اخبار

مولد بیولوژیک و تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته

سایبرپژوه– اخیرا، محققان دانشگاه کلرادو توانسته اند یک دستگاه مولد باتری سبک و کم هزینه برای تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته اختراع نمایند که عملا حکم یک باتری بیولوژیکی را دارد. این دستگاه می‌تواند به دستبند، انگشتر یا هر وسیله جانبی دیگر، پیوست شده از طریق ارتباط و لمس پوست، انرژی لازم برای تولید برق را دریافت کند.

«Xiao»؛ پلی جدید بین گرما و الکتریسیته!

این دستگاه که طی هفته‌ی اخیر در مجله «Science Advances» معرفی شده است، با ظرفیتی باورنکردنی، قادر است حتی در شرایط غیرعادی نظیر تب و لرز نیز با کیفیت قابل توجهی گرمای داخلی بدن را به الکتریسیته تبدیل کند. دکتر «لیانگ شیائو» که از پژوهشگران این پروژه است، در یکی از مقالات منتشر شده در رابطه با این اخترع جدید، اذعان داشت: «مولد های الکتریکی قابل حمل، در آینده به صورت انبوه برای استفاده در جامعه تولید خواهند شد.» شیائو و همکارانش آنقدر بلند پرواز نیستند؛ دستگاه های آنها می توانند از هر سانتی‌متر مربع از فضای پوست حدود ۱ ولت برق تولید کنند. برآیند ظرفیت این دستگاه در تولید الکتریسیته شاید به نظر کم بیاید اما حتی در همین شرایط نیز می‌تواند برای تأمین انرژی دستگاه های الکترونیکی مانند ساعت یا ردیاب های تناسب‌اندام کافی باشد. این دستگاه جدید که «Xiao» نام دارد، از نمونه هایی که در گذشته تولید شده است بسیار پیشرفته‌تر است. دانشمندان قبلاً دستگاه های حرارتی قابل حمل مشابهی را آزمایش کرده‌اند، اما «Xiao» از جنس الاستیک است و در صورت آسیب دیدن می تواند خود را ترمیم و حتی بازیافت کند! نقش عملکردی این دستگاه بسیار شبیه فیلم های ماتریکس است که در آن، نژادی از ربات ها انسان ها را طبقه‌بندی کرده‌اند تا انرژی آلی مورد نیاز خود را از بدن آن‌ها برداشت کنند.

 

پایانی بر تعویض باتری‌ها

شیائو همچنین در مصاحبه‌ای گفته است: «در هنگام استفاده از یک باتری، بعد از اینکه تخلیه شد، در نهایت مجبور خواهید‌شد آن را تعویض کنید. نکته قابل توجه در مورد سیستم های تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته این است که استفاده دائم از آن‌ها، شما را از دردسر عوض کردن مداوم باتری خلاص خواهد کرد.» بعضی از رسانه‌ها این اختراع را سرآغاز تلفیق انسان و ربات می‌دانند که شیائو آن را موکداً رد کرد.

او معتقد است که دست‌آورد جدید آن‌ها، یک ابزار نوین برای استفاده از انرژی هاییست که بدن انسان به صورت طبیعی از دست داده و در واقع به صورت عادی و روزمره، تلف می‌شوند. این قطعه‌ی کوچک، مجموعه‌ای پیچیده از تراشه های نازک ترموالکتریکی است که از طریق سیم های فلزی مایع، به هم متصل شده اند. گفته می‌شود که این دستگاه کوچک، مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد. دانشمندان بر این باورند که به زودی قادرخواهند بود با افزودن بلوک های مولد بیشتر و فشرده‌سازی تراشه‌ها، ظرفیت تولید این دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. این اختراع جدید احتمالا طی پنج تا ده سال آینده، به صورت فراگیر در سطح جهان مورد استفاده قرار گیرد ولی تا آن زمان، قطعا تغیر و تحولات بسیاری برای ارتقاء توانایی های آن، اعمال خواهد شد.

منبع
infinityexplorers

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا