فرهنگ سایبری

قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، برای غول‌های فناوری در شرف اجرا است: همه‌ی آن‌چه که باید بدانید.

در ماه‌های اخیر، گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری که در اتحادیهی اروپا فعالیت می‌کنند، با یکی از گسترده‌ترین تلاش‌ها برای وضع مقررات ناظر بر حوزه فناوری، روبرو هستند.
اولین مرحله از قوانین پیشگامانه‌ی جدید دیجیتال که به زودی اجرایی خواهد شد، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act-DSA) است که در واقع، بخشی از مجموعه‌ای از مقررات مربوط به فناوری است که توسط ۲۷ کشور تدوین گردیده است.
DSA که بزرگترین پلتفرم‌ها نیز باید از آن پیروی کنند، جهت ایمن نگاه داشتن کاربران آنلاین، طراحی شده است. همچنین، از انتشار محتوای نامطلوب و غیرقانونی یا مطالبی که قوانین خدمات پلتفرم را نقض می‌کند، مانند ترویج نسل‌کشی یا بی‌اشتهایی، جلوگیری کرده و قرار است از حریم خصوصی و آزادی بیان اروپایی ها نیز، محافظت ‌کند.
در همین خصوص، به شرکت‌های فناوری در اروپا هشدار داده‌ شده که تخلفات ناشی از عدم پیروی از این قوانین، ممکن است به جریمه‌هایی با ارزش ۶ درصد از درآمد جهانی آن‌ها منتج شود و حتی ممنوعیت فعالیت آن ها را از طرف اتحادیه ی اروپا به همراه داشته باشد.

گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری که در اتحادیه‌ی اروپا فعالیت می‌کنند، با یکی از گسترده‌ترین تلاش‌ها برای پاکسازی آنچه مردم به صورت آنلاین با آن مواجه می‌شوند، روبرو هستند.

اولین مرحله از قوانین پیشگامانه‌ی جدید دیجیتال، از این هفته اجرایی خواهد شد. قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act-DSA) بخشی از مجموعه‌ای از مقررات متمرکز بر فناوری می­باشد که توسط ۲۷ کشور تدوین گردیده است.

DSA که بزرگترین پلتفرم‌ها نیز باید از آن پیروی کنند، جهت ایمن نگاه داشتن کاربران آنلاین، طراحی شده است و نیز از انتشار محتوای نامطلوب و غیرقانونی یا مطلبی که شرایط خدمات پلتفرم را نقض می‌کند؛ مانند ترویج نسل‌کشی یا بی‌اشتهایی، جلوگیری کرده و همچنین به نظر می‌رسد از حقوق اساسی اروپایی‌ها مانند؛ حریم خصوصی و آزادی بیان، محافظت می‌کند.

برخی از پلتفرم‌های آنلاین که در صورت عدم رعایت می‌توانند با جریمه‌های میلیاردی روبرو شوند، قبلاً تغییراتی را آغاز کرده‌اند. در این جا اتفاقات اخیر اجمالا بررسی می‌شود:

-کدام پلتفرم ها تحت تأثیر قرار می گیرند؟ تا کنون نوزده مورد. به بیان دقیق‌تر هشت شبکه یا رسانه‌ی اجتماعی شامل فیس بوک، تیک تاک، ایکس یا توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و اسنپ چت، ۵ بازار آنلاین شامل آمازون، بوکینگ دات کام، علی‌بابای چین، علی اکسپرس و نیز زالاندوی آلمان، موتورهای جست‌وجوی گوگل و بینگ مایکروسافت، اپ استورهای گوگل‌پلی و اپل استور و ویکی‌پدیا و گوگل مپ، تحت تاثیر قوانین جدید قرار می‌گیرند.

-وضعیت در مورد سایر شرکت‌های آنلاین چگونه است؟ فهرست اتحادیه‌ی اروپا بر اساس ارقام و آمار ارائه شده به وسیله‌ی پلتفرم‌ها است. در واقع آن دسته از پلتفرم‌هایی که ۴۵ میلیون کاربر یا بیشتر دارند و یا ۱۰ درصد از جمعیت اتحادیه ‌ی اروپا عضو آن‌ها هستند، با بالاترین سطح مقررات DSA روبرو خواهند شد.

با این حال، برخی از اعضای داخلی بروکسل (پایتخت اتحادیه‌ی اروپا) به برخی حذفیات قابل توجه این فهرست مانند ای‌بای، ایر بی ان بی، نتفیلیکس و حتی پورن‌هاب اشاره کرده‌اند. اگر چه به طور کلی این لیست، قطعی نیست و پلتفرم‌های دیگری ممکن است بعدا اضافه شوند. در واقع هر کسب‌وکاری که خدمات دیجیتالی را به اروپایی‌ها ارائه می‌کند، در نهایت باید از DSA پیروی کند؛ با این حال، آن‌ها نسبت به بزرگترین پلتفرم‌ها با تعهدات کمتری مواجه خواهند شد و شش ماه دیگر فرصت دارند تا در صف این قوانین قرار بگیرند. پلتفرم متا با استناد به عدم وجود اطمینان در مورد قوانین جدید، راه اندازی  Threads که رقیب توییتر محسوب می‌شود را در اتحادیه اروپا متوقف کرده است.

-چه چیزی در حال تغییر است؟ پلتفرم‌ها راه‌های جدیدی را جهت علامت‌گذاری و مشخص کردن محتوای آنلاین غیرقانونی و محصولات غیرقانونی برای کاربران اروپایی ایجاد کرده‌اند که شرکت‌ها موظف به حذف سریع و عینی آن‌ها هستند. آمازون کانال جدیدی را برای گزارش درمورد محصولات مشکوک غیرقانونی باز کرده و در حال ارائه اطلاعات بیشتر در مورد بازرگانان شخص ثالث است. تیک تاک به کاربران یک گزینه‌ی گزارش اضافی برای محتوا؛ از جمله تبلیغاتی که به اعتقاد آنها غیرقانونی است، داده است. انتخاب گزینه‌هایی مانند سخنان نفرت انگیز، آزار و اذیت، خودکشی و آسیب رساندن به خود، اطلاعات نادرست یا کلاهبرداری به آنها کمک می کند تا مشکل را به طور دقیق مشخص کنند.

سپس بر اساس برنامه شرکت مادر چینی ByteDance، یک تیم اختصاصی جدید متشکل از ناظران و متخصصان حقوقی تعیین می‌کند که آیا محتوای علامت‌گذاری شده، خط‌مشی‌های آن را نقض می‌کند یا غیرقانونی است و باید حذف شود یا خیر.دلیل حذف محتوا برای شخصی که مطالب را پست کرده و کسی که آن را علامت‌گذاری کرده به وسیله‌ی تیک تاک توضیح داده می‌شود و تصمیمات، قابل تجدیدنظر هستند. کاربران پلتفرم مذکور می‌توانند سیستم‌هایی را که ویدیوها را، بر اساس آنچه قبلاً مشاهده کرده‌اند پیشنهاد می‌دهد، غیرفعال کنند. چنین سیستم‌هایی برای هدایت کاربران شبکه‌های اجتماعی به سمت پست‌های افراطی فزاینده، مقصر شناخته شده‌اند. اگر پیشنهادهای شخصی‌شده غیرفعال گردند، تیک‌تاک بر اساس آن چه در منطقه و نیز در سراسر جهان محبوب است، ویدیوها را به کاربران اروپایی پیشنهاد می‌کنند.

DAS هدف قرار دادن گروه‌های آسیب‌پذیر؛ از جمله کودکان با ابزار تبلیغات را ممنوع می‌کند. اسنپ چت اعلام کرده است که تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند از ابزارهای شخصی‌سازی و بهینه‌سازی برای نوجوانان اتحادیه‌ی اروپا استفاده کنند و کاربران اسنپ‌چت بریتانیایی ۱۸ سال به بالا نیز شفافیت و کنترل بیشتری بر تبلیغاتی که می بینند؛ از جمله گزینه‌ی «جزئیات و اِشراف» در مورد این که چرا تبلیغات خاصی به آن‌ها نشان داده می‌شود، خواهند داشت. تیک تاک هم تغییرات مشابهی ایجاد کرده و کاربران ۱۳ تا ۱۷ ساله را از دریافت تبلیغات شخصی «بر اساس فعالیت‌هایشان در یا خارج از این پلتفرم» منع کرده است.

آیا امکان مخالفت وجود دارد؟ زالاندو، یک خرده‌فروش مد آنلاین آلمانی، به دلیل قرار گرفتن در فهرست بزرگترین پلتفرم‌های آنلاین DSA، با این استدلال که با آن ناعادلانه رفتار می‌شود، اعتراضی قانونی ارائه کرده است. با این وجود، فروشگاه آنلاین مذکور در حال راه‌اندازی سیستم‌های علامت‌گذاری محتوا برای وب‌سایت خود است؛ حتی اگر خطر کمی برای نمایش مطالب غیرقانونی در میان مجموعه‌ای از لباس‌ها، کیف‌ها و کفش‌ها وجود داشته باشد. کاولیر، رئیس امور عمومی زالاندو گفته که DSA مورد حمایت این شرکت می‌باشد. وی همچنین اذعان داشته که این تغییرات، پیامدهای مثبت زیادی را برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت؛ اما به طور کلی، زالاندو خطرهایی که سایر پلتفرم‌ها ایجاد می‌کنند، ندارد. بنابراین این شرکت نباید در فهرست DSA باشد. آمازون نیز پرونده مشابه‌ای را در دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا تشکیل داده است.

اگر شرکت‌ها قوانین را رعایت نکنند چه اتفاقی می‌افتد؟

مقامات به شرکت‌های فناوری هشدار داده‌اند که تخلفات ممکن است به جریمه‌هایی با ارزش ۶ درصد از درآمد جهانی آن‌ها منتج شود (میلیاردها دلار) و حتی ممنوعیت فعالیت از طرف اتحادیه‌ی اروپا را به همراه داشته باشد. اما نباید انتظار داشت که به علت نقض‌های پراکنده؛ مانند عدم حذف یک ویدیوی خاص که سخنان مشوق عداوت و تنفر را ترویج می‌کند، بلافاصله مجازات اعمال گردد. در عوض، DSA بیشتر به این موضوع می‌پردازد که آیا شرکت‌های فناوری فرآیندهای مناسبی را برای کاهش آسیب‌های ناشی از الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا، در اختیار دارند یا خیر.

اساساً، پلتفرم‌های آنلاین باید به کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا و مجری برتر دیجیتال، اجازه‌ی دسترسی و بررسی الگوریتم‌های خود را بدهند. سالی بروتون میکووا، دانشیاردانشگاه آنگلیای شرقی و مدیر مرکز تنظیم مقررات در اروپا که یک اتاق فکر مستقر در بروکسل است، بیان کرده که مقامات اتحادیه‌ی اروپا از یک طرف نگران رفتار کاربران؛ مانند انتشار محتوای غیرقانونی و از طرف دیگر، نگران نحوه‌ی عملکرد پلتفرم‌ها و دخالت آن‌ها در تأثیرات و رفتارهای منفی هستند. بنابراین باید نحوه‌ی کار پلتفرم‌ها با سیستم‌های تبلیغات دیجیتال که ممکن است مخاطب را با مطالب مضر مانند اطلاعات نادرست مواجه کند و نیز نحوه‌ی عملکرد سیستم‌های پخش زنده که می‌تواند برای پخش فوری محتوا استفاده شود، بررسی گردد.

بر اساس این قوانین، بزرگترین پلتفرم‌ها باید خطرات سیستمی احتمالی را شناسایی و ارزیابی کرده و بررسی نمایند که آیا اقدامات کافی را جهت کاهش این خطرات انجام می‌دهند یا خیر. این ارزیابی‌های ریسک تا پایان ماه اوت انجام می‌شود و سپس هر یک به طور مستقل حسابرسی می‌شوند. انتظار می‌رود حسابرسی‌ها ابزار اصلی برای بررسی انطباق با قوانین باشد؛ هر چند طرح اتحادیه‌ی اروپا به دلیل نداشتن جزئیاتی که نحوه عملکرد این فرآیند را نامشخص می‌گذارد، با انتقاداتی مواجه شده است.

عملکرد پلتفرم‌های آنلاین در بقیه‌ی دنیا چگونه خواهد بود؟

تغییرات در اروپا می‌تواند اثرات جهانی داشته باشد؛ مثلا ویکی‌پدیا در حال اصلاح برخی از سیاست‌ها و و شرایط خدمات خود برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد «کاربران و محتوای مشکل‌ساز» است. بنیاد غیرانتفاعی ویکی‌مدیا که دربرگیرنده‌ی دایره‌المعارف مبتنی بر جامعه است، اذعان داشته که این تغییرات به اروپا محدود نخواهد شد؛ در واقع هر گونه تغییر در قوانین و فرآیندهایی که پروژه‌های ویکی‌مدیا را در سراسر جهان در برمی‌گیرند جهت انطباق با DSA، تا حد امکان جهانی هستند و تغییرات در شرایط استفاده و سیاست‌ها در سطح جهانی اعمال خواهد شد. براتون میکووا بیان کرده که محدود کردن تغییرات مرتبط با DSA صرفا برای شرکت‌های فناوری سخت خواهد بود؛در واقع شبکه‌های تبلیغاتی دیجیتال در اروپا جدا نیستند و اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند اثرات جهانی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا