اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

اینترنت، زیر نقاب فیلتر

در دارک وب ایران چه می‌گذرد؟

سایبرپژوه – یک کوه یخ را در نظر بگیرید، آن چیزی که ما در موتورهای جست و جو سرچ می کنیم  و به آن می رسیم بخش بسیار کوچکی از دنیای وب است. ۹۵ درصد فضای اینترنت را بخش اعظم این کوه یخ زیر اقیانوس تشکیل می‌دهد  که به آن دارک وب گفته می‌شود.

۸ ساله بودم که برای دانلود فیلترشکن وارد دارک وب شدم. کم کم دیدم اینجا آگهی‌هایی هم از سوی ایرانی‌ها گذاشته می‌شود. آگهی قرص و موادمخدر، مشروب و  چیزهایی که در ایران غیرقانونی است. این را محمد می‌گوید. این اسم واقعی او نیست.

او با تردیدهای زیادی حاضر شده کاملا ناشناس درباره تجربه فعالیت خود و دوستانش در دارک وب گفت و گو کند. این گیمر و هکر ایرانی که ۳۰ سال دارد درباره نحوه مصرف ایرانیان در دارک وب می‌گوید یادم هست یک نفر در  یزد انبار بزرگ موادمخدر داشت و در سایت دارک وب جنس می‌فروخت اما برخلاف این اجناس، فروش road کالاهای فیزیکی در دارک وب زیاد رایج نیست.

بیشتر افراد اطلاعات را دنبال می‌کنند. برای مثال یادم هست یک بار آدرس دقیق خانه مسئولان کشور را در دارک وب او می‌فروختند همچنین به تجربه فروش سوال‌های  کنکور امسال در این فضای سیاه اینترنت اشاره می‌کند که همزمان با آزمون در یکی از سایت‌های دارک وب به فروش گذاشته شد.

او درباره شیوه‌های مرسوم نقل و انتقال وسایل ممنوعه فیزیکی در دارک وب توضیح می‌دهد فرض کنید من در بازار مغازه دارم و با دوربین اطراف را کنترل می کنم.  در نزدیکی آن جایی برای یک باجه پستی کلیدی درست کرده‌ام که از آن باجه برای نقل و انتقال مواد و پول استفاده می‌کنند. این یکی از روش‌های مرسوم بوده است اما علاوه بر آن پیک موتوری های معتمدی هم وجود دارند.

برای مثال پیک موتوری در تهران می‌شناسم که برای هر بسته ۶۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. اگر او این کار را قبول کند دیگر به این پلیس بازی ها هم احتیاجی نیست . محمد درباره اولین مواجهه خود با دارک وب توضیح می‌دهد : زمانی که توئیتر فیلتر شد وارد فضای silk road دارک  شدم تا فیلترشکن دانلود کنم. همه اطلاعات درباره آن را خواندم و چون به زبان‌های عربی و انگلیسی تسلط داشتم توانستم اطلاعات کاملی درباره برای خرید و فروش پیدا کنم.

به گفته او این سایت این سایت برای خرید و فروش وسایل غیرقانونی طراحی شده بود. او تایید می‌کند که در سایت silk road  ایرانیان هم فعالیت زیادی داشته اند. اگرچه سازنده آن ایرانی نبود اما در آن آگهی‌های ایرانی  هم پیدا می‌شد.

امیر مهندس و هکر دیگری است که با فضای دارک وب آشناست. او درباره فعالیت ایرانیان در سایت‌های مختلف در برخی از سایت‌های دارک وب می‌گوید: فروم های مختلفی وجود دارد. مثلا در حال حاضر که من یکی از این سایت ها را باز کرده ام در فروم ایران چند نفر درباره نحوه خروج از ایران سوال کرده اند. سایت دیگری هم وجود دارد مثل kilos  که در آن مواد خریدوفروش می‌کنند  اما من ایرانی در آن ندیده ام.

دارک وب چیست؟

یک کوه یخ را در نظر بگیرید. آن چیزی که ما در موتورهای جست و جو سرچ می کنیم  و به آن می رسیم بخش بسیار کوچکی از دنیای وب است. ۹۵ درصد فضای اینترنت را بخش اعظم این کوه یخ زیر اقیانوس تشکیل می‌دهد  که به آن دارک وب  گفته می‌شود.

این اقیانوس دام‌ها، تله‌ها و حقایقی پنهان است که نباید افراد معمولی سراغ آن بروند. هیولاهای کاسب داخل فضای دارک وب در دنیا معمولا در آن برای خرید و فروش کالاها یا خدمات غیرقانونی مانند استخدام آدمکش حرف های، خرید و فروش اسلحه، مواد مخدر، خدماتی برای آدمخورها، پورنوگرافی، اجناس مخوفی مانند چرم انسان و …  استفاده می‌کنند.

راس اولبریکت مغز متفکر سایتی به استفاده می کنند نام سیلک رود بود که به آمازون داروهای غیرمجاز شهرت داشت. سازنده این سایت اعتقاد داشت که دولت‌ها حق تصمیم گیری برای این‌که مردم چه چیزهایی وارد بدن خود می‌کنند، نداشته باشند. بر اساس زندگی او سال هم ساخته شد.

او سال deep web ۲۰۱۵ فیلمی به نام ۲۰۱۳ بازداشت شد و دادگاه او را به حبس ابد بدون آزادی مشروط محکوم کرد.

سطح دسترسی ایرانیان به دارک وب

محمد، این هکر ۳۰ ساله که حالا به زبان‌های عربی، انگلیسی، ژاپنی و فارسی مسلط است و کمی فرانسوی می‌داند ترجیح می‌دهد اطلاعاتی درباره این‌که در این سالها چه چیزهایی خریده یا دانلود کرده ندهد. اما درباره تجربه کلی خود و دوستانش اینگونه می‌گوید آن زمانی که هیچ بیت کوینی نداشتم، درواقع هیچ پولی نداشتم، فقط می‌چرخیدم و آگهی‌ها را می‌دیدم بدون فیلترشکن دسترسی به این سایت‌ها نه تنها غیرممکن بلکه خیلی خطرناک است. مثلا محمد در توضیح می‌گوید من برای این‌که قابل ردیابی نباشم به ۲۰ فیلترشکن وصل می‌شوم تا در نهایت یک سایت را بالا بیاورم برای مثال ویکی لیکس یا سایت رددیت جزئی از دارک وب است .  او برای توضیح دارک وب می‌گوید این سایت‌ها سطح دارک وب رو تشکیل می‌دهند اما در اعماقش سایت‌هایی هست که به سختی می‌توانید آن را پیدا کنید و خطر هک شدن در آن بسیار بالاست.

این هکر ادامه می‌دهد: ما ایرانی‌ها درک بهتری از  وی پی ان و proxy داریم و از سن کم با این وی پی آنها آشنا می‌شویم. خود من از ۱۲ سالگی این چیزها را می فهمیدم.
فیسبوک رو فیلتر کردیم موج بزرگی ریختند وایبر. وایبر را فیلتر کردیم موج بزرگی به لاین آمدند. تلگرام را فیلتر کردیم یک ملت رو مسلح به فیلترشکن کردیم. به همین دلیل به نظر من در دارک وب جمعیت زیادی ایرانی فعال هستند که دیده نمی‌شوند.

 

بازی‌هایی که جنازه جایزه می‌دهند

در دارک وب هر جور محتوایی دیده می‌شود. اما این بازی‌ها اغلب از آن دسته‌ای هستند که همه به آن دسترسی ندارند و همه جا قابل دانلود نیستند. محمد می‌گوید: یک سری بازی هستند که در دارک وب پیدا می شوند  که کودکان به آن دسترسی ندارند. این بازی‌ها می‌توانند بچه ها  را به آسیب زدن به خودشان تشویق کنند. معمولا به این بازی‌ها بچه‌ها دسترسی ندارند اما توسط آدمای عجیب غریبی مثل من امتحان می‌شوند. برای مثال دوست من بازی دانلود کرده بود که بعد از حل کردن یک سری معما جایزه شان این بود که یک عکس یا تصویر از کشتن یک آدم نشانشان می‌داد.

یا یک بار دیگر بازی دانلود کرده بودم که حتی اسم هم نداشت. در این بازی یک مجموعه پازل را حل می کردم و جای جایزه آن نمایش فیلم واقعی تجاوز و به قتل رساندن هرزه نگاری از زنی دریافت می‌کردم .  او می‌گوید افرادی که در ایران این بازی‌ها را از فضای دارک وب دانلود می‌کنند کم نیستند اما معمولا جزو گروه سنی کودکان هم قرار ندارند.

او می‌گوید این بازی را رایگان دانلود کرده است اما دیگر مبادلات در اینجا با بیت کوین انجام می‌شود. به گفته او علاوه بر این بازی‌ها یک بازی قدیمی هم که کودکان را به بازی با مرگ وام یداشت شهر لوندر به عنوان مرحله‌ای از پوکمون قرمز و آبی بود که در دسترس همه قرار داشت. به غیر از این بازی دیگری هم به اسم مریم وجود دارد که محمد می‌گوید اگر قرار باشد از لحاظ ترسناکی به او از ۱۰ نمره بدهد، نمر ه اش ۴ است. این گیمر در توضیح بازی مریم یا میریام که هم‌اکنون در گوگل پلی یا پلی استور هم قابل دانلود است بیان می‌کند خطر بالای فیشینگ دارد.

چراکه به دوربین گوشی وصل می شود و اطلاعات سیاسی از منطقه می پرسد. سازنده آن عربستان است و مدام از بازی کن سوال‌هایی می‌پرسد کیانا نام این بازی را شنیده است. او خواهری ۱۶ ساله دارد که می‌گوید تا مدت‌ها با دوستانش این بازی را که به زبان مدام  فارسی هم ترجمه شده ادامه می دادند.

او میگوید در خانه و در روز و شب می‌ترسید و بین دوستانش این بحث بود که اگر رگ دستشان را نزنند، چطور به این بازی ادامه بدهند بازی یا این‌که در واقع چطور این کار را نکنند با سوال‌های شخصی از سوی یک دختربچه افسرده شروع میشود که می خواهد فردی که از او تنفر دارید را نام ببرید و بلاهایی که میخواهید سر او بیاورید ذکر کنید.

روایت ابهام آمیز از یک بازی مرگ آور

روز یکشنبه خبری درباره مرگ سه جوان در سواحل محمودآباد منتشر شد؛ خبری که ابتدا گفته شد بر اثر بازی نهنگ آبی بوده اما نه تنها پیش از این تکذیب شده بود  که  چنین بازی وجود ندارد بلکه مسئول نجات غریق ساحل هم به هفت صبح گفت: من وقتی توانستم یکی از دوستان آن سه جوان را از دریا نجات دهم این را از زبانش شنیدم که گفت ما هیچ نسبتی با هم نداریم. در  یک مرحله از بازی به نام قهرمانان موبایلی با هم آشنا شدیم.

یک مرحله از  این بازی این است که باید در دریا خودمان را غرق کنیم با این حال بررسی این بازی نشان می‌دهد که چنین مرحله‌ای در این بازی وجود ندارد. گیمرهای طرفدار آن هم این خبر را عجیب و غریب و به دور از واقعیت می دانند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران کمی بعد بنابر بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات از یکی از نجات یافتگان این حادثه درباره مرگ این سه نفر توضیح داد: این چهار جوان که در یک بازی اینترنتی به نام قهرمانان موبایلی به صورت مجازی با یکدیگر آشنا شده بودند، برای تفریح به شهرستان محمودآباد سفر کردند که حین شنا دچار سانحه شدند. با این حال او توضیح نداد که آیا این مرگ مراحلی از این بازی بوده یا حادثه‌ای ناخواسته برای این جوانان از شهرهای مختلف کشور.

گفت وگو با گیمرهای مختلف در فروم‌ها و کانال‌های متفاوت آنها درباره این‌که این حادثه م یتواند ناشی از چه بازی باشد، هم به نتیجه‌ای نرسیده است. با این حال به نظر می‌رسد این حادثه چیزی فراتر از یک خفه شدگی بوده است. فرضی‌های که برای تایید یا رد آن باید منتظر گذر زمان و دریافت اخبار بیشتری بود.

منبع
آی تی آنالایزر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا