اخبار

اتریوم ۲؛ اوج امنیت و سرعت در «بازار رمزارز»

سایبر پژوه – در حالی که بحث امنیت و مقیاس پذیری در بلاک چین همواره یکی از موضوعات باز و حل نشده است، آپدیت اتریوم به نسخه ۲.۰ می‌تواند باعث رفع این مشکلات شده و در عوض موجب بروز خطراتی برای استیکرها ، صاحبان دارایی و معامله گران شود.
اتریوم به اتریوم ۲ که قرار است با مدل اعتبار سنجی اثبات سهام کار ­کند، علاوه بر مقیاس پذیری بالاتر و امنیت بیشتر، ارمغان آور منافع دیگری نیز برای کاربران خواهد بود. یکی از این جذابیت ها که کاربران را به خرید اتر (Ether) ترغیب می­کند استفاده از مدل اثبات سهام (PoS) است که می­توان از آن به عنوان درآمدی بدون فعالیت برای اعتبار سنجی تراکنش ها استفاده کرد.
در این آپدیت کاربران برای فعالیت و اعتبار سنجی با دو گزینه رو به رو هستند که می توانند از بین آن ها انتخاب کنند: روش اول این است که ابتدا ۳۲ اتر را به عنوان سهام اولیه وارد بلاک چین اتریوم کرده و سپس برنامه اعتبار سنجی نود ها را فعال کنند ، و روش دوم این که با اتصال به استخرهای واسطه ، بدون پرداخت اتر یا اجرای برنامه نود ها کسب درآمد کنند. آمار و ارقام نشان می­دهد ۶۶ درصد جامعه اتریوم طرفدار مدل اثبات سهام هستند اما بقیه هنوز در این باره مطمئن نیستند. با اینکه سوددهی در این روش تضمین شده است اما این آپدیت جدید می­تواند خطراتی را نیز در پی داشته باشد. خطراتی همچون این موضوع که مدل اثبات سهام چطور روی افرادی که آن را انتخاب کرده اند تاثیر خواهد گذاشت و سناریو های منفی برای افرادی که تصمیم به ماینینگ در شبکه قدیمی را گرفته اند چطور خواهد بود؟

مزیت اتریوم ۲ چیست؟

بسیاری از متخصصان معتقدند که آپدیت اتریوم به اتریوم ۲ تأثیر مثبتی بر روی قیمت اتریوم و حجم معاملاتش خواهد داشت. اثبات سهام به طور قطع می­تواند دورنمای سرمایه گذاری وسیعی را برای افراد روشن کند؛ به ویژه افرادی که به جای تجارت با اتر ترجیح می دهند از آن به عنوان یک کالای با ارزش برای سرمایه گذاری استفاده کنند. با توجه به صحبت های چانگ پنگ ژائو ( مدیر عامل صرافی بایننس) ، این مدل سرمایه گذاری با تشویق کاربران به خرید از بازار و تعیین سفارشات فروش محدود، به ثبات قیمت رمز ارز ها کمک می­کند.
یکی دیگر از فوایدی که انتظار می­رود با آپدیت اتریوم اتفاق بیفتد کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تراکنش های شبکه در نتیجه کاهش قیمت گس است. پرنیت اسریکانتی (Praneeth Srikanti)، مدیر سرمایه‌گذاری کانسنسیس ونچرز (ConsenSys Ventures) در راستای تشریح تغییرات مثبت ناشی از آپدیت اتریوم به اتریوم ۲ به کوین تلگراف گفت : اثبات سهام پیشرفت های بسیاری را با خود به همراه خواهد داشت . از جمله این پیشرفت ها می­توان به مصرف انرژی کمتر ، موانع کمتر برای ورود به شبکه ، ایجاد انگیزه بیشتر برای استفاده از معاملات مبتنی بر رمز ارزها ، و قابلیت های گسترده‌تر برای جذب طیف وسیع‌تری از کاربران اشاره کرد. همچنین ما معتقدیم که کاربران کم کم با محصولات و دارایی هایی که برای سرمایه گذاری مناسب هستند آشنا خواهند شد و همین مسئله باعث افزایش تقاضا برای اتر خواهد بود.
به همین ترتیب با افزایش تعداد کاربران امنیت زنجیره نیز تشدید شده و کاربران با قفل کردن دارایی های اتر خود در پروتکل های DeFi به پویا شدن سیستم و اضافه کردن قابلیت های جدیدی به قابلیت های فعلی اتریوم کمک خواهند کرد. با وجود همه نقاط مثبت ذکر شده، این احتمال نیز وجود دارد که این آپدیت حامل پیامدهای منفی چشمگیری برای کاربران شبکه و سهام داران باشد. ریسک اثبات سهام را بپذیرید یکی از معضلاتی که اتریوم ۲ و در کل همه سیستم های مبتنی بر مدل اثبات سهام با آن رو به رو هستند، نیاز به فریز کردن سرمایه برای عضو شدن و فعالیت در شبکه است. اثبات سهام به مشارکت کنندگان پاداش می­دهد و به شبکه نیز امنیت می­بخشد. اما مسئله این است که در صورت عدم درک صحیح شیوه عملکرد اثبات سهام ، ممکن است خطر بزرگی در کمین کاربران (مخصوصا کاربران نه چندان حرفه ای) باشد. عدم دانش کافی و همینطور پیچیدگی ذاتی مدل اثبات سهام می­تواند به مشکلاتی مانند سرقت ، گم کردن یا از دست دادن کلید های خصوصی و انجام اقدامات نادرست در حین انجام تراکنش ها منجر شود.
یکی دیگر از مسائلی که در این بین می­تواند مشکل ساز شود پروسه انتقال کاربران از اتریوم ۱ به ۲ است. زمانی که این انتقال کامل شود کاربران این امکان را خواهند داشت که اتر های مورد نیاز را فریز کرده و پس از آن شروع به اعتبار سنجی و دریافت پاداش کنند. این کار پروسه ساده و امنی به نظر می­رسد؛ اما حقیقت این است که این انتقال یک طرفه می­تواند منجر به خطر قفل شدگی شود؛ یعنی در حالی که کاربران مشغول فریز کردن اتر هایشان در بلاک چین جدید هستند ناگهان با افت شدید قیمت این رمز ارز مواجه شویم. این اتفاق می­تواند کاربران را با عدم توانایی فروش دارایی هایشان رها کند و باعث شود تا جبران این خسارات غیر ممکن باشد.
الیزر اندینگا (Elie’zer Ndinga) ، از محققین انجمن سرمایه گذاری ۲۱shares در مکالمه ای با کوین تلگراف گفت : انتقال از بلاکچین فعلی اتریوم به اتریوم ۲ نیازمند انتقال دارایی های کاربران بین این دو بلاکچین است. این امر ممکن است خطراتی را برای کاربرانی که خودشان در حال انجام این انتقال هستند در پی داشته داشته باشد اما صرافی ها و دیگر متولیان می­توانند در این روند کمک شایانی داشته باشند. استفاده از ارائه دهندگان استیکینگ واسطه نیز یکی از راه حل های موجود است. با این حال زمانی که در استخر استیکینگ شریک می­شوید ، باید این را بدانید که فرد دیگری می­تواند به دارایی های شما دسترسی داشته باشد . ویل مک کورمیک (Will McCormick)، مدیر ارتباطات صرافی OKCoin در مصاحبه ای با کوین تلگراف با تصدیق این نکته که در صورت فریز کردن دارایی ها در اتریوم ۲ کاربران دیگر نمی­توانند آن دارایی را معامله کنند اظهار داشت که این پدیده جنبه مثبتی نیز دارد: این سرمایه گذاری اجباری امکان ایجاد نوعی تعادل بین ریسک ناشی از سرمایه گذاری و ریسک ناشی از معامله را در اختیار کاربران می­گذارد و به این شکل طیف متنوع تری از کاربران و سرمایه گذاران را جذب می­کند. ممکن است هزینه های احتمالی این آپدیت بیشتر از سود آن باشد حتی نوسانات به ظاهر کوچک بازار نیز قادر است بر ارزش دارایی های سهام داران اثر بگذارد و پاداش مورد انتظار را خنثی کند. در نقشه راه اتریوم اشاره شده است که پاداش های استیکینگ ممکن است تا ۱.۵۶ درصد نیز کاهش یابد که با در نظر گرفتن نوسانات، ممکن است به جای به دست آوردن دارایی منجر به از دست دادن آن شود. البته این امکان نیز وجود دارد که نوسانات بازار به نفع استیکر ها تمام شود. اما مهم است بدانیم که در ازای کسب درآمد از ذخیره اتریوم ، دارایی های کاربران باید قفل شود. آزادسازی دارایی ها تا ۱۸ ساعت طول خواهد کشید و در صورتی که کاربران درخواست بازگشت توکنشان را ثبت کنند، ممکن است این زمان افزایش یابد (همانطور که در نقشه راه پروژه به آن اشاره شده است).
با این تفاسیر اگر اتریوم افت قیمت داشته باشد و بی ارزش شود ، غیر ممکن است بتوان سریعاً دارایی ها را به فروش رساند. بنابراین ریسک از دست دادن قسمت اصلی دارایی و تمامی درآمدهای استیکینگ وجود دارد. سقوط ماینرها انتقال به الگوریتم اثبات سهام روش های ماینینگ را نیز تغییر می­دهد. به همین دلیل است که اکثر ماینر ها مایل به ترک بازار هستند. با توجه به اینکه اتریوم محبوب ترین کوین برای استخراج خانگیست ، این ضربه قابل لمس خواهد بود. در نتیجه ماینرهای اتریوم بازار را ترک کرده و به دنبال فروش تجهیزات ماینینگ خود می­روند تا روند اثبات سهام را در پیش بگیرند یا به شبکه دیگری مهاجرت کرده و به استخراج سایر کوین های سازگار با پروتکل خود می‌پردازند. اما واقعیت این است که اکثر ماینر ها دستگاه هایشان را خاموش کرده و دیگر مشارکت کنندگان، استیکینگ را شروع می­کنند.
تهدیدات ناشی از عدم موفقیت شبکه برخی کاربران نگرانی های خود را درباره شکست های محتمل در حین یا پس از انجام آپدیت به اتریوم ۲ ابراز می­کنند؛ نگرانی هایی همچون ایجاد رخنه در شبکه یا نقص امنیتی به دلیل آسیب پذیری احتمالی در کد شبکه. اگرچه توسعه دهندگان ادعا می­کنند که هرگونه نگرانی در مورد عدم موفقیت در اجرای بروزرسانی، عدم موفقیت اپلیکیشن های غیرمتمرکز، و یا حتی شرکت کنندگانی که مایل به انتقال نیستند، بی اساس است. سازگاری اکوسیستم اتریوم و تطبیق پذیری آن ، امکان سوزاندن توکن های شبکه اصلی و جایگزینی آن ها با توکن های جدید از زنجیره آپدیت شده را فراهم می­سازد. ماهیت فنی این آپدیت به این صورت است که دپ ها (DApps) همچنان به کار خود ادامه دهند و تا زمانی که به صورت دستی آنها را وارد شبکه اتریوم ۲ نکنند ، هیچ تغییری متوجه آنها نخواهد شد. با این حال ممکن است بروزرسانی از کار بیافتد.
کنستانتین کلادکو (Konstantin akladko) توسعه دهنده شبکه SKALE در این باره اظهار داشت: «متاسفانه در نحوه اجرای اتریوم ۲ ایرادات اساسی وجود دارد. ممکن است با شروع مدل استیکینگ، بودجه کافی برای آغاز فعالیت شبکه وجود نداشته باشد و این اتفاق موجب شرمساری شبکه خواهد بود.» او همچنین اضافه کرد که میزان عرضه اتریوم ۲ از اتریوم ۱ کمتر خواهد بود زیرا هیچ راه بازگشت پول وجود نداشته و این بدان معناست که اعتبار سنج ها ممکن است ۵۰ درصد پولشان را در اولین مراحل انتقال از دست بدهند. ویتالیک بوترین در پاسخ به انتقادات کلادکو گفت: فرض بر این است که استیکرها بر روی تراکنش های موفق شرط ببندند؛ در این صورت استیکرهای اولیه متناسب با اندازه ریسک خود، بازگشت سرمایه خواهند داشت.
با این حال هنوز متخصصانی وجود دارند که معتقدند ریسک تاخیر در اجرای آپدیت ، واقع بینانه تر از ریسک شکست آن است. لانر ایجی (Lanre Ige) پژوهشگر انجمن ۲۱shares به کوین تلگراف گفت: با توجه به اینکه ایرادات فنی اساسی برای شروع اولیه در فاز صفر رفع شده‌اند، بسیار بعید است که تیم توسعه دهندگان اصلی اتریوم یا اکوسیستم آن، این بروزرسانی را انجام ندهند. در واقع آخرین ریسک این است که آپدیت شبکه در زمان مورد نظر انجام نشود. مراقب هکرها و کلاهبرداری ها باشید همانطور که تاکنون دیده‌ایم، حملات متعدد صورت گرفته روی بلاکچین نشان دهنده آن است که هر نوع آسیب پذیری در کد ، می­تواند منجر به جلب توجه هکرها شود. نود های اعتبار سنج استیکینگ که بر روی پلتفرم های واسطه فعالیت دارند، ممکن است منجر به حملات هکر ها یا آسیب شود.
با توجه به اینکه هکرها میلیون ها دلار رمزارز را هر ساله در نتیجه آسیب پذیری ها دزدیده اند ، شراکت در برنامه استیکینگ واسطه نیز می­تواند کاربران را درگیر خطرات جدی کند. پائولو آردوینو (Paolo Ardoino) مدیر ارشد تکنولوژی صرافی رمز ارز بیت فینکس (Bitfinex) با این نظریه که بلاکچین اتریوم ۲ توسط مهاجمان مورد حمله قرار می­گیرد ، موافقت کرد. او همچنین اضافه کرد: مهم است که جانب احتیاط را در پیش بگیرند و نسبت به انتقال دارایی هایشان از اتریوم ۱ به اتریوم ۲ تنها زمانی اقدام کند که بدانند با این سطح امنیت در شبکه اتریوم ۲ سازگاری دارند. ریسک ها بسیار واقع گرایانه هستند چرا که برخی پلتفرم ها پیشنهاد بازگشت ۱۰۰ درصدی می­دهند. برخی دیگر ممکن است پیشنهاد مبلغی کمتر از ۳۲ اتر بدهند که این برخلاف پروتکل های اتریوم ۲ بوده و باعث از دست رفتن سکه های منتقل شده خواهد شد.
جی هاو (Jay Hao) مدیر عامل OKEx در همین رابطه به کوین تلگراف گفت اتریوم ۲ حتی پس از راه اندازی نیز نیاز به ادامه روند تکمیل خود دارد. وی همچنین افزود : اتریوم ۲ با بالاترین سطح امنیتی مد نظر سازندگان، در حال طراحیست. بنابراین ممکن است تا یکپارچه سازی کامل با اتریوم ۱ چند سالی زمان مورد نیاز باشد و این پل دو طرفه میان دو زنجیره اتریوم ممکن است باعث آسیب پذیری و هک شدن زنجیره شود. اتریوم ۲ حداقل ۶۴ برابر اتریوم ۱ گنجایش دارد و این گنجایش در گذر زمان بیشتر و بیشتر خواهد شد. مالیات بیشتر سال گذشته ، جامعه رمز ارز ها درباره این احتمال که سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ممکن است اتر را به عنوان اوراق بهادار به رسمیت بشناسد، صحبت کردند. این امر ممکن است آینده این پروژه را خدشه‌دار کند. همانطور که این اتفاق برای پلتفرم بلاکچین TON به وضوح رخ داد. چه SEC این تصمیم را بگیرد و چه نه ، در هر دو صورت این امر منجر به طولانی‌تر شدن مراحل آزمایش خواهد شد که ناگزیر بر قیمت کوین تاثیرگذار است. یک قدم حیاتی به آهستگی اما با اطمینان ، آپدیت شبکه اتریوم در راه است.
شبکه اتریوم با وجود مزایایی که ارائه می­دهد اما دیگر شبکه قبلی نخواهد بود. اما همیشه ریسک هایی وجود دارند که اجتناب ناپذیرند؛ حتی اگر همه عوامل مانند جدید بودن و وضعیت بازار نیز در نظر گرفته شوند. در نهایت این کاربران هستند که بایند تصمیم بگیرند می­خواهند به شبکه جدید وفاداری خود را ثابت کنند یا به دنبال کسب ثروت در جای دیگری هستند. هاو (Hao) درباره ریسک های احتمالی این بروزرسانی به کوین تلگراف گفت : اتریوم ۲ بخش اساسی توسعه آینده و برای صنعت رمز ارزها حیاتی است: با توجه به بحران اقتصادی فعلی و نقص های آشکار سیستم مالی سنتی ، رمز ارز و DeFi هیچگاه بیشتر از امروز از اهمیت بالایی برخوردار نبوده‌اند. اگر فضای فعلی همچنان نا کار آمد باقی بماند و بلاکچین ها از پس انجام تراکنش های بیشتر بر نیایند، غیر ممکن است بتوانیم بر حل مسائل فائق آییم. کاری که اتریوم ۲ در حال انجام آن است، بسیار ضروریست. بنابراین ریسک باشد یا نه ، این یک قدم حیاتی است
منبع
فین مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا