اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

نقطه عطف یک میلیارد دلاری!

عجیب‌ترین عرضه توکن در تاریخ؛ این‌بار با سنت‌شکنی CRV

سایبرپژوه– از پیاده سازی قراردادهای هوشمند با حسابی ناشناس (0xchad) تا ارزش گذاری تقلیل یافته ( fully diluted valuation) 175 میلیارد دلاری و نهایتاً ۱ میلیارد دلار مجموع سرمایه قفل شده تا امروز؛ می‎توان گفت توکن بومی کرو (Curve) فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. در هفته اخیر جامعه دیفای بی صبرانه منتظر عرضه توکن کرو فایننس (CRV) بوده و برای آن لحظه شماری کرده است.
عصر روز پنجشنبه، حساب ناشناس xChad (که تیم کرو پیشتر اعلام کرده هیچ همکاری با او ندارد) بدون اعلان قبلی ۸۰۰۰ دلار گس خرج کرد تا قراردادهای قابل مشاهده عمومی کرو را پیاده سازی کند. این اقدام یکی از بحث انگیزترین عرضه‌ها را در تاریخ دیفای رقم زد. در حالی که جامعه رمز ارز در تلاش است راهی برای قابل اطمینان بودن این توکن پیدا کند و تئوری‌هایی مبنی بر زد و بند در این سوی و آن سوی شنیده می‌شود، فارم‌ها عطش خود را کورکورانه با سرازیر ساختن حدود ۸۰،۰۰۰ CRV فرو می‌نشانند؛ این در حالیست که فرانت اند رسمی آن هنوز پیاده سازی نشده است. تیم کرو گفته است که کد و کلیدهای ادمین بدون مشکل بوده و تصمیم بر این است کار خود را با آن‌ها ادامه دهیم.
این تیم همچنین در توییتی اعلام کرد «عرضه آن آغاز شده است و چاره‌ای جز پذیرش آن نداریم». نقطه عطف یک میلیارد دلاری با ۵۰۰ میلیون دلار نقدینگی که در عرض ۲۴ ساعت به سوی این پروتکل سرازیر شده و همچنان ادامه دارد، میزان دارایی قفل شده در آن به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. تنها سه پلتفرم دیفای به چنین نقطه عطفی رسیده‌اند. بایننس و پولونیکس، CRV را در لیست معاملاتی خود قرار داده‌اند؛ این در حالی است که فرانت اند ماچا (Matcha) به دلیل حجم ترافیک از کار افتاد. چگونگی بدست آوردن CRV رابط کاربری Curve’s Minter به همه اجازه می‌دهد با قفل کردن سرمایه‌های خود در هر یک از هفت پوزیشن‌ استخر نقدینگی در Gauges بتوانند CRV کسب کنند.
در وب سایت کرو گفته شده که «بعضی از استخرها وزن متفاوتی دارند؛ به این معنی که برای هر دلار نقدینگی فراهم شده، CRV بیشتری دریافت می‌کنند. مهمتر از آن، هر نوعی از پیمانه‌های موجود نیز می‌توانند وزن متفاوتی داشته باشند.»
از ۲ میلیون CRV که هر روز وارد چرخه می‌شود، کم و بیش ۷۶۶ هزار توکن به دست کسانی رسیده است که تأمین کننده نقدینگی هستند. این ۷۶۶ هزار توکن شامل توکن‌های در اختیار تیم، سرمایه گذاران، و توکن‌های لینک پول (LP tokens) که به صورت لحظه‌ای آزاد می‌شوند هستند. توکن‌های لینک پول به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا مستقیماً از پورتال سرمایه گذاری، توکن‌های CRV دریافت نمایند. همچنین فارمرهای کرو می‌توانند از طریق پلتفرم‌ yVaults به CRV دست پیدا کنند؛ طراحی این پلتفرم بصورتی است که با هر بار فراخوانی قراردادها، توکن‌ها را می‌فروشد. این اقدام موجب شده از زمان عرضه آن، تقریباً ۱۵۰۰۰ CRV از طریق تأمین کنندگان نقدینگی yCRV برداشت و به اشتراک گذاشته شود.
کاهش سود سالانه (APY) صفحه اصلی وبسایت کرو نشان می‌‌دهد کدام استخرها در چه زمانی بیشترین سود سالانه (APY) را داشته‌اند. در حالی که CRV در قیمت ۵۰ دلار معامله میشد، درآمدها به ۵۰۰۰ درصد رسیده است؛ اما به محض این که فارمرها برای بیشینه سازی بازگشت سرمایه توکن‌ها را فروختند، سیر نزولی آن شروع شد. در حال حاضر CRV در قیمت ۴ دلار معامله می‌شود. پاداش ۲.۵ برابری فارمرهای کرو همچنان خوشبین هستند؛ تأمین کنندگان نقدینگی از تاریخ ۲۸ اگوست (۷ شهریور) می‌توانند توکن‌ها را به مدت ۴ سال در Curve DAO در ازای پاداشی ۲.۵ برابری قفل کنند.

جامعه yEarn در حال حاضر مشارکت یکی از بزرگترین yVault ها در این سیستم را مد نظر قرار داده است. رأی گیری‌های آزمایشی جدید نشان می‌دهد که CRV سرمایه گذاری شده از سوی yEarn ارزش تقریبی ۳.۵ میلیون دلاری دارد و می‌توان از آن برای بهبود پاداش‌ها و کمک به حاکمیت آتی بهره برد. در حالی که توزیع ماینینگ نقدینگی هنوز امتحان خود را برای طولانی مدت پس نداده است، با این حال مشخص است که فارم‌های بهره در موضوع تجمیع نقدینگی از تریدرها، سرمایه‌ها و صرافی‌های برتر، نقش اصلی را بر عهده دارند. همچنین عرضه CRV نباید باعث شود که فکر کنید تمام تریدرها بی ملاحظه هستند: نکسوس میوچوال (Nexus Mutual) در حال حاضر بزرگترین پوزیشن پوششی (کاورپوزیشن) خود را عرضه کرده است که شامل ۲.۲ میلیون دلار برای پوشش درخواست کرو در ساختن بلاک‌های دیفای آزمایشی است.

منبع
فین مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا