تکنولوژی و هوش مصنوعی
موضوعات داغ

پایان شغلی به نام رانندگی

معرفی ۱۰ شرکت پیشگام در توسعه اتومبیل­‌های بدون راننده

سایبرپژوه– آینده به وضوح به سمت اتومبیل­‌های خودمختار (بدون راننده) پیش می‌­رود و نه تنها سازندگان اتومبیل، بلکه، سرمایه­‌داران، استارتاپ­‌ها و شرکت­‌های مشهور و پیشرو در عرصه فناوری نیز تیم تحقیق و توسعه‌­ی خود را در این زمینه فعال کرده‌­اند. تحقیقات نشان داده است که بازار اتومبیل­‌های بدون راننده از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۶ رشد چشمگیری خواهد داشت و به درآمد ۵۵۶.۶۷ میلیارد دلاری خواهد رسید.

در این گزارش ما به معرفی ۱۰ شرکت پیشگام در فناوری که به توسعه اتومبیل­‌های بدون راننده کمک می­‌کنند، می‌پردازیم.

  1. اینتل (Intel)

این تراشه‌­ساز برجسته به دو شرکت Mobileye و Waymo پیوست تا به تقویت قدرت محاسباتی­‌ای که اتوماسیون یک ماشین بدون راننده نیاز است، کمک کند. اینتل در سال ۲۰۱۶ گروه رانندگی خودکار را ایجاد کرد و ۲۵۰ میلیون دلار در بخش فناوری خودکار سرمایه­‌گذاران، سرمایه­‌گذاری کرد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۷، اینتل ۱۵.۳ میلیارد دلار برای تقویت Mobileye  سرمایه‌­گذاری کرد.

  1. اپل (Apple)

در اوایل سال ۲۰۱۸، این شرکت فناوری چندملیتی، ۲۷ اتومبیل بدون راننده را با همکاری گروه خودروهای کالیفرنیا ثبت کرد و اکنون، دارای ۶۶ مینی­بوس بدون راننده هستند که در جاده­‌های کالیفرنیا در حال کارند. در جولای سال ۲۰۱۸، شرکت اپل، این غول فناوری، حق ثبت اختراع برای افزودن ویژگی­‌های شخصی­‌سازی به وسایل نقلیه­‌ی بدون راننده را دریافت کرد.

  1. سیسکو (Cisco)

یکی از رهبران جهان در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه، سیسکو، در حال جمع‌­آوری داده­‌ها و تجزیه تحلیل آن­ها در صنعت خودروی بدون راننده است. در جشنواره نوآوری جهانی (CES)سال ۲۰۱۸، سیسکو همکاری خود را با شرکت اتومبیل­سازی هیوندا اعلام کرد تا به به‌­روزرسانی­‌ها کمک کند. پیش از این، سیسکو با اداره حمل و نقل ایالت میشیگان در زمینه ابتکار عمل رانندگی در پروژه‌­ای به نام «را­ه‌­های ارتباطی سیسکو» همکاری کرده بود.

  1. آمازون (Amazon)

در طی این سال­‌ها، آمازون میلیاردها دلار صرف اختراع  بهترین هواپیماهای بدون سرنشین با نام Prime Air کرده است. در سال ۲۰۱۶، آمازون حق ثبت اختراع سیستمی برای حرکت اتومبیل­‌های بدون راننده در جاده‌­ها را دریافت کرد. همچنین از دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا مجوزی دریافت کرد که در اوایل سال ۲۰۱۷، آزمایش خودروهای بدون راننده­‌ی خود را در جاده آغاز کند. در جشنواره نوآوری جهانی سال ۲۰۱۸، این شرکت همکاری خود را با شرکت تویوتا در جهت توسعه اتومبیل­‌های بدون راننده اعلام کرد.

  1. بوش (Bosch)

این شرکت چندملیتی پیشرو در زمینه مهندسی و الکترونیک، در سال ۲۰۱۷، به همکاری با شرکت مرسدس در زمینه گسترش سطح ۴ (اتوماسیون بالا) و سطح ۵ (اتوماسیون کامل) اتومبیل‌­ها پرداخت. تیم مهندسی شرکت بوش در تلاشند تا الگوریتم‌­های اصلی و مولفه­‌های نرم­‌افزاری را به گونه‌­ای توسعه دهند که عمدتا بر سه مولفه­‌ی ادراک، بومی­‌سازی و برنامه‌­ریزی متمرکز باشد تا فیزیک سنسورها و فعال­‌سازی مکانیکی وسیله­‌ی نقلیه با ربات موجود در چرخ‌­ها هماهنگ شود و شکاف موجود بین آن­ها برطرف شود.

  1. هوآوی (Huawei)

شرکت هوآوی، پیشرو در زمینه زیرساخت­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دستگاه‌های هوشمند، در سال گذشته به آزمایش اتومبیل بدون راننده­‌ی پورش پانامارا که مجهز به فناوری گوشی همراه Mate 10 Pro بود، پرداخت. از این تلفن همراه برای کنترل رانندگی این اتومبیل در کنگره جهانی موبایل استفاده شد. همچنین، این شرکت با پیوستن به شرکت آئودی تلاش می­‌کند تا فناوری سطح ۴ خودروهای بدون راننده‌­ای که در چین به فروش می­‌روند را توسعه دهد. سلولار تکنولوژی­ یکی از جدیدترین نوآوری­‌های این شرکت می‌­باشد که در کنگره جهانی موبایل سال ۲۰۱۷، به عنوان همکاری با ودافون (Vodafone) اعلام شد.

  1. انویدیا (Nvidia)

انویدیا یک بستر محاسباتی برای وسایل نقلیه‌­ی بدون راننده است که به عنوان مرکز تصمیم‌­گیری آن­ها فعالیت می­‌کند. در جشنواره نوآوری جهانی سال ۲۰۱۶، انویدیا از Drive PX2 پرده‌­برداری کرد که پلتفرمی است که براساس یادگیری عمیق، دید رایانه‌­ای و حسگرها طراحی شده است و در ماشین‌­های بدون راننده به کار برده می­‌شود. علاوه بر این، این شرکت به شرکت بایدو و تسلا و کمی بعد، بوش و تویوتا پیوست تا به توسعه خودروهای بدون راننده کمک کند. همچنین، با شرکت پاکار که یک شرکت تولیدکننده­‌ی کامیون در حوزه کامیون­‌های بدون راننده است، همکاری کرده است.

  1. اوبر (Uber)

در سال ۲۰۱۶، اوبر طرح اتو (Otto)، کامیون بدون راننده‌­ای که طراحی شده بود تا به صورت اتومات مواد اولیه را جا به جا کند، ارائه کرد ولی این طرح با شکست مواجه شد. در طی این سال‌­ها، اوبر با بحث و گفت و گوهای زیادی در رابطه با موضوع اتومبیل بدون راننده مواجه شد. اخیرا، دارا خسرو شاهی، مدیر ارشد اجرایی، طرحی با موضوعیت همکاری مشترک با شرکت تویوتا در زمینه توسعه خودروهای بدون راننده را اعلام کرده است.

  1. سامسونگ (Samsung)

در سال ۲۰۱۷، سامسونگ تایید آزمایش خودروهای بدون راننده­‌ی خود را در جاده­‌ی کره جنوبی دریافت کرد. این خودروها به دوربین و سنسورهای خوبی مجهز هستند و بر اساس طراحی شرکت هیوندا ساخته شده­‌اند. در جشنواره نوآوری جهانی سال ۲۰۱۸، این شرکت از پلتفرم جدیدی با نام Drvline پرده­‌برداری کرد که برای استفاده در ساخت خودروهای سفارشی بدون راننده، طراحی شده‌­اند.

  1. مایکروسافت (Microsoft)

این غول فناوری نه تنها در زمینه توسعه اتومبیل­‌های بدون راننده فعالیت می­‌کند، بلکه سرویس­‌های ابری با نام Microsoft Azure را به شرکت­‌هایی که در زمینه توسعه این نوع خودروها فعال هستند، ارائه می‌­دهد. در سال ۲۰۱۵، شرکت مایکروسافت با شرکت Volvo همکاری کرد تا تیم تحقیق و توسعه­‌ی وسایل نقلیه‌­ی بدون راننده بهتر شود. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۶، با هدف حمایت از تحقیقات در زمینه­‌های مختلف مثل AI، AV و رباتیک، با شرکت تویوتا همکاری کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا