فرهنگ سایبری

داستان پردازی؛ راز اثرگذاری بیشتر در اینستاگرام

امروزه اینستاگرام را به عنوان یک شبکه اجتماعی قدرتمند و اثرگذار می‌شناسیم . اینستاگرام به کاربران خود اجازه می‌دهد اندیشه‌ها، عقاید، احساسات و باورها‌یشان را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارند و هرصفحه‌ای بتواند داستان مربوط به خود را روایت کند.

در این یادداشت به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که روایت داستان چه رابطه‌ای با افزایش اثرگذاری یک صفحه بر مخاطبینش دارد.

داستان‌ جزئی از زندگی انسان

زندگی انسان‌ها در طول تاریخ به داستانی که از آنها روایت شده است گره خورده است و هر انسانی به گونه‌ای یادآوری می‌شود که داستان و سرگذشت زندگی او روایت شده است . عنصر داستان و روایت آن عنصر جداناپذیری از زندگی انسان در طول تاریخ است و انسان امروزی نیز تلاش می‌کند که داستان زندگی خود را به نحوی روایت کند تا بتواند نام خود را ماندگار کند و دامنه تاثیر خود را نیز افزایش دهد.

خط، کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی هرکدام از این رسانه‌ها ابزاری بودند تا داستان زندگی انسان‌ها را روایت کنند . روند رشد و پیشرفت رسانه‎ها در طول تاریخ نشان دهنده این امر است که امروزه انسان توانسته روایت داستان زندگی خود را به سرعت و در زمان کوتاه و بدون محدودیت مکانی با دیگر انسان‌ها به اشتراک بگذارد.

 

اینستاگرام ابزاری برای روایت داستان انسان ها

شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از مهمترین شبکه‌های اجتماعی عصر حاضر است که ویژگی اصلی آن روایت داستان انسان هاست. اینستاگرام خلق شده است تا داستان انسان ها را روایت کند. کاری که در گذشته بر عهده دیگر ابزارها بوده است. هرکاربری در اینستاگرام قادر است نظرات، تجربیات، عقاید و باورها و به طور کلی داستان زندگی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و برای آن‌ها روایت کند.

 

استوری اینستاگرام تجلی بخش خاصیت روایت گرای

یکی از بخش‌های مهم در اینستاگرام بخش استوری است ؛ استوری به معنای داستان است و هر کاربر می‌تواند بخشی از داستان زندگی خود را از طریق استوری اینستاگرام برای مخاطبین خود روایت کند و این قابلیت ویژه به افزایش نفوذ و تاثیرگذاری صفحات اینستاگرامی بر مخاطبین خود کمک شایانی کرده است .

اگر در شبکه اجتماعی اینستاگرام به صفحات گوناگون نگاهی گذرا بیاندازیم هر صفحه موفقی از صفحات بلاگرها و اینفلوئنسرها و واینرها گرفته تا صفحات برندهای بزرگ و یا صفحات کسب و کاری و آموزشی و حتی صفحات ارائه دهنده‌ی کارهای خدماتی سعی کرده‌اند که یک داستان مختص به خود را روایت کنند و عموم این صفحات در قسمت هایلایت پیج خود یک هایلایت ویژه‌ای را تعبیه کرده‌اند و نام خاصی را برروی آن نهاده‌اند مانند :«درباره من» ، «درباره ما» ، «داستان آشناییمون» ، «about ali» ، «من کی ام؟» و…

افزایش تاثیرگذاری برمخاطبین با روایت داستان

اما چرا روایت داستان باعث افزایش تاثیر گذاری یک صفحه بر مخاطبین خود می‎شود ؟ اعتماد کلیدواژه پاسخ این پرسش است. در حالی که در هر ساعت چندین میلیون محتوا اعم از محتوای صوتی و تصویری و حتی متنی در بخش استوری و پست اینستاگرام منتشر می‌شود هر کاربر این قابلیت را دارد تا از محتوای انتشار یافته در پست‌ها و استوری های صفحات متعدد که خود آنها را دنبال می‌کند، استفاده کند. اما در میان این صفحات تنها صفحاتی بر کاربر تاثیرگذار خواهند بود که بتوانند اعتماد کاربر را به صفحه خود جلب کنند و یکی از بهترین راه‎ها برای این کار بیان داستان و روایت نو از برند شخصی یا سازمانی ویا کاری خود برای مخاطب است. آنها با این کار مخاطب را با خود همراه می‌کنند و در حالی که آگاهی او را نسبت به برند خود افزایش می‌دهند با بیان کردن داستان خود مخاطب را از مسیر پیشرفت و رشد برند خود و شکست‌ها و پیروزی‌ها ، شادی‌ها و غم‌ها و یا حتی بیان کردن جزئی ترین و حتی خصوصی ترین داستان‌های زندگی خود مطلع می‌سازند.

مخاطب با این داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کند با صاحب صفحه همزاد پنداری می‌کند و به آن صفحه اعتماد می‌کند و این اعتماد زمینه اثرگذاری بیشتر این صفحات را فراهم می‌کند و آنها از این فرصت استفاده می‌نمایند و مخاطبین خود را به سمت مقاصد و اهداف خود سوق می‌دهند. این اهداف می‌تواند از دعوت به خرید و افزایش فروش یک محصول در یک صفحه باشد تا راه اندازی یک جریان اجتماعی اما این اتفاقات زمانی رقم خواهد خورد که مخاطب به یک صفحه اعتماد داشته باشد و یکی از بهترین راه‌ها برای جلب اعتماد مخاطب به یک صفحه بیان داستانی خاص و درگیر کردن مخاطب با این داستان خواهد بود.

جمع بندی

شبکه اجتماعی اینستاگرام با استفاده از نیاز انسان بر ماندگاری و اثرگذاری این امکان را به وجود آورده است که هر صفحه در اینستاگرام اگر بتواند داستان منحصر به فرد خود را روایت کند و با استفاده از این داستان از میان مخاطبین انبوه آنهایی  که داستانشان را می‌پسنند را به خود جذب کنند. از این طریق مخاطب خود را به سمت اهداف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مد نظر خود راهنمایی می کنند تا مخاطب، هدف مدنظر آنها را جامه عمل بپوشاند .

درپایان این نکته قابل ذکر است که عوامل مختلفی بر اثرگذاری یک صفحه در اینستاگرام موثر است اما یکی از مهمترین عوامل روایت کردن  یک داستان خاص و منحصر به فرد در هر صفحه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا