تکنولوژی و هوش مصنوعیفرهنگ سایبری
موضوعات داغ

استفاده از هوش مصنوعی برای پیروزی در انتخابات

چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای تغییر نتایج انتخابات استفاده کرد؟

سایبرپژوه – هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، فناوری کل رویکرد انتخابات را به شدت تغییر داده است. اکنون سیاستمداران برای ارتباط و تعامل بهتر با رای دهندگان، به پیشرفت‌های فناوری مانند تجزیه و تحلیل Big Data متکی هستند. باراک اوباما نیز از Big Data Analytics برای به حداکثر رساندن تأثیر تبلیغات خود استفاده کرد. فناوری‌های دیگری که تأثیر بسزایی در مبارزات انتخاباتی و سیاسی خواهند داشت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را می‌توان برای مشارکت رای دهندگان در کارزارهای انتخاباتی به کار گرفت. بر اساس تکنیک‌های آماری، الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانند به طور خودکار الگوها را در داده‌ها شناسایی کنند. با تجزیه و تحلیل رفتار رای دهندگان که شامل الگوی مصرف داده‌ها و روابط در رسانه‌های اجتماعی است، می‌توان پروفایل روانشناختی و رفتاری منحصر به فردی را برای کاربر ایجاد کرد. سپس می‌توان بر اساس روانشناسی فردی، تبلیغات هدفمند را برای هر رای دهنده ارسال کرد.

با دانستن مشخصات رفتاری و روانشناختی رای دهندگان، می‌توان از هوش مصنوعی برای ارسال پیام‌های سیاسی غیرصادقانه و جعلی استفاده کرد. در واقع هر رأی دهنده نسخه متفاوتی از نامزد دریافت می‌کند که با انتظارات او مطابقت دارد. این به نوبه خود به داوطلب کمک می‌کند تا نظر عمومی را به نفع خود بدست آورد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که از ربات‌های برای افزایش بازدید توییتر از هشتگ‌های طرفدار ترامپ استفاده می‌شده است. آن‌ها تقریباً دو برابر فعالیت رقیب وی، هیلاری کلینتون بودند. کمبریج آنالیتیکا، متهم شد که با تبلیغ روایت‌های دستکاری شده و محتوای ضد هیلاری در میان رای دهندگان  به ترامپ در پیروزی در انتخابات کمک کرده است.  این شرکت به داده‌­های بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس­‌بوک دسترسی پیدا کرده و از یادگیری ماشینی برای گردآوری مشخصات روانشناختی آن‌ها استفاده کرده است.

در جریان انتخابات عمومی انگلستان در سال ۲۰۱۷، از تعداد زیادی ربات خودکار در رسانه‌های اجتماعی، برای انتشار اخبار سیاسی جعلی استفاده شد. این ربات‌ها برای هدف قرار‌دادن رای دهندگانی مورد استفاده قرار گرفتند که بیشتر احتمال داشت به یک حزب سیاسی خاصی رأی دهند. از طریق پیام‌های منفی، ربات‌ها موفق بودند بر ذهن رای‌دهندگان تاثیر‌ بگذارند. همین مساله سبب شد که توییتر بیش از ۵۸ میلیون حساب ربات خودکار مخرب را به حالت تعلیق درآورد.

نمونه جالب‌تر این مساله در روسیه اتفاق افتاد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری در روسیه، شخصی به نام “آلیس” به عنوان نامزد انتخاب شد. او مبارزات انتخاباتی خود را با استفاده از شعارهایی مانند “سیستم سیاسی آینده[۱]” و “رئیس جمهوری که شما را بهتر می شناسد” شروع کرد. هر چند به نتیجه نرسید چون آلیس یک انسان نبود، آلیس یک سیستم هوش مصنوعی بود که توسط  Yandex (نسخه روسی گوگل) ایجاد شد. درسته که آلیس برنده نشد، ولی ۲۵۰۰۰ رأی آورد.

شاید روزی این اتفاق افتاد، کشوری رئیس جمهوری داشته باشد، که پیر نمی‌شود، روزی ۲۴ ساعت کار می‌کند، دارای قدرت پردازش و تحلیلی است که چند صد برابر انسان کار می‌کند، قادر است میلیون‌ها نظر مختلف را در نظر بگیرد و همیشه شما را به یاد داشته باشد و شاید روزی برسد که خود یاد بگیرد و تصمیم بگیرد؟! آیا انسان‌ها و به خصوص سیاستمداران اجازه خواهند داد که کسی یا چیزی بهتر از آ‌ن‌ها حکمرانی کند؟

[۱] the political system of the future

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا