اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

ساخت آنتی بیوتیک توسط هوش مصنوعی

سایبرپژوه – به نظر می‌رسد که استفاده از هوش مصنوعی در کشف داروها بالاخره به نتیجه رسیده است. محققان مرکز تحقیقاتی ام.آی.تی به تازگی نشان داده‌اند که هوش مصنوعی آنها ترکیب آنتی بیوتیکی را کشف کرده است که نه تنها بسیاری از باکتری‌های مقاوم را از بین می‌برد بلکه این کار را به روشی کاملا جدید و خلاقانه انجام می‌دهد.

این دارو که هالیسین (halicin) نام دارد توانایی باکتریهای مقاوم در حفظ شیب الکتروشیمیایی لازم برای تولید مولکول‌های ذخیره انرژی را از بین می برد. به این ترتیب مقاومت باکتری تا حد زیادی از بین می‌رود. آزمایش‌های انجام شده روی باکتری مقاوم E. coli نشان داد که این باکتری با استفاده از این دارو تا ۳۰ روز مقاومتی از خود نشان نداده است.

این تیم تحقیقاتی برای ساخت این داروی سیستمی طراحی کرد که ساختارهای مولکولی متناسب با اهداف خاصی نطیر کشتن باکتری‌ها را نسبت به سیستم‌های مختلف به صورت موفقیت‌آمیزتری انجام می داد. شبکه‌های عصبی و هوش مصنوعی بر خلاف روش‌های قبلی نمودهای مولکولی را به روش خودکار تشخیص می‌دهند پیش بینی رفتارشان را ساده‌تر می کنند.

محققان پس از آماده کردن این سیستم آن را به نحوی پرورش دادند که بتواند بهترین خروجی ممکن را داشته باشد ولی مشکل اصلی این است که نباید به این زودی انتظار روبرو شدن با عرضه این دارو را داشت زیرا فرایند تولید آن به هیچ عنوان به شکلی نبوده است که بتوان انتظار تجاری سازی سریع و مقرون به صرفه این آنتی بیوتیک را داشت.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که دانشمندان همچنان به آزمایش بر روی این آنتی بیوتیک ادامه بدهند تا بتوانند نتایج موثر به دست آمده در دوره‌های آزمایشی را تکرار کنند. شایان ذکر است که آزمایش انجام شده از تست این دارو بر روی سربازان آمریکایی حاضر در عراق، موفقیت آمیز بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا