فرهنگ سایبری
موضوعات داغ

بلاکچین و کرونا

استفاده‌ی شرکت‌های بیمه‌ی چین از فناوری بلاکچین برای پاسخگویی به مطالبات مرتبط با ویروس کرونا

سایبرپژوه – شرکت‌های ارائه­‌دهنده خدمات بیمه در چین از فناوری بلاکچین برای پیگیری سریع مطالبات مردم ناشی از ویروس کرونا که در حدود ۲۷ شهر این کشور شیوع یافته است، استفاده می­‌کنند.

شیانگ هو بائو، پلتفرم کمک­ های متقابل آنلاین، ویروس کرونا را به عنوان یک بیماری مهم، واجد شرایط برای دریافت ۱۰۰۰۰۰ یوان کمک مالی که معادل ۱۴۰۰۰ دلار آمریکا است، اعلام کرد. در ادامه به توضیح اینکه چگونه چین از فناوری بلاکچین برای پاسخ به این مطالبات استفاده کرده است، می ­پردازیم.

براساس اطلاعات منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی، کروناویروس سال ۲۰۱۹ (که به طور رسمی کوید-۱۹ نامگذاری شده است)، عضوی از خانواده­ ی ویروس­ هاست که به بیماری­ های متفاوتی اعم از سرماخوردگی ساده تا مرس و سارس منجر می شوند. این ویروس ­ها در ابتدا از حیوانات به انسان منتقل شده­ اند. برای مثال، ویروس عامل بیماری مرس برای اولین بار از شتر به انسان و ویروس عامل بیماری سارس از خفاش­ ها به انسان، منتقل شده­ است.

محققان معتقدند که منبع ویروس کرونا ۲۰۱۹، اولین بار از یک بازار غذاهای دریایی و حیوانات وحشی در ووهان شیوع پیدا کرده است. دانشمندان در حال تجزیه و تحلیل نمونه­ های مختلف حیات وحش هستند اما هنوز منبع اصلی آن را نیافته ­اند. به نظر می رسد که برای اولین بار این ویروس در اثر تماس حیوانات با انسان به انسان منتقل شده و سپس از طریق تماس انسان­ ها باهم گسترش یافته است.

شیانگ هو بائو، که توسط Ant Financial اداره می ­شود، یک مکانیسم مشترک تقسیم مطالبات است که با استفاده از زنجیره‌ی بلاکچین طراحی شده و به حدود ۱۰۴ میلیون کاربر، بیمه­‌ی درمانی ارائه می‌دهد. این برنامه از فناوری بلاکچین با هدف سرعت بخشیدن به پرداخت مطالبات، کاهش کلاه­برداری و در دسترس بودن در Alipay (نرم­افزار اصلی پرداخت در گوشی­‌های همراهی که در چین استفاده می‌­شود) بهره می‌­برد.

با شیوع کرونا ویروس، شیانگ هو بائو آن را به لیست ۱۰۰ بیماری مهم اضافه کرده است و پرداخت مالی آن را از محل  Ant Financial تامین می­‌کند و این تامین مالی جدا از ۳۰۰۰۰۰ یوآنی است که شیانگ هو بائو به سایر بیماری­‌ها اختصاص داده است.

درحالی‌که فناوری بلاکچین ماهیتی غیرمتمرکز و غیرقابل اعتماد دارد، شیانگ هو بائو توانسته است با استفاده از این فناوری سریع­تر به مطالبات کاربران پاسخ دهد. نماینده­‌ی Ant Financial می­‌گوید کاربران می­‌توانند در زنجیره­‌ی بلاکچین به مدارک پشتیبان دسترسی داشته و بر کل روند نظارت کنند.

کلیه خدمات دارویی و درمانی مرتبط با شیوع کروناویروس توسط برنامه بیمه پزشکی اولیه­‌ی حکومتی پرداخت می­‌شود. درنتیجه تامین مالی‌­ای که توسط شیانگ هو بائو انجام می‌­شود برای پوشش سایر هزینه­‌های مرتبط با این ویروس است.

سایر شرکت­‌های بیمه­‌ی چین نیز برای پوشش هزینه‌­های کروناویروس از فناوری بلاکچین استفاده می‌­کنند. در هنگ کنگ، بیمه‌ی Blue Cross اعلام کرد با کاهش زمان صرف شده در تایید داده­‌ها می‌­تواند از فشار روی خدمات درمانی بکاهد. این شرکت مدعی است با استفاده از فناوری بلاکچین و از بین بردن نامه‌­نگاری­‌های کاغذی و لزوم تحویل اسناد به کلینیک­‌ها، ارتباط حضوری افراد را با یکدیگر کاهش داده و نقش مهمی در زمان اوج کروناویروس ایفا کرده است.

کروناویروس به اندازه­‌ی کافی تنش و اضطراب برای شهروندان چین ایجاد کرده است. اکنون شرکت­‌های بیمه­ چین با استفاده از فناوری بلاکچین زمان رسیدگی به مطالبات را کاهش داده­‌اند و از این طریق به حذف بخشی از استرس­‌های مرتبط با این بیماری کمک کرده‌­اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا