و گرمای بخش قابل توجهی از شهر را تامین نماید. این حجم عظیم انرژی تولیدشده صرف فراهم کردن برق خانه‌ها، شارژ باتری‌ها، ایجاد سوخت های پاک و هدایت فرآیند های شیمایی خواهد شد.» البته ناگفته نماند که استفاده از انرژی حاصله از این تکنولوژی، یکی از سخت‌ترین و پرهزینه ترین فرآیند های در ارتباط با صنعت هسته‌ای است؛ همکاری بیل‌گیتس و جف‌بزوس که دو تن از ثروتمندترین افراد روی زمین هستند، تاحد زیادی نگرانی در رابطه با منابع مالی را رفع کرده است. روشی هم که شرکت «CFS» برای تولید برق هسته‌ای در پیش گرفته است، تا حد زیادی منحصر بفرد است؛ در این روش، به وسیله‌ی هدایت و تشدید تدریجی گرما به سمت اتم های هیدورژن و پس از انجام یک سری فعل و انفعالات ترموشیمیایی، اتم های مذکور، حالتی پلاسمایی به خود گرفته و از این طریق، انرژی زیادی را آزاد می‌کنند.

ناگفته نماند که این فرآیند با چالش های خاص خود همراه است. در درجه اول پلاسما واقعاً شکننده است و هرگونه وقفه در فعالیت، باعث از فرم افتادگی آن می‌شود. به همین دلیل، برای جلوگیری از بروز چنین حالتی، یک ظرف مغناطیسی برای حفظ حالت پلاسما طراحی و در سیستم قرار داده شده است.

پشتوانه‌ای برای یک استراتژی

ناگفته نماند که ساخت قطعات لازم برای این فرآیند سرمایه‌ی زیادی را می‌طلبد که به پشتوانه‌ی اعتبار و همکاری بیل‌گیتس و جف‌بزوس، پیش‌بینی می‌شود که شرکت «CFS» نه تنها از پس هزینه های سنگین خود بر خواهد آمد، بلکه طی مدت کوتاهی، درآمد سرشاری را عاید سرمایه‌گذاران خود خواهد کرد. البته این دو میلیاردر، پیش از تاسیس این مجموعه نیز در پروژه های تولید انرژی های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری های عظیمی کرده بودند. این شرکت قصد دارد اولین پروژه خود را در تابستان ۲۰۲۱ افتتاح کند در حالی که تجهیزات جانبی را تا سال ۲۰۲۵ به صورت مداوم، توسعه داده و جایگزین نماید. پیش‌بینی میان مدت آن‌ها این است که تا اوایل دهه ۲۰۳۰، بسیاری از این نیروگاه‌ها را در شهر های بزرگ دنیا، افتتاح کنند.

منبع
indiatimes

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا