سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۲۴

سایبر پژوه مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. اولین خبر این هفته سایبرپژوه گزارشی است از مطالعات یک موسسه‌ی پژوهشی در بابِ آینده‌ی احراز‌های دیجیتالی هویت در صنایعِ مختلفِ اقتصادی. باید پذیرفت که احراز دیجیتالی مسیرِ ناگزیرِ تائیدِ هویت در آینده‌ی نزدیک است. پنتاگون در راستای نبرد سردِ خودش با چین یک شبکه‌ی جهانی فرماندهیِ جنگیِ هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده است. اگر اخبارِ این نبرد سرد برایتان مهم است، به هیچ عنوان این خبرِ مهم را از دست ندهید. پیگیری اخبارِ تکنولوژی‌های غذایی به دلیلِ اهمیتِ استراتژیکِ آن در آینده‌ی ۲۰ ساله، همواره یکی از رویکرد‌های سایبرنما بوده است. به همین علت سومین خبر این هفته به یک دست‌آوردِ خیره‌کننده‌ی چینی‌ها اختصاص دارد: سیب‌زمینی‌های اصلاحِ ژنتیک‌شده. از آشپزی و شستنِ ظرف یا حتی گذاشتنِ ظرف‌ها در ماشینِ ظرف‌شویی خسته شده‌اید؟ تمیز کردنِ خانه وقت‌گیر است؟ خب احتمالا چهارمین خبرِ این هفته‌ی سایبرنما که به معرفی یک روباتِ خدمتکارِ خانگی می‌پردازد برای شما جذاب خواهد بود و واپسین خبر این شماره از مجله‌ی سایبرنما به معرفی پهپاد‌های نجاتِ جدیدی می‌پردازد که می‌توانند صدای جیغ و فریادِ آسیب‌دیدگانِ سوانحی مانند زلزله را تشخیص دهند و به کمک آن‌ها بشتابند. با ما در این شماره همراه باشید

00

۱. تحقیقات نشان می‌دهد احراز هویت در پنج سال آینده بیش از پیش دیجیتالی خواهد شد

1

شما هم‌اکنون نیز در تلفن‌های هوشمند خود از احراز دیجیتالی هویت استفاده می‌کنید: باز کردن قفل به واسطه‌ی تشخیص چهره یا اثر انگشت. موسسه‌ی تحقیقات ژونیپر در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که این نوع از احراز‌های هویتی تا سال ۲۰۲۶ گسترش قابل ملاحظه‌ای (در حدودِ ۷۷٪) خواهند داشت و بسیاری از شرکت‌های خصوصی و عمومی از احراز دیجیتالی هویت استفاده خواهند کرد. بنا بر گزارش این موسسه‌ی تحقیقاتی، در سال ۲۰۲۱ چیزی در حدود ۱۰ میلیارد دلار در سراسر جهان برای برپاسازی احراز‌های دیجیتالی هویت هزینه شده است و این رقم در سال ۲۰۲۶ به حدودِ ۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید. از این میان صنعتِ بانکداری با اشغال ۶۶٪ بازار مهم‌ترین بازیگرِ احراز دیجیتالی هویت هست. احراز هویت دیجیتالی به زودی به تنها نوع احراز هویت در جهان تبدیل خواهد شد.

۲. شبکه‌ی جهانی هوش‌مصنوعیِ برای مدیریت جنگ توسط پنتاگون معرفی شد

2

با رسمیت یافتنِ نبردِ سرِ هوش مصنوعی میانِ چین و ایالات متحده و کمی پس از شکل‌گیری دفتر ویژه‌ی هوش مصنوعی، پنتاگون مدعی شده است که نسل جدیدی از هوش مصنوعی را در این سازمان مستقر کرده است که کارآییِ محوریِ آن جمع‌آوری داده، اتصالِ میانِ داده‌ها و استنتاجِ الگوریتم‌ها و مدل‌های منطقی از داده‌هاست. بنا بر بیانیه‌ی پنتاگون، «این هوش مصنوعی در خدمتِ فرماندهیِ یازده‌گانه‌ی ایالات متحده است و تلاش می‌شود که در تصمیم‌گیریِ این فرماندهی‌ها به آن‌ها کمک کند». فرماندهی‌های یازده‌گانه‌ی ایالات متحده عبارتند از: فرماندهی آفریقا، فرماندهی مرکزی، فرماندهی سایبری، فرماندهی اروپا، فرماندهی هند-اقیانوس آرام، فرماندهی شمالی، فرماندهی جنوبی، فرماندهی فضایی، فرماندهی عملیات‌های ویژه، فرماندهی استراتژیک و فرماندهی حمل و نقل. اکنون این هوش مصنوعی است که می‌تواند شبکه‌ی کاملی از مدیریت جنگ را به عهده داشته باشد و ایالات متحده تلاش می‌کند که پیشتازِ این عرصه‌ی نوینِ جنگی باشد.

۳. تولید نسل جدیدی از سیب‌زمینی‌های اصلاح ژنتیک‌شده در چین

3

تامین غذا یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهانی در بیست سالِ آینده است. کشور‌های مختلف استراتژی‌های مختلفی را پیش گرفته‌اند: چین، استرالیا و ایالات متحده به سمتِ کشاورزی هوشمند و روباتیک حرکت کرده‌اند و کشوری مانندِ اسرائیل پیشگامی تولیدِ مواد غذایی مصنوعی را پیشه کرده است. اما باید دانست که هیچ استراتژیِ منفردی نمی‌تواند منجر به پیروزی شود و به همین دلیل کشور‌ها استراتژی‌های مکملی را نیز برای به دست گرفتنِ بازارِ موادِ غذاییِ آینده اتخاذ می‌کنند. به همین دلیل چین اخیرا اعلام کرده است که نسلِ اصلاح‌ِ ژنتیک‌شده‌ای از سیب‌زمینی را تولید کرده است که می‌تواند پاسخ‌گویِ بحرانِ جهانیِ غذا باشد. استفاده از سیب‌زمینی‌هایی که به سرعت رشد می‌کنند و مواد غذایی بسیار بیشتری نسبت به سیب‌زمینی‌های موجود دارند به همراه استفاده از تکنیک‌های هوشمند، روبوت‌ها و هوش‌مصنوعی در کشاورزی، منجر به آن می‌شود که چین را به عنوان یک ابرقدرتِ کشاورزی در آینده‌ای نه چندان دور بدانیم. آیا بحران غذایی می‌تواند یک رانه‌ی اثرگذار در تقسیمِ قدرتِ آینده‌ی جهانی باشد؟

۴. معرفی روبات‌های خدمتکارِ خانگی توسط تویوتا

4

خانه‌های هوشمند روز به روز به ما نزدیک‌تر می‌شوند و شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند که روبات‌های مختلفی را برای انجام دادنِ کار‌های معمولِ خانه معرفی کنند. از جاروبرقی‌های تمام هوشمند گرفته تا روبات‌های آشپز. شرکت تویوتا نیز اکنون خود را به عنوان یکی از رقبای جدی روباتیکِ خانگی معرفی کرده است. این شرکت اعلام کرده است که تا سالِ آینده روبات های خدمتکار خانگی‌ای را معرفی خواهد کرد که می‌توانند کابینت‌ها را مرتب کنند، ظرف‌ها را بشورند، غذا سرو کنند، میزها را دستمال بکشند و … . بر اساس گزارش موسسه‌ی تحقیقاتی تویوتا این روبات‌ها بیش از هر قشری برای سالمندانِ ژاپنی طراحی شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۴۰ تعدادِ شهروندانِ بالای ۶۵ سال و پایینِ ۶۵ سال در ژاپن مساوی خواهد بود. فرهنگِ عصرِ سایبری تلاطم‌های جدی‌ای را به جامعه‌ی بشری تحمیل خواهد کرد و باید دید که آیا زندگیِ همراه با روبات‌ها، سرنوشتِ محتومِ همه‌ی ما در زمانه‌ی سالمندی و فرتوتی است؟

۵. پهپاد‌های نجات فریاد‌های شما را از روی زمین تشخیص می‌دهند

5

فرض کنید به کوهنوردی رفته‌اید و ناگهان سنگی بر روی پای شما می‌افتد و همان جا گرفتار می‌شوید. آه، باتری گوشی‌تان هم تمام شده است. چه می‌کنید؟ فریاد می‌زنید؟ آیا کسی اطرافِ شما هست که صدای شما را بشنود؟ حتما به خوبی می‌دانید که ارتعاش‌های صدایِ شما تا کیلومتر‌ها آن طرف‌تر منتقل می‌شود اما گوش‌های انسانی نمی‌تواند این صدا را بشنود. چه می‌شود اگر حس‌گرهای فوقِ حساسی بتوانند صدای شما را تشخیص دهند و به کمکِ شما بشتابند؟ خب، این تکنولوژی اکنون در اختیارِ ماست. یک شرکتِ آلمانی پهپاد‌هایی را طراحی کرده است که به دقت به صداهای اطراف خود گوش می‌دهند تا صدای جیغ و استرسِ انسانی را تشخیص دهند و به کمکِ آسیب‌دیدگان بشتابند. آن‌ها هنوز نمی توانند از فواصل بسیار زیاد (کیلومتری) صداها را تشخیص دهند اما می‌توانند در حادثه‌هایی مانندِ زلزله یا آتشفشان که محل تقریبی قربانیان مشخص است، کارایی بسیار زیادی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا