اخبار

چهره شناسی از راه دور؛ بدون اطلاع افراد!

سایبرپژوه– یکی از محققان دانشگاه استانفورد به نام میشل کوسینسکی، طی چند روز اخیر ادعا کرده است که الگوریتم های تشخیص چهره، می‌تواند از روی پروفایل افراد در شبکه‌ های اجتماعی،  دیدگاه‌های سیاسیشان را تشخیص دهند. این کار با استفاده از ابزار های الکترونیکی همچون لبتاپ، تبلت و گوشی های هوشمند و بدون اطلاع افراد انجام می شود!

نظرات دانشمندان در مورد چهره شناسی!

البته پژوهشگران دیگری که خودشان جزو مهندسان مطرح بین المللی در عرصه الکترونیک و کامپیوتر هستند گفته‌اند که این نوع تشخیص چهره «لزوما محکوم به شکست‌خوردن است» و اینگونه ادعا ها معمولا چیزی غیر از فریبکاری نیست. الکساندر تودوروف، استاد دانشگاه پرینستون که منتقد فعالیت های کوزینسکی است، همچنین استدلال می‌کند که روش‌هایی مانند آنچه که در گفتگوی کوسینسکی مطرح شده است، از نظر فنی فاقد هرگونه اعتباری هستند. برخی از ادعا ها در مورد چهره شناسی ممکن است درست بوده باشد، اما این موفقیت ها، تنها بر اثر تصادفات و شانس است.

این سیستم چهره شناسی تا چه حد موفق بوده است؟

با ارجاع به گفته های کوسینسکی، تعدادی از ویژگی‌های چهره و نه همه آن‌ها، حالت های خاصی از شخصیت افراد، حالت احساسی، سن و قومیت را نشان می‌دهند. موهای صورت و عینک، باعث می شود که تشخیص این ویژگی ها کمی مشکل شود؛ افرادی که روحیه‌ی لیبرال‌ دارند، زمانی که مستقیما با دوربین روبرو می‌شوند، به احتمال زیاد ابراز شگفتی می‌کنند! دانشمندان همچنین اعلام کردند: «در حالی که ما تمایل داریم ویژگی‌های چهره را نسبتا ثابت در نظر بگیریم، عوامل زیادی وجود دارند که آن‌ها را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلند مدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.» به عنوان مثال، لیبرال‌ها بیشتر و دلنشین‌تر لبخند می‌زنند، که به الگوهای چین و چروک صورت خاصی مربوط می‌شود.

محافظه‌کاران تمایل دارند جدی‌تر باشند، الکل و تنباکو کمتری مصرف کنند، و رژیم غذایی متفاوتی دارند که در طول زمان بر سلامت پوست و توزیع و مقدار چربی صورتشان تاثیر می گذارد. محققان فرض می‌کنند که ظاهر چهره افراد، نقاط عطف زندگیشان مانند محکومیت زندان، موفقیت شغلی، موفقیت‌های تحصیلی، شانس برنده شدن در انتخابات، و سطح درآمدی را نشان می دهد و این شرایط نیز به نوبه خود گرایش سیاسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین صحبت هایی وجود دارد که بر اساس آن ها، صنایع و دولت‌ها در حال حاضر از الگوریتم های چهره شناسی مشابه با آنچه که کوسینسکی بیان کرده است، استفاده می‌کنند.

تبعات اجتماعی چهره شناسی پنهان!

استفاده گسترده از تکنولوژی چهره شناسی، خطرات چشمگیری را برای حریم خصوصی و قوانین مدنی ایجاد می‌کند. در کنار بسیاری از ردپاهای دیجیتالی که نشان‌دهنده جهت گیری سیاسی و دیگر نشانه‌های خصوصی هستند، تشخیص چهره می‌تواند بدون رضایت یا اطلاع افراد مورد سو استفاده قرار گیرد. تصاویر چهره می‌توانند از بانک اطلاعاتی سازمان های قضایی یا از آرشیوهای دیجیتال شبکه‌های اجتماعی و حتی پلتفرم ‌های همسریابی، استفاده شده یا حتی به سرقت روند! این نکته تایید شده است که دولت چین با دقت بیش از ۹۰ درصد، تشخیص چهره را در عکس‌های شناسایی افراد مظنون بکار گرفته‌است.

4

منبع
VentureBeat

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا