اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعیفرهنگ سایبری

تشخیص چهره فیس‌بوک ترسناک‌تر از چیزیست که قبلا تصور می‌شد!

فیسبوک داده‌های بیومتریک 2 میلیارد نفر را شناسایی میکند.

سایبرپژوه – اگر ما نیاز به یک یادآور دیگر درباره قابلیت‌های نظات جمعی فیس‌بوک داشتیم، اکنون می‌دانیم که این شرکت قبلا اپلیکیشنی را ساخته که کاملا برای تشخیص چهره آنی بوده است.

یک گزارش جدید بیزینس اینسایدر (BI) گویای آن است که این غول شبکه‌های اجتماعی یک اپ دوربین را مورد آزمایش قرار داده که می‌تواند افراد را با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره قیسبوک شناسایی نماید. گفته شده که این اپ بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در داخل شرکت فیس‌بوک تست شد، و «مثالی از نوآوری‌های آینده» در این شرکت بود.

به نوشته BI، این اپ قبلا نسبتا ابتدائی بود، به طوری که «یک رابط دوربین ابتدایی» داشت به طوری که یک «رابط دوربین مبتدی» داشت که می‌توانست افراد را شناسایی نموده و نام و عکس پروفایل فیس‌بوک آنها را نشان دهد، چیزی شبیه یک ورژن پادآرمانی اسنپچت.

یکی از سخنگویان فیس‌بوک گفت که این اپ هرگز خارج از مجموعه کارکنان خودش توزیع نشده بود. و اینکه کسانی که آن را تست می‌کردند تنها می‌توانستند از این اپ با دیگر کارکنان فیس‌بوک و دوستان موجودشان در فیس‌بوک استفاده کنند که تنظیمات تشخیص چهره را بر روی حسابشان فعالسازی کرده بودند.

این سخنگو گفت: «تیم‌های ما، به عنوان راهی برای یادگیری درباره تکنولوژی‌های جدید، مرتبا از ابزارهایی برای استفاده داخلی استفاده می‌کنند. اپی که در اینجا توضیح داده شده تنها برای کارکنان فیس‌بوک قابل دسترسی بود، و تنها می‌توانست کارکنان و دوستانشان که امکان تشخیص چهره را فعال کرده بودند را تشخیص دهد».

اگرچه BI گزارش کرده که این اپ سال‌ها مورد استفاده نبوده است، ولی این واقعیت که فیس‌بوک این اپ را ساخته و آن را به عنوان نمونه‌ای از «نوآوری» کارکنان به نمایش در آورده است این واقعیت را برجسته می‌کند که استفاده فیس‌بوک از تشخیص چهره بسیار بحث‌برانگیز بوده است.

دزدی داده‌ها!

فیس‌بوک بیش از ۲ میلیارد کاربر دارد، که بسیاری از آنها درک نمی‌کنند که این شرکت می‌تواند داده‌های بیومتریک آنها را ذخیره کند. و اگرچه این شرکت تاکنون از آن تنها برای تشخیص چهره استفاده نموده است ولی ایده استفاده وسیع‌تر از تکنولوژی آن، حداقل، حس ناخوشایندی در پی دارد.

و با توجه به پیشینه نامناسب فیس‌بوک در نقض حریم خصوصی کاربرانش طبیعتا استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره به شکل گسترده‌ای مورد انتقاد مقامات رسمی و حامیان حریم خصوصی قرار گرفته است.

البته نامحتمل نیست که عدم ادامه استفاده از این اپ به خاطر یک پرونده قضائی چند میلیارد دلاری که ابزار tag suggestions آن، که مبتنی بر این قابلیت بود، را فریبکارانه دانسته بود متوقف شده باشد.

منبع
ایتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا