اخبار

پیشبینی جرم با شبکه های عصبی

سایبرپژوه دانشمندان توانسته‌اند نسل جدیدی از یک پلت‌فرم هوش‌مصنوعی را ارائه دهند که قادر است پیش از وقوع جرم، از طریق تفسیر احساسات و حالت چهره افراد، تپیشبینی جرم کند. این سامانه، علاوه بر شناسایی مجرم‌ها، مجهز به ابزار های مقابله با حملات تروریستی و انواع خرابکاری در محیط های شهری، صحرایی و … است.

پیشبینی جرم ، فیلمی که به واقعیت بدل شد!

به عقیده بسیاری از کارشناسان، دیر یا زود، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تقریبا در تمام شعون حیات اجتماعی بشر گسترده خواهند شد؛ تولید انبوه اتوموبیل های خودران، تحول در زیرساخت های بهداشت و درمان و حتی جان‌بخشی به دستگاه های قهوه‌ساز، ابتکاراتی هستند که انسان‌ها، آن ها را مدیون فناوری هوش‌مصنوعی هستند. اما در یکی از جدیدترین دست‌آورد های این عرصه، یک شبکه‌ی عصبی، همچون آنچه که در فیلم علمی-تخیلی «گزارش اقلیت» ساخته استیون اسپیلبرگ رخ می‌دهد، می‌تواند قاتلان احتمالی را پیش از ارتکاب جنایت شناسایی و دستگیر کند. این سیستم هوش‌مصنوعی که توسط یک تیم تحقیقاتی از کره‌جنوبی طراحی شده است، می تواند با استفاده از شبکه های مجهز به اینترنت نسل پنجم برای «کشف احساسات انسانی» در کل شهرها استفاده کند. یکی از اعضای این تیم در یک مصاحبه توضیح داد که این سیستم پیش‌بینی قصد انجام جرم به نام ۵G-I-VEmoSYS می تواند حالات روحی افراد مختلف نظیر شادی، لذت، وضعیت خنثی، غم و عصبانیت را تشخیص دهد. سپس می تواند یک «نقشه مجازی احساسات شهری» ایجاد کند که برای مراکز پلیس شهری ارسال شده و هشدار های لازم را صادر نماید.

رنگ رخساره خبر می‌دهد.

رهبر پروژه ، پروفسور «هیونبوم کیم»، از دانشگاه ملی اینچئون درباره انگیزه از ساخت این سامانه گفت: «با اینکه احساسات یک ویژگی اساسی انسان است، اما برخی از احساسات می‌توانند عملکرد طبیعی جامعه را مختل کرده و مانند رفتار یک راننده‌ی مست یا عصبی، زندگی دیگران را به خطر بیندازند. بنابراین این نیاز در جامعه‌ی ما وجود داشت که راهی برای پیش‌بینی قصد انجام جرم بیابیم. این شبکه‌ی عصبی، توانایی بالایی در تشخیص هرگونه احساس ناشی از ناهنجاری اجتماعی دارد و با استفاده از تجهیزات مدونش، به دیگران در مورد خطرات احتمالی هشدار های لازم را خواهد داد.» به گزاش Eurekalert، این سیستم هنگامی که احساس خطرناکی مانند خشم یا استرس را در یک مکان عمومی تشخیص داده دهد ، سیگنال هایی را به نزدیکترین اداره پلیس یا نهادهای مرتبط ارسال می‌کند و در صورت لزوم می تواند برای جلوگیری از ارتکاب جرم احتمالی(خرابکاری یا تروریسم) به صورت اتوماتیک، اقدام کند. البته نگرانی هایی در مورد نفوذ هکرها در این سیستم وجود دارد که به طراحان آن، ناگزیرند برای مقابله با آن، راه‌حل هایی را ارائه داده و عملی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا