سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۴۸

مجله هفتگی سایبرنما با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. خبر‌های این هفته‌ی سایبرنما با خبری از مجارستان و عزم این کشور برای تولید یک هوش مصنوعی در بستر بانکی آغاز می‌شود. سپس به معرفی میکروسکوپی خواهی پرداخت که به صورت خودران می‌تواند سطح نانو را کاوش کند. سومین خبر این هفته‌ی سایبرنما مربوط به تائیدیه‌ی جهانی‌ای است که برای اولین بار به شرکت مرسدس بنز برای عرضه‌ی خودروهای خودران سطح ۳ داده شده است. در ادامه از هوش مصنوعی‌ای سخن خواهیم راند که می‌تواند شرایط خاصی از ماده را در سطح کوانتوم شبیه‌سازی کند و در آخرین خبر این هفته از تولید باتری‌های تجدید‌شونده با استفاده از درختان خبر خواهیم داد. با ما در این شماره همراه باشید

0

همکاری دولت مجارستان با بانک اروپای شرقی جهت تولید یک ابرریانه هوش مصنوعی

1

اقتصاد در جهان امروز بر پایه‌ی بانکداری باز است اما این بانکداری نمی‌تواند بدون استفاده‌ی صحیح از داده‌ها و هوش مصنوعی عملکرد صحیحی داشته باشد. در همین راستاست که کشور‌های مختلف تلاش می‌کنند که نظام بانکداری خودشان را مطابق با تکنولوژی‌های روز توسعه دهند و مجارستان یکی از این کشورهاست. این کشور در همکاری با بانک اروپای شرقی در پی آن است که یک ابررایانه‌ی هوش مصنوعی را توسعه دهد که نه تنها تحولات شگرفی را در اعداد و ارقام رقم می‌زند، بلکه با استفاده‌ از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی  زبان مجاری را به اقتصاد مجارستانی پیوند می‌زند. از این منظر، پروژه‌ی دولت مجارستان یک پروژه‌ی منحصر به فرد در جهان محسوب می‌شود زیرا  یک پروژه‌ی بانکی و اقتصادی مسئولیت یک پروژه‌ی ملی-زبانی را نیز به عهده گرفته است. این نکته ثابت می‌کند که اقتصاد در زبان‌های مختلف نمود‌های مختلفی دارد و به همین دلیل باید انتظار «سیستم‌های هوشمندِ اقتصادی-زبانی» برای ملل مختلف را کشید.

میکروسکوپ‌های خودران

2

ماشین‌های خودران تنها به خودروهای خودران یا پهپاد‌های خودران محدود نمی‌شوند بلکه حتی می‌توانند «میکروسکوپ خودران» باشند. بدین معنا، خودران‌سازیِ ماشین‌ها یک روندِ کلان در تکنولوژی‌های سایبری است. صحیح است که خودروها یا هواپیماها اصلی‌ترین نمود این اتفاق هستند اما باید دانست که هر ماشینی پیرامونِ ما میل به خودران شدن دارد. دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشینی میکروسکوپی را توسعه دهند که خودش می‌تواند در سطح نانو به جست و جو بپردازد. تفاوت چنین میکروسکوپی با میکروسکوپ‌هایی که انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند، مانند همیشه، صرفه‌جویی قابل ملاحظه در زمان و افزایش چشمگیر دقت است. انسان‌ها برای رصد و مشاهده‌ی اتفاقات خاص در سطح نانو باید تا حد زیادی به حدس‌ها و گمان‌های خود متکی باشند اما ماشین‌های خودران می‌توانند با رصد پیوسته و تکرارِ بی‌امانِ آزمون‌ها نتایج دقیق‌تری را به دست آورند. در نتیجه، میکروسکوپ‌های جدید قادر خواهند بود که جهان نانو را بیش از پیش برای ما آشکار کنند.

بنز اولین تائیدیه‌ی جهانی خودروی خودران سطح ۳ را دریافت کرد

3

در رقابت میان شرکت‌های مختلف برای بالا بردن تکنولوژیک و قانونی سطوح سیستم‌های رانندگی خودران، بنز گوی رقابت را از دیگر شرکت‌ها ربود. این شرکت یک تائیدیه‌ی جهانی برای عرضه‌ی خودروهای سطح ۳ را دریافت کرده است. خودروهای خودرانِ سطح ۳ به آن خودروهایی گفته می‌شود که به صورت کامل هوشمند هدایت می‌شوند و تنها نظارت محدود انسانی بر روی آن اعمال می‌شود. با استفاده از این تائیدیه بنز می‌تواند سری S خودش را در سال آینده با تکنولوژی سطح ۳ در تمام اروپا عرضه کند. خودروهای سطح ۳ می‌توانند در شرایط پیچیده‌ی ترافیکی نیز عملکرد بدون خطایی داشته باشند؛ هر چند بنا بر قانون ارائه شده خودروهای این سطح تنها تا سقف ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌توانند سرعت داشته باشند.  رقابت عظیم میان شرکت‌های سازنده‌ی خودروهای خودران و تلاشِ آن‌ها برای هدایت رگولاتوری‌های دولتی یا بین‌المللی نشان می‌دهد که سبک و سیاق حمل و نقل در آینده به طور کامل تغییر خواهد کرد و ماندن در استراتژی‌های قدیمی‌ چیزی جز ضرر نخواهد بود.

شبیه‌سازی ماده با استفاده از هوش مصنوعی

4

انسان‌ها تا کنون راه‌های گوناگونی برای شناخت «ماده» را آزموده‌اند. ماده، نحوه‌ی ساخته‌شدنش و راه‌های تغییر دادنِ آن، از کیمیاگری گرفته تا شیمی و فیزیکِ مدرن، همواره یک سوال بزرگ برای بشریت بوده است. حال و در عصری که به راحتی می‌توان آن را «عصرِ رویش هوش مصنوعی» نامید، راه‌های جدیدی با استفاده از هوش مصنوعی برای تحقق این آرمان انسانی وجود دارد. پیش از این سایبرنما به کشف کریستال زمان و یا کلاژن‌های پروتئینی اشاره کرده بود و این هفته از شبیه‌ساز ماده‌ای که شرکت دیپ‌مایند آن را در مجله‌ی معتبر Science عرضه کرده است سخن خواهد گفت. این شبیه‌ساز می‌تواند یک سوال ۵۰ ساله را پاسخ بگوید: نقشه‌برداری بین چگالی الکترون و انرژی برهمکنش. این دست‌آورد در بلند‌مدت می‌تواند ماده را در سطح کوانتوم شبیه‌سازی کند و در نتیجه، به تولید کامپیوتر در این سطح، دارو یا حتی بازیافت‌کننده‌ی آلودگی منجر شود. تولید هوش مصنوعی، پاسخ به سوالی است که می‌تواند هزاران سوال را پاسخ دهد.

تولید باتری از درختان

5

باتری‌ها به عنوان پاشنه‌ی آشیل صنعت سایبری از اهمیت چشم‌گیری برخوردار هستند. هر نوع توسعه و یا راهِ حل جدید در این حوزه می‌تواند جنگ بر سر تامین انرژی تکنولوژی‌‌های سایبری را دگرگون کند. به همین دلیل است که کشور‌های مختلف نیز تلاش می‌کنند به این صنعت استراتژیک واکنش نشان دهند تا خود را در جریان این رقابت نفس‌گیر نگاه دارند. در هفته‌ی گذشته کشور فنلاند اعلام کرده است که توانسته با استفاده از یک ماده‌ی چوبی به نام لیگنین باتری‌های تجدید‌پذیر تولید کند.  مهم‌ترین برتری این باتری نسبت به باتری‌های لیتیومی امکان پرورش درختان برای تولید این باتری است و این در حالیست که ماده‌ی اولیه‌ی باتری‌های لیتیومی از معادن استخراج می‌شود و نمی‌توان این ماده‌ی اولیه را به سرعت جایگزین کرد. بنابراین روشن است که یک ضلع تولید این باتری‌ها کشاورزی هوشمند جهت افزایش سرعت رشد درختان است. هم‌چنین گفته شده است که این باتری‌ها در دمای پایین‌تر بهتر از باتری‌های لیتیومی عمل می‌کنند و در نتیجه احتمالا جایگزین بهتری برای خودروهای الکتریکی باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا