اقتصاد و سیاست سایبری
موضوعات داغ

پروژه‌ی تن (TON) چه بود و چرا متوقف شد؟

سایبرپژوهپاول دورف موسس پیام‌رسان تلگرام در یادداشتی تند و صریح ضمن اعلام توقف پروژه تن (TON) و رمزارز گرام، با انتقاد شدید از سیطره‌ی حاکمیتی ایالات متحده‌ی آمریکا بر فضای فناوری و امور مالی جهانی دلایل توقف این پروژه را با اعمال فشار دادگاهی در آمریکا تشریح کرد.

نفوذ ایالت متحده بر فناوری

این یادداشت نشان‌دهنده‌ی عمق نفوذ ایالات متحده بر فناوری است و کنترلِ این کشور بر هرگونه تغییر در مناسبات مالی جهانی را نشان می‌دهد: حاکمیت ۴ درصدی مردمِ ایالاتِ متحده بر ۹۶ درصد از جامعه‌ی جهانیِ کاربرِ اینترنت. این یادداشت به خوبی ابزار‌های حاکمیتی ایالاتِ متحده برای کنترلِ تلگرام را بیان می‌کند و روشن می‌کند که چرا جمهوری اسلامی ایران نتوانست این حاکمیت را اعمال کند. متن یادداشت بدین شرح است:

“بهترین مهندسان ما در دو سال و نیم اخیر بر روی پلتفرمِ بلاکچینِ نسل آینده به نام تن (TON) و رمزارزی که قرار بود با نام گرام (Gram) شناخته شود فعالیت کردند. تن قرار بود مبانی تمرکززدایی رمزارزهای پیشین نظیر بیت‌کوین و اتریوم را با سرعت و مقیاس‌پذیری بیشتر به اشتراک بگذارد.

ما به نتایج بدست آمده بسیار مفتخر بودیم. فناوری که ایجاد کرده بودیم زمینه‌ی تبادل ارزش‌ها و ایده‌ها را به صورت  نامتمرکز، آزاد و باز فراهم ساخته بود. با گنجانده شدن تن در تلگرام، امکان تحقق انقلابی در چگونگی خرید مردم و نیز انتقال سرمایه و اطلاعات فراهم می‌شد.

متاسفانه، دادگاهی در ایالات متحده‌ی آمریکا از تحقق تن جلوگیری نمود. چگونه؟ تصور کنید جمعی از مردم پول‌شان را روی هم بگذارند تا معدنی از طلا تاسیس کنند و بعدها طلایی که از معدن حاصل شده است را به نسبت بین خود تقسیم نمایند. آنگاه یک قاضی به میان آن‌ها آمده و به سازندگان معدن بگوید:«بسیاری از مردم با هدف کسب سود در معدن طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن‌ها، آن طلاها را برای خودشان نمی‌خواهند بلکه قصد دارند تا آن را به دیگران بفروشند. به این دلیل، شما حق ندارید به آن‌ها طلا بدهید.»

استدلالی بی معنی

اگر این موضوع برای شما بی‌معنی است، شما تنها نیستید. اما این دقیقا اتفاقی است که برای تن (معدن)، سرمایه‌گذارانش و گرام (طلا) اتفاق افتاده است. یک قاضی براساس همین استدلال حکم کرده است که مردم اجازه ندارند گرام‌ها را همچون بیت‌کوین‌ها خرید و فروش کنند.

مسئله زمانی حماقت‌بارتر می‌شود که دادگاه آمریکایی اعلام می‌کند که توزیع گرام‌ها نه‌تنها در ایالات متحده ممنوع است که در کل جهان نیز چنین است. چرا؟ زیرا آن‌ها می‌گویند در صورت راه‌اندازی پلتفرم تن، شهروندان آمریکایی به نحوی خواهد توانست به آن دسترسی پیدا کنند. در نتیجه برای جلوگیری از چنین وضعیتی گرام‌ها نباید در هیچ‌کجای جهان توزیع شوند، حتی اگر سایر کشورهای کره‌ی زمین مشکلی با تن نداشته باشند.

این تصمیم دادگاه به طور ضمنی نشان می‌دهد که سایر کشورهای جهان حق حاکمیتی ندارند تا تصمیم بگیرند چه چیزی برای شهروندان‌شان درست یا نادرست است. اگر ایالات متحده ناگهان تصمیم بگیرد تا قهوه را ممنوع و کافی‌شاپ‌ها را در ایتالیا ببندد زیرا برخی از آمریکایی‌ها ممکن است به آنجا بروند، به احتمال زیاد کسی آن را نمی‌پذیرد.

علی‌رغم این واقعه، ما تصمیم سختی گرفتیم تا بر روی تن اقدامی انجام ندهیم.

با کمال تاسف، نظر قاضی آمریکایی در مورد یک چیز درست است: ما، مردم خارج از ایالات متحده، می‌توانیم به روسای جمهورمان رای دهیم و نمایندگان مجالس‌مان را انتخاب کنیم اما زمانی که به فناوری و امور مالی می‌رسیم (خوشبختانه قهوه شامل آن‌ها نمی‌شود) به ایالات متحده‌ی آمریکا وابسته‌ایم. آمریکا می‌تواند از ابزارهای کنترلی‌اش بر روی دلار و سیستم مالی جهانی برای به زانو درآوردن هر بانک یا حساب بانکی در سرتاسر جهان استفاده کند. می‌تواند از کنترل‌ش بر روی گوگل و اپل برای از بین بردن اپلیکیشن‌ها در اپ استور و گوگل پلی استفاده کند.

بنابراین بله، این درست است که بگوییم سایر کشورها حاکمیت کاملی بر آنچه در قلمرو حاکمیتی‌شان مجاز است ندارند. متاسفانه ما، ۹۶درصد جمعیت کره‌ی زمین که در جایی غیر از آمریکا زندگی می‌کنیم به تصمیم‌سازانی وابسته‌ایم که توسط ۴ درصدی انتخاب می‌شوند که در آمریکا زندگی می‌کنند.

این موضوع می‌تواند در آینده متحول شود. اما امروز ما در دور باطلی سیر می‌کنیم: شما نمی‌توانید به جهان تمرکزگرای افراطی امروز قدری تعادل ببخشید دقیقا به این دلیل که این جهان بسیار تمرکزگراست. با این حال ما تلاش‌مان را کردیم. ما آن را به نسل‌های بعدی کارآفرینان و توسعه‌دهنده‌ها می‌سپاریم تا پرچم را به دست گیرند و از اشتباهات ما بیاموزند.

من این یادداشت را نوشتم تا به طور رسمی اعلام کنم که فعالیت تلگرام در رابطه با تن به پایان رسید. ممکن است شما سایت‌هایی ببینید یا حتی دیده باشید که از نام من یا برند تلگرام و یا کلمه‌ی اختصاری «تن (TON)» برای معرفی پروژه‌هایشان استفاده کرده باشند. در قبال اطلاعات یا پول‌تان به آن‌ها اعتماد نکنید.

نه حالا و نه در گذشته عضوی از تیم ما در هیچ پروژه‌ی دیگری دخیل نبوده است.

اگرچه ممکن است شبکه‌هایی براساس فناوری که ما برای تن ساخته‌ایم به نظر برسند، ما هیچ ارتباطی با آن‌ها نخواهیم داشت و بعید است که هیچ‌گاه به انحای مختلف از آن‌ها پشتیبانی کنیم. بنابراین بسیار محتاط باشید و به هیچ‌کس اجازه ندهید گمراه‌تان کند.

می‌خواهم این یادداشت را با آرزوی موفقیت برای کسانی به پایان برسانم که در جهت تمرکززدایی، تعادل و برابری در جهان می‌کوشند. شما در نبردی درست می‌جنگید. این نبرد شاید مهمترین نبرد نسل ما باشد. ما امیدواریم که شما در جایی پیروز شوید که ما شکست خوردیم.”

مترجم: مهندس علی عظیمی | ترجمه اختصاصی سایبرپژوه

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا