دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

آیا رمزارز همان پول است؟

شباهت‌ها و تفاوت‌های رمزارزها با پول رایج چیست؟!

سایبرپژوه – یکی از اصطلاحاتی که طی سال‌های اخیر بسیار رایج شده و پیوسته در رسانه‌ها و مقاله‌ها به آن اشاره می‌شود، پول مجازی (Virtual Money) یا رمزارز است که از آن با عناوینی از جمله ارز مجازی، ارز دیجیتال و… نیز یاد می­‌شود. ارز مجازی مفهومی پیچیده و انتزاعی است که آخرین حلقه تکامل پول محسوب می­‌شود. امروزه بحث ارزهای مجازی بیش از پیش داغ شده است اما با ورود ارزهای مجازی به بازار و استفاده از آن در معاملات و گسترش روز افزون آن­ در سراسر دنیا، سوالی که پیش می­‌آید این است که آیا به راستی می­‌توان از این ارزهای مجازی در جایگاه پول استفاده کرد و لقب پول را به آن­ها نسبت داد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا به بررسی ماهیت پول بپردازیم.

اقتصاددانان چگونه پول را معرفی می‌کنند؟

بسیاری از اقتصاددانان زمانی‌که می­‌خواهند پول را معرفی کنند از بیان ویژگی­‌ها و کارکردهای آن کمک می‌­گیرند. از کارکردهای پول می­‌توان به سنجش ارزش، واسطه مبادلات، ذخیره ارزش و پرداخت­‌های تاخیری اشاره کرد. از خواص مطلوب پول نیز می­‌توان به قابل حمل بودن، بادوام بودن، قابلیت تقسیم­‌پذیری، یکسان و متحدالشکل بودن و قابلیت تشخیص اشاره کرد. در تطابق خواص پول با ارزهای مجازی می­‌توان مشاهده کرد که ارزهای مجازی نیز همانند پول­‌های معمولی، به واسطه کیف پول ارزهای مجازی به راحتی قابل حمل هستند، با دوامند و به راحتی از بین نمی­‌روند، قابل تقسیم شدن به واحدهای کوچک­تر هستند، یکسان و متحدالشکلند و بین همه­‌ی انسان­‌ها شناخته شده و قابل تشخیص­‌اند. در نتیجه از نظر خواص می­‌توان ارزهای مجازی را همانند سایر اشکال پول دانست.

ارزهای مجازی پول هستند؟

در تطبیق کارکردهای پول با ارزهای مجازی نیز مشاهده می­‌شود که ارزهای مجازی می‌­توانند به راحتی وظایف پول را ایفا کنند. امروزه بسیاری از افراد بخش عمده‌­ای از فعالیت­‌های مالی خود را توسط ارزهای مجازی انجام می­‌دهند. همچنین ارزهای مجازی به عنوان دارایی برای حفظ ارزش نگهداری می­‌شوند. پس می­‌توان ارزهای مجازی را به عنوان پول پذیرفت. اما ارزهای مجازی ویژگی­‌هایی نیز دارند که آن­ها را نسبت به پول کمی متمایز می­‌کند، البته همه‌­ی این ویژگی­‌ها ممکن است در تمامی ارزهای مجازی وجود نداشته باشد و می­‌توان استثنائاتی نیز مشاهده کرد.

اولین ویژگی ارزهای مجازی، غیرقابل بازگشت بودن تراکنش‌های آنجام شده است. اگر تراکنشی انجام شده و تایید شود، دیگر نمی­‌توان آن را برگرداند. درصورتی‌که در نظام بانکی و مالی اینطور نیست و می‌­توان با پیگیری قضایی تراکنش­‌ها را اصلاح کرد. دومین ویژگی منحصر بفرد ارزهای دیجیتال ناشناس بودن طرفین معامله­‌ی آن‌هاست. آدرس کیف پول‌ها که همان نقش شماره کارت یا شماره حساب را در حساب‌های بانکی دارند، شامل اطلاعات هویتی افراد نمی‌شوند. این آدرس‌ها که از رشته عبارات حروف و اعداد تشکیل شده‌اند را تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل‌های عمیق می‌توان به هویت افراد پیوند زد. سومین ویژگی ارزهای مجازی فرامرزی بودن آن‌هاست. ارسال پول به نقاط مختلف دنیا ممکن است با سیستم‌های بانکی فعلی تا چندین روز طول بکشد ولی ارزهای دیجیتال می‌توانند این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهند. ارزهای دیجیتال محدودیت مرزی نمی‌شناسند و آن‌ها را می‌توان از هر نقطه‌ای در دنیا به نقطه دیگر فرستاد. چهارمین ویژگی امنیت بسیار بالای ارزهای دیجیتال است. این امنیت در مبادلات درون شبکه‌ای توسط قدرت هش[i] به اشتراک گذاشته شده توسط افراد (در سیستم‌های اثبات کار) تامین می‌شود. از طرفی سیستم رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی این امکان را به اشخاص می‌دهد که خودشان کنترل پول‌های دیجیتال‌شان را بر عهده بگیرند و شخص دیگری نتواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند. پنجمین و آخرین ویژگی نیز که ارزهای مجازی را نسبت به پول‌‌های معمولی متمایز کرده، انحصاری نبودن آن‌هاست. انحصاری نبودن ارزهای مجازی به این معناست که هیچ حکومت و دولتی نمی­‌تواند ادعایی بر ارزهای مجازی منتشر شده و در گردش مالی داشته باشد و یا برای آن قوانین وضع کند. افراد برای اینکه بتوانند از شبکه‌های ارز دیجیتال مختلفی مانند بیتکوین، اتریوم، لایتکوین و غیره استفاده کنند، نیازی نیست از شخص یا گروه و سازمانی اجازه بگیرند. آن‌ها می‌توانند کل تاریخچه تراکنش‌ها را دانلود کرده و خودشان بدون نیاز به کسب اجازه اقدام به ارسال یا دریافت ارز دیجیتال کنند.

جمع‌­بندی و نتیجه‌­گیری

با گسترش روزافزون نقش ارزهای مجازی در معاملات و سیستم مالی جهانی، لازم است بیشتر با ویژگی­‌های آن­ها آشنا شده و بررسی کنیم که آیا می‌­توان آن­ها را همانند پول معمولی دانست یا خیر. در این نوشته با بررسی­‌ها و تحلیل­‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که ارزهای مجازی از نظر تطابق خاصیت­‌ها، خاصیت­‌های پول معمولی را دارا هستند و می‌­توانند تمامی وظایف پول­‌های معمولی را ایفا کنند. اما از طرفی، ویژگی­‌هایی مختص خود دارند که لازم است در هنگام استفاده از آن­ها، به این ویژگی­‌ها اشراف کامل داشته باشیم.

از این ویژگی­‌ها می‌­توان به غیرقابل بازگشت بودن تراکنش‌­ها، ناشناس بودن هویت طرفین معامله، فرامرزی بودن گستره­‌ی معاملات آن­ها، امنیت بسیار بالا و انحصاری نبودن آن­ها اشاره کرد که البته هرکدام از این ویژگی­‌ها به تنهایی می­‌تواند بسیار کاربردی باشد.

 

[i] هش ریت (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد. در روند استخراج بیت کوین، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تاییدشده، پیش از اضافه شدن به بلاک چین می‌بایست هش شوند. به روند هش شدن بلاک‌ها نیز هشینگ (Hashing) می‌گویند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا