اخبار

طراحی ترکیبات دارویی به کمک هوش مصنوعی

سایبرپژوه– «طراحی ترکیبات دارویی به کمک هوش مصنوعی»، برگ برنده‌ای است که اخیرا شرکت «فیس بوک» رو کرده است! مدیران این مجموعه بزرگ، اخیرا جزئیات اولین مدل AI جهان را که قادر به پیش‌بینی اثر ترکیبات دارویی مختلف، دوز های مختلف، زمان و سایر متغیر های آن است، ابراز کرده اند.

پیش‌بینی تاثیر ترکیبات دارویی

تحقیقات جدید «فیس‌بوک» که با همکاری شرکت «Helmholtz Zentrum München» انجام شده است، موجب کشف روابط عصبی شده است که می‌تواند رفتارها و تغیرات ناشی از استعمال ترکیبات شیمایی را در درمان بیماری‌ها، پیش‌بینی کرده و حتی روند بهبودی ناشی از آن را تسریع کند. از جمله بیماری هایی که توسط این دست‌آورد جدید، روند درمانشان سرعت خواهد گرفت، میتوان به سرطان اشاره کرد؛ امروزه بسیاری از پزشکان به شخصی بودن روش های درمانی برای بیماران مختلف اذعان داشته اند ولی چگونگی منحصر بفرد بودن ترکیبات مختلف مواد دارویی برای افراد گوناگون، یکی از سوالات اساسی جامعه پزشکان بود؛ حالا به کمک سیستم هوش‌مصنوعی جدید، طراحی ترکیبات دارویی و پیش‌بینی تاثیر آن ها روی افراد مختلف، میسر شده است و این مسئله، دست‌آورد مهمی در زمینه پزشکی به حساب می‌آید. تا پیش از این، محققان می بایست ۵۰۰۰ تا ۱۹ میلیارد راه‌حل را برای یافتن رژیم دارویی بهینه(متشکل از ۱۰۰ داروی مختلف) برای یک فرد، تحلیل کنند اما امروزه به مدد شبکه‌ی ‌عصبی جدید فیس‌بوک، دانشمندان از کوچکترین جزئیات تاثیرگذاری دارو های مختلف روی عملکرد بافت های مختلف بدن انسان، اطلاع می‌یابند.

هر بیمار یک دارو با CPA

در زیست شناسی، به طور سنتی، از روش «تعیین توالی RNA» برای تحلیل رفتار ژن‌ها و مطالعه تغیرات احتمالی ترکیبات دارویی روی سلول‌ها در سطح مولکولی، استفاده می‌شود؛ اکنون با طراحی ترکیبات دارویی به کمک هوش مصنوعی فیس‌بوک که به «CPA» معروف است، داده های نهفته در حافظه سلولی با جزئیات بالایی، آنالیز شده و مورد طبقه بندی قرار می‌گیرند؛ سپس خصوصیات اصلی و منحصر بفرد انواع مختلف سلولی به حافظه عصبی هوش مصنوعی انتقال یافته و در آن جا، به واسطه جدیدترین نرم‌افزار های تحلیل کوانتومی، اثرگذاری یک داروی خاص، ترکیبات مختلف آن، دوز، زمان و تغیر ژن‌ها و سلول‌ها، به دست می‌آید. این سیستم، در مراکز درمانی مختلفی، به صورت آزمایشی استفاده شده است و تاکنون، نتایج بکارگیری آن، بسیار موفقیت‌آمیز قلمداد شده است. پیش‌بینی های «CPA»، با آنچه در مجموعه های اطلاعاتی پزشکی، به عنوان اسناد طبقه‌بندی شده، استفاده می‎شود، مطابقت بالایی دارد. این ابزار نوین،  زمینه خوبی را برای توسعه‌ی داروها فراهم خواهد کرد؛ بنابر گفته های «آنا کلیموفسایا»، مدیربرنامه فیس‎بوک، «CPA به زودی در سطح گسترده‌ای توسط زیست‌شناسان برای تسریع روند شناسایی ترکیبات بهینه داروها استفاده خواهد شد و پیشرفت های تحقیقاتی مربوط به آن، تا جایی ادامه خواهند یافت که درمان‌ها، حالتی شخصی و منحصر بفرد برای هر بیمار بیابند.» البته، ناگفته نماند که تحقیقات مشابهی در دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی در حال پیگیری است که از آن جمله، می توان به پژوهش های دانشگاه های آلتو، هلسینکی و تورکوی فنلاند اشاره کرد که برای اطلاع از نتایج آن‌ها، باید تا به سرانجام رسیدن تحقیقاتشان صبر کرد.

منبع
venturebeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا