اخبار

فناوری چاپ سه‌بعدی پلی از فضای مجازی به دنیای فیزیکی

سایبر پژوه فناوری چاپ سه بعدی اکنون به طور غیرمنتظره‌ای در حال رشد است و طرح های شگفت‌انگیزی را تولید می‌کند که کارآیی بیشتری دارند؛ امروزه بسیاری از وسایل و امکانات مورد نیاز جامعه‌ی بشری، توسط این فناوری تامین می‌شود. یکی از جدیدترین دست‌آورد های این تکنولوژی، چاپ سه‌بعدی پوست و موی انسان است.

هزینه‌هایی که با فناوری چاپ سه‌بعدی حذف خواهد شد!

چاپ سه بعدی انقلابی در فرایندهای تولید به‌پا کرده است زیرا این مسئله را نوید می‌دهد که در آینده لازم نیست سفارشات شما، با صرف هزینه‌ های مختلف مربوط به حمل‌ونقل توسط شخص دیگری برای شما آورده شود؛ زیرا این روش سنتی بسیار وقت‌گیر بوده و محصول شما در حین فرآیند حمل‌ونقل مستعد آسیب دیدگی است! همچنین نباید فراموش کنیم که فعالیت های مربوط به صنعت حمل‌ونقل، یکی از بزرگترین عوامل تولید گار های گلخانه‌ای است. حال، محققان محصولی را اختراع کنند که شما، سفارشات مورد نیاز خود را با حذف حجم عظیمی از هزینه‌ها و خطرات، درست در خانه یا محل‌کار خودتان چاپ کنید. این مهم، توسط جدیدترین امکانات و پیشرفت های فناوری چاپ سه‌بعدی محقق شده است. دانشمندان تاکنون توانسته‌اند، مواد غذایی همچون گوشت فرآوری و بسته‌بندی شده را در شرایط آزمایشگاهی به صورت سه‌بعدی چاپ کنند. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی های موجود پیش برود و COVID 19 نیز تا زمانی دراز در جوامع بشری جولان دهد، استیک های چاپ‌شده سه‌بعدی تا پایان سال جاری در رستوران های لوکس اروپایی در دسترس خواهد بود.

استفاده‌ های نوین از فناوری چاپ سه‌بعدی

از جدیدترین دست‌آورد ها در رابطه با چاپ سه‌بعدی، می‌توان به ساخت قطعات فوق‌العاده ظریف ساخته شده از شیشه اشاره کرد؛ این استفاده جدید از تکنولوژی جدید، باعث طراحی و ساخت قطعات و جواهر‌آلات باشکوهی شده است که عملا بشر تاکنون قادر به ساخت و ریخته‌گری آن نبوده است. خط تولید این نوع پرینترها، امکان عرضه‌ی نامحدود آن ها را فراهم کرده است؛ هرچند هر چند وقت یکبار، نسخه های جدیدتری از آن، عرضه می‌شود. حتی ممکن است در مدل های بعدی آن، شاهد پرینتر های جدیدی باشیم که بتن و سایر مصالح ساختمانی را چاپ کنند! و به این ترتیب، انقلابی در ساخت و ساز بوجود خواهد آمد؛

با توجه به اینکه این تکنولوژی، بسیار نوپا است و روز به روز در حال به روز رسانی و توسعه بیشتریست، مشتریان آن، برای آشنایی با پیشرفته‌ترین انواع آن، لحظه شماری می‌کنند. یکی از پرهیاهوترین کار های این پرینتر، چاپ سه‌بعدی منازل مسکونی است که حواشی بسیاری را در جوامع نخبگانی در پی داشته است.

ترمیم پوست با فناوری چاپ سه‌بعدی

پوست تنها محافظت طبیعی ما در برابر عناصر خارجی است که به راحتی آسیب می‌بیند؛ این نوع آسیب ها از هر نوعی باشد، آتش‌سوزی یا آفتاب سوختگی یا عفونت، ترمیم پوست کار آسانی نخواهد بود زیرا ترمیم زخم‌ها بسیار کند انجام خواهد شد اما به کمک تکنولوژی چاپ سه ‌بعدی ترمیم پوست آسان تر خواهد بود. محققان موسسه پلی تکنیک Rensselaer در نیویورک روشی را برای چاپ سه بعدی پوست زنده و سالم به وسیله‌ی رگ های خونی ایجاد کرده اند. بافتی که به صورت سه‌بعدی چاپ شده است، مطابقت بسیاری با پوست طبیعی انسان داشته و از این رو، کارآیی  زیادی در حوزه‌ی علوم پزشکی میتواند داشته باشد. گفته می‌شود این نوع درمان، به زودی جایگزین عمل های جراحی پیوند پوست خواهد شد.

منبع
vibelikelight

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا