اخبارتکنولوژی و هوش مصنوعی

انتشارات دی‌اکسید‌کربن را کجا ذخیره کنیم؟ هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد

سایبرپژوه – پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” سیستمی مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند مکان‌های مناسب را برای ذخیره دی‌اکسید کربن توسط هوش مصنوعی را مشخص کند.

دانشمندان، رؤیای ذخیره دی‌اکسید کربن در زیر زمین را در سر دارند، اما یافتن محل مناسبی برای ذخیره انتشارات دی‌اکسید کربن‌، کار دشواری است. پژوهشگران دانشگاه “ام.آی.تی” (MIT)، یک سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امواج فرکانس پایین زمین را بررسی کند و به نقشه‌برداری از ساختارهای زیرزمینی بپردازد. این گروه پژوهشی، یک شبکه عصبی را برای یافتن ارتباطات پنهان میان عناصر داده‌ها آموزش دادند.

هوش مصنوعی در این بررسی یاد گرفت چگونه الگوهایی را پیدا کند که می‌توان از آنها برای یافتن فرکانس‌های گمشده استفاده کرد. نتیجه این کار، یک سیستم الگوریتمی است که می‌تواند در موقعیت‌های درست، فرکانس‌ها را تخمین بزند و از ساختارهای زیرزمینی نقشه‌برداری کند.

این سیستم هنوز برای استفاده آماده نیست. سیستمی که در شرایط واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید هر نوع لرزه‌ای را درک کند. هر قدر هم که شبیه‌سازی‌ها خوب صورت بگیرند، پژوهشگران باید سیستم را فراتر از شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دهند.

در هر حال این فناوری، امیدوارکننده است و شاید بتواند با مشخص کردن مکان‌های بیشتری برای ذخیره دی‌اکسید کربن، تاثیر انسان را بر زمین محدود کند.
با کمک این سیستم، امکان درک بیشتر زمین نیز فراهم خواهد شد. هر چه نقشه‌های زیرزمینی، جامع‌تر باشند، دانشمندان بهتر می‌توانند پدیده‌هایی که هنوز اسرارآمیز هستند، توضیح دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا