اخباراقتصاد و سیاست سایبری

با «بلاک‌چین» انتخابات‌ها نیز هوشمند می‌شوند!

سایبرپژوه – مقامات رسمی روسیه استقبال خود را از به کارگیری بلاک چین برای رأی‌گیری توسط گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌های شخصی اظهار داشته و اعلام کرده‌اند در انتخابات پارلمانی سال آینده این کشور از بلاک چین استفاده خواهد شد.
همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان روسیه‌ای در رفراندوم اخیر این کشور برای اصلاحات ساختاری از پلتفرم‌های بلاک چینی برای رأی دادن استفاده کردند. این رأی‌گیری بلاک چینی در دو نقطه از این کشور به اجرا در آمد: در پایتخت این کشور یعنی مسکو و در شهر نیژنی نووگورود (Nizhniy Novgorod).
در آن زمان، این پلتفرم‌ها با مشکلاتی از جمله یک هک (البته نا‌موفق) و یک رأی نا‌معتبر و مشکوک مواجه شدند. اما طبق گزارشی که خبر‌گزاری کامرسانت (Kammersant) اخیراً منتشر کرده، کمیته مرکزی انتخابات این کشور بیان کرده که آن‌ها قصد دارند از نسخه توسعه یافته همین پلتفرم برای انتخابات پارلمانی پیش روی روسیه در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ استفاده کنند. این کمیته همچنین اضافه کرده که در این انتخابات، شهروندان از مناطق و شهر‌های بیشتری می‌توانند از این پلتفرم بلاک چین محور برای رأی دهی استفاده کنند. طبق گفته آن‌ها: «علاوه بر مسکو و نیژنی، شهروندان مناطق دیگری نیز قادر خواهند بود از امکان رأی دهی توسط بلاک چین استفاده کنند؛ هر‌چند که در نهایت همه چیز به میزان پیشرفت‌ تکنولوژی بستگی خواهد داشت.»
کامرسانت همچنین جمله‌ای را از الکسی لوکاتسکی (Alexei Lukatsky)، یکی از مشاوران شرکت امنیتی سیسکو منتشر کرده که طی آن لوکاتسکی بیان کرده بود معضلات متعددی وجود دارند که روسیه باید پیش از این که دوباره وارد فاز به کار گیری بلاک چین شود، به آن‌ها بپردازد.
به نظر لوکاتسکی: طراحان این پلتفرم‌ها باید امنیت آن‌ها را با دقت و حساسیت خاصی مورد بررسی قرار دهند؛ چرا که در حال حاضر به طور دقیق نمی‌دانند قرار است مورد چه حملاتی (چه داخلی و چه خارجی) قرار بگیرند و باید تمامی احتمالات را در نظر داشته باشند.»
لوکاتسکی همچنین افزود: بهتر بود شبکه رفراندوم در بین سرور‌ها و سایت‌های شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف توزیع شود، تا این که مانند انتخابات ماه پیش فقط از یک پایگاه داده استفاده شود.» صرف نظر از صحبت‌های لوکاتسکی، کمیته مرکزی انتخابات روسیه در آستانه تقاضا از پارلمان برای وضع قوانین جدید در حوزه بلاک چین بوده و پروژه انتخابات بلاک چینی ماه گذشته را «موفق» می‌داند.
منشی این کمیته در همین باره اظهار داشته است که هر‌گونه اشکال موجود نیز در زمان استفاده از این پلتفرم‌ها برای انتخابات فدرالی اصلاح خواهد شد. در همین بین، نشانه‎‌های دیگری نیز وجود دارند که از تمایل روسیه برای استفاده از بلاک چین در برنامه‌های این کشور برای دیجیتالیزه کردن فرآیند‌ها در سطح وسیع خبر می‌دهند. برای مثال، نهاد دولتی این کشور در بخش قانون‌گذاری فنی و مترولوژی که اصطلاحاً راستاندارت (Rosstandart) نام دارد، به شبکه بلاک چینی ثبت اختراعات و حفظ مالکیت آثار IPChain پیوسته است. طبق گزارش منتشر شده از خبر‌گزاری تس (Tass)، راستاندارت نودی را بر روی این شبکه راه‌اندازی خواهد کرد که اعضای آن در جهت حفظ منافع سازمان ثبت اختراعات و حفظ مالکیت آثار روسیه و همینطور تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز دولتی مهم این کشور گرد هم آمده‌‌اند. سال گذشته، IPChain یک قرارداد همکاری را با BitFury که یک شرکت مطرح بلاک چینی است امضا کرد. راستاندارت در حقیقت تنظیم کننده مقررات کشور روسیه در زمینه تکنولوژی بوده و سیاست‌های این کشور را در این زمینه طرح می‌کند.
منبع
فین مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا