اخبار

گوگل به استفاده از هوش مصنوعی در صنایع تسلیحاتی متهم شد!

سایبرپژوه– «Google» علی‌رغم تعهدی که بر عدم استفاده از هوش مصنوعی در صنایع تسلیحاتی دارد، در استارت‌آپ های مرتبط با جنگ احتمالی فضایی سرمایه‌گذاری کرده است. آقای «پیچای» مدیر عامل سابق گوگل، قبلا قول داده بود که این مجموعه، از ابزار های هوش مصنوعی برای تولید سلاح استفاده نکند. اما اخیرا گزارش شده که « Alphabet» شرکت مادر «Google» ، قصد دارد که در چند شرکت تازه تاسیس در این زمینه سرمایه گذاری کند.

ژست‌های بشردوستانه گوگل

در ژوئن ۲۰۱۸ ، مدیر عامل شرکت گوگل ، سوندار پیچای ، وعده ای گسترده داد. در یک گزارش اینترنتی با عنوان «هوش مصنوعی در Google: اصول ما»، اذعان داشت که Google هوش مصنوعی را برای تولید «سلاح ها یا سایر فناوری هایی که هدف اصلی آنها ایجاد یا تسهیل مستقیم آسیب به افراد است»، ایجاد نمی کند. در اوایل همان سال ، کارمندان به همکاری در پروژه‌ی « Maven» اعتراض کردند. این برنامه که یک ابتکار وزارت دفاع (DOD) به ارزش بالقوه ۲۵۰ میلیون دلار در سال بود، روی استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی ساختمانها و سایر اهداف ارتش از تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین کار می‌کرد. این قرارداد همکاری، در طول ۱۸ ماه، ۱۵ میلیون دلار برای گوگل، درآمدزایی کرد اما تعداد زیادی از کارمندان از این کار ناخشنود بودند؛ در نهایت یک طومار با سه هزار امضا از طرف کارکنان به هیئت مدیره رفت که روی آن، با خطی درشت حک شده بود:«ما معتقدیم که Google نباید درگیر جنگ بشود!» در نهایت گوگل مجبور به فسخ این قرارداد شد.

شراکت گوگل با وزارت دفاع

بعد از حواشی بسیاری که در این رابطه پیش آمد، سرانجام مشخص شد که گوگل و GV (یکی دیگر از زیرمجموعه های آلفابت) نسبت به خرید هماهنگ سهام چند شرکت تامین‌کننده‌ی ادوات نظامی، اقدام کرده اند! در سال ۲۰۱۶، GV حجم زیادی از سهام شرکت Orbital Insight مستقر در پالو آلتو را به دست آورد و یک سال بعد، گوگل هم دست بکار خرید سهام شرکت Planet در سانفرانسیسکو شده‌است. همچنین فاش شده است که این دو شرکت، طی سه سال گذشته، حداقل ۳۰.۵ میلیون دلار از طریق قرارداد هایی که با  وزارت دفاع آمریکا بسته اند، درآمد کسب کرده اند. این پروژه‌ها، مستقیما بر روی توسعه‌ی تسلیحات مربوط به جنگ های فضایی تمرکز داشته اند. شرکت « Orbital Insight» یک شرکت نرم‌افزاری معروف است که توسط یکی از مدیران اسبق گوگل تاسیس شده است؛ ابزار های هوش‌مصنوعی آن، با جمع‌آوری انبوهی از عکس های ماهواره‌ای ، تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین و داده های مکان‌یابی بیش از ۸۰۰ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان، تلاش می‌کنند تا از تمام تغیرات روی زمین سر در آورده و از هر جنبش و تحرکی در هر گوشه‌ی این سیاره، جاسوسی کنند! برای مثال می توان به ردیابی سایت های هسته ای کره شمالی یا اردوگاه های آموزشی ساخت طالبان اشاره کرد.  البته فعالیت های این مجموعه دارای کاربردهای مسالمت آمیز مانند نظارت بر جنگل زدایی در آمازون و نقشه برداری از حوضه های آبخیز یا زاغه های گسترده شهری نیز هست.

منبع
Forbes

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا