اخبار

ربات مرتب‌کننده اشیا! کمکی برای خانه‌داران تمیز!

محققان هوش مصنوعی، از رباتی رونمایی کرده اند که اشیا را در قفسه و کابینت قرار داده و مرتب می‌کند. این ابزار جدید، قادر است بدون هیچ گونه آسیب یا خطر احتمالی، وسایل داخل یک کمد یا قفسه را جا‌به‌جا و منظم کند. این دست‌آورد در حال بروزرسانی و ارتقاء هرچه بیشتر است تا به زودی، به نقطه‌ای برسد که برای اشیا گوناگون با ظاهر، شکل، جرم و ویژگی‌های اصطکاک متفاوت موثر باشد.

به کام خانم های خانه‌دار!

مطالعات جدیدی که با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و شرکت گوگل، انجام گرفته است، منجر به طراحی سیستم هایی شده که قادرند، موقعیت و ابعاد اجسام داخل یک قفسه را شناسایی کرده و نوعی الگوریتم خاص را برای تعین چیدمان این وسایل، ارائه دهد. یکی از دانشمندان دانشگاه برکلی، طی یک گزارش خبری، اعلام کرده است که «ربات‌های مرتب‌کننده اشیا»، با توجه به آنالیز میزان دسترسی اجسام مختلف و اهمیت هر کدام از آنها، قادر اند مستقلاً مکان بهینه شی را انتخاب کنند، حتی اگر تنها بخشی از آن، قابل مشاهده باشد. اگرچه محققان علم روباتیک، جستجو برای اشیا در محیط های بزرگ مثل «ساختمان های آوار شده و فروریخته» را برای مدت ها بررسی کرده‌اند، فضاهایی مانند قفسه، کابینت و کمد، با وجود کاربرد گسترده آن‌ها کم‌تر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. مسئله «مرتب سازی اشیا» بدون تماس دست انسان، هزاران بار برای هر کدام از ما می تواند اتفاق بیافتد؛ اما امروزه دانشمندان، توانایی مرتب‌سازی اشیا با اشکال و ویژگی‌های مختلف در محیط‌های نامنظم و پیچیده را توسعه داده‌اند.

 

نحوه عملکرد این ربات‌ها

اخیراً عده‌ای از محققان دانشگاه برکلی، که خارج از دپارتمان های دانشگاهی نظیر AUTOLab کار می‌کردند، تحقیقات خود را روی یافتن اشیا مفقود شده در محیط های چند طبقه یا چند لایه، متمرکز کرده اند.  آن ها، اقدامات خود را معطوف به «متخصص‌سازی ربات‌های مرتب‌کننده اشیا» در عملیات‌هایی مثل «تعین پراکندگی اشیا» و «دسته بندی آن‌ها» کرده اند. این نوع فعالیت ها، به کمک نوعی پرتو های نوری به نام LAX – RAY صورت می‌گیرد. ربات‌ها، بوسیله‌ی دوربین های مخصوص سنجش فاصله و وسایل تخصصی دیگر، بهترین مکان را برای اشیا، تشخیص داده و به کمک بازو های خود، آن ها را جابه‌جا می کنند. محققان، همچنین، با شبیه‌سازی یک ربات و تست عملی نسخه طراحی‌شده‌ی آن، عملکرد این محصول جدید را ارزیابی کردند. این آزمایش‌ها، بدون هیچگونه برخورد یا ضربه خاصی که منجر به ایجاد خسارت شود، به موفقیت انجام شد. این تکنولوژی، احتمالا برای اولین بار، به صورت انبوه، در صنایع مربوط به تولید پارچه و نساجی، بکار خواهد رفت.

منبع
venturebeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا