اخبار

اولین آشپزخانه‌ روباتیک جهان ترکیبی از هوش مصنوعی و آشپزی

سایبرپژوه– اولین آشپزخانه روباتیک جهان در ماه اخیر رسما راه اندازی شد. این مجموعه‌ی کاملا خودکار که توسط شرکت فناوری انگلیسی Moley Robotics ایجاد شده است، غذا های بسیاری را تنها با لمس یک دکمه آماده کند. این سیستم، مثل یک ماشین غذا نمی‌پزد، بلکه بازو های رباتیک آن، مثل اجزای بدن یک انسان عمل کرده و از مهارت های حین آشپزی انسان‌ها، الگو می‌گیرند.

آشپزخانه روباتیک مولی

در اولین آشپزخانه‌ی رباتیک جهان وسایل و امکانات به طرز منحصر بفردی طراحی شده اند؛ کابینت‌ها ، بازوی‌رباتیک، سیستم ضبط حرکت ، رابط کاربری گرافیکی برای دسترسی به دستور‌العمل های پخت، با هم مجموعه کاملی از وسایل و تجهیزات این آشپزخانه را تشکیل می‌دهند که هم برای استفاده روبات و هم برای انسان بهینه شده‌اند. این سیستم که به «آشپزخانه مولی» معروف است، اولین بار در آوریل ۲۰۱۵ به نمایش درآمد؛ در آن زمان، محصول شش سال تحقیق و توسعه، توسط یک تیم بین‌المللی متشکل از ۱۰۰ مهندس، طراح داخلی و محصولات لوکس و سه سرآشپز معتبر جهانی، توسط بازدید کنندگان یک نمایشگاه بزرگ، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. تیم اندرسون ، مبتکر آشپزی و برنده مسابقه معتبر سرآشپز BBC ، با طراحی و تعریف تکنیک های آشپزی ۳ بعدی ، به تعریف بسیاری از الگوریتم های سفارش غذا به صورت داده های دیجیتالی کمک کرده و از این جهت، نقش خیلی مهمی در توسعه آشپزخانه‌ی مولی ایفا کرد. این سیستم، از یک سامانه‌ی ترکیبی متشکل از حسگرها و دوربین های فوتونی برای نقشه‌برداری از مواد اولیه، ظروف آشپزی و محیط اطرافش استفاده می‌کند. گفته می‌شود که آشپزخانه‌ی مولی، مطابق با سلیقه‌ی سفارش دهندگان، می‌تواند در سبک های مختلفی شخصی‌سازی شود. همچنین تاکنون دو نوع «مجهز به اینترنت هوشمند سراسری و یکپارچه» و «هوش مصنوعی جزئی» آن عرضه شده است.

طراحی سلیقه‌ای در آشپزخانه روباتیک

آشپزخانه هوشمند شامل یخچال و فضای ذخیره‌سازی و پردازش اینترنت اشیا است که در هنگام نزدیک شدن به تاریخ انقضا مواد اولیه یا وارد شدن آسیب های مختلف به اجاق گاز و ظرفشویی، متوجه مسئله شده و هشدار های لازم را می‌دهد. این سیستم، اولین نسخه‌ی آشپزخانه‌ی رباتیک جهان است و قرار است در نسخه های بعدی آن، مهارت‌ها و ویژگی ها بسیاری افزوده شود تا به صورت یک مجموعه‌ی کاملاً خودکار با بازوهای رباتیک پیشرفته و بازوی های ریلی منعطف، روانه‌ی بازار شود. از آنجا که هر نسخه‌ی نصبی آن، به صورت سفارشی طراحی می‌شود، قیمتش به مشخصات مختلفی که در آن بکار رفته است، بستگی دارد اما درکل، میتوان گفت که در مقایسه با آشپزخانه‌های لوکس معمولی، با قیمت مناسبی عرضه شده است. «مارک اولینیک»، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت «Moley Robotics» در یک مصاحبه‌ی اینترنتی اذعان داشت: «آشپزخانه هوشمند اتوماتیک و لوکس ما، اکنون در معرض فروش است و مانند همه فن‌آوری های پیشرفته دیگر مثل اتومبیل، تلویزیون و کامپیوتر، مورد توجه علاقه‌مندان ، متخصصان و مشتریان قرار خواهد‌ گرفت و بر اساس استقبالی که از آن به عمل می‌آید، قیمت‌گذاری می‌شود. ما پیش بینی می کنیم که با گذشت زمان و افزایش حجم تولید، قیمت های ما به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد ، در حالی که همزمان امکانات و تجهیزات بکار رفته در آن نیز، افزایش خواهد یافت.»

منبع
futuretimeline

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا