اخبار

بخش تحقیقات هوش‌مصنوعی کمبریج؛ تیم برندگان

سایبرپژوه– انتصاب مدیر جدید بخش تحقیقات هوش‌مصنوعی کمبریج، نشان از عزم راسخ این مجموعه دانشگاهی برای پیشبرد پروژه های محاسبات کوانتومی و شبکه های عصبی دارد؛ این دانشگاه، با تکیه بر محققان باتجربه‌ و خلاق خود، طی چند سال گذشته، به پیشرفت های خارق‌العاده‌ای در زمینه پردازش زبان های طبیعی دست پیدا کرده‌است.

پیشرو در شبکه های عصبی

محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل ابتدایی خود است اما آینده‌ی روشنی را در پیش دارد؛ چرا که ده ها شرکت به دنبال معماری کوانتومی جدید هستند. محققان غول های فناوری مانند «IBM، Google و Honeywell» در زمینه ارائه محصولات کوانتومی برای حل معظلات روز جامعه، پیشرفت های چشمگیری داشته اند؛ ریزرایانه های کوانتومی ممکن است قادر به انجام کارهایی باشند که از توانایی رایانه های دیجیتال کلاسیک امروز فراتر باشد در حالی که نه سر و صدای کامپیوتر های کلاسیک را دارد و نه حجم و مصرف آن‌ها را! «جاین پرسکیل»، استاد فیزیک نظری موسسه فناوری کالیفرنیا، در یکی از مقالات اخیر خود، این نکته را ذکر کرده است:« ما به طور قطع میدانیم که فناوری کوانتوم تأثیر قابل توجهی در جامعه در دهه های آینده خواهد داشت، اما نمی توانیم در مورد توانایی تجاری فناوری کوانتوم در کوتاه مدت، مثلا ۵ تا ۱۰ سال آینده ، اطمینان داشته باشیم.» در میان همه این موفقیت های کوانتومی، نمی‌توان از جایگاه ویژه بخش تحقیقات هوش‌مصنوعی دانشگاه کمبریج(CQC) در ارائه جدیدترین پیشرفت های این عرصه، صرف نظر کرد؛ این مجموعه، با بکارگیری بهترین سخت‌افزار های موجود، هر چند وقت یکبار، پلت‌فرم های بی‌نظیر عصبی مختلفی را متناسب با سفارشات بخش های گوناگون خصوصی و دولتی، مخصوصا در حوزه های امنیت سایبری، داروسازی و پزشکی، عرضه می‌کند.

گره هایی که فقط اینجا باز شد!

«ایلیاس خان» مدیر جدید بخش تحقیقات هوش‌مصنوعی کمبریج(CQC)، در مصاحبه با «VentureBeat» اذعان داشت: «جایگاه ما با جایگاه بسیاری از شرکت های نرم‌افزاری کوانتومی فرق دارد و ما از این اختلاف سطح تحقیقات آگاه هستیم و تلاش خود را به افزایش درآمد از این برتری، متمرکز کرده ایم.» این صحبت «ایلیاس خان» یک حقیقت محض است! بسیاری از مسائل های عمومی در حوزه شبکه های عصبی که مجموعه های گوناگون را حسابی به زحمت می‌اندازد توسط دانشمندان کمبریج حل می‌شوند. به طور مثال، بسیاری از تشکل های علمی، در مورد اینکه پیشرفت های اخیر در حوزه سخت‌افزار های کوانتومی، موجب سهولت در شکستت الگوریتم های موجود رمزنگاری مدرن می‌شود، درمانده شده و اظهار نگرانی کرده بودند! این در حالی است که «CQC» به تازگی، به روشی برای تولید کلید های امنیتی بسیار پیچیده برای رمزنگاری کوانتومی دست پیدا کرده است که با امکانات و علم امروزی، قابل شکستن نیست! محققان کمبریج، با کشف روش های نوین ساخت دارو و ایجاد الگوریتم های کوانتومیِ ارتقاء و کشف مواد کربنی و سیلیکونی و تولید مواد درمانی سرطان، به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده اند و این قبیل پیشرفت‌ها، عامل مهمی برای اثبات برتری کمبریج بر رقبای تحقیقاتی خود است.

منبع
venturebeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا