اخبار

نام جدید آمازون ریه های سوراخ سوراخ زمین!

سایبرژوه- هوش مصنوعی جاده‌های مخفی را که به صورت غیر قانونی در جنگل های آمازون کشیده شده اند و اکوسیستم منطقه را به خطر انداخته اند شناسایی می کند. امروزه، یافتن رد مسیر های غیر رسمی که به صورت غیر قانونی در دل جنگل های برزیل کشیده شده است، به یکی از دغدغه های اصلی محققان تبدیل شده؛ چرا که این مسیر های غیر قانونی، مبدا ایجاد تخریب های عظیمی در دل این جنگل ها شده اند!

آمازون و جاده های که به جانش افتاده اند!

سال‌ها طول کشید تا یکی از پژوهشگران محلی به نام کارلوس سوزا و همکارانش تمام جاده‌های موجود در آمازون را روی نقشه، پیاده کنند. نقشه‌های رسمی منطقه که گستره‌ای ۴.۲ میلیون کیلومتر مربعی را شامل می شوند، تنها جاده ‌هایی را نشان می‌دهد که توسط دولت‌های فدرال و محلی ساخته شده‌اند. با ردیابی دقیق خطوط بر روی تصاویر ماهواره‌ای، محققان در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که طول واقعی تمام جاده‌های ترکیب‌شده نزدیک به ۱۳ برابر بیشتر است! اکنون، محققان موسسه «Imazon» یک الگوریتم هوش مصنوعی ساخته‌اند تا چنین جاده‌هایی را به طور خودکار پیدا کنند. نتیجه این عملیات شناسایی، توسط محققان و با بررسی تصاویر ماهواره‌ای راستی آزمایی می شود.

 

هدف از ساخت این مسیر ها در دل آمازون چیست؟

البته این به معنای بی مصرف بودن کار دشوار نقشه‌برداری جاده‌ها به صورت دستی نیست؛ این داده‌های اولیه برای آموزش الگوریتم AI مورد نیاز هستند. به لطف این الگوریتم، سوزا و همکارانش اکنون باید قادر به به روز رسانی نقشه خود در هر سال با سهولت نسبی باشند. این تیم همچنین در نظر دارد تا این الگوریتم را با سازمان‌های کشورهای اطراف به اشتراک بگذارد تا جاده‌های بیشتری در بخش‌های دیگر حوزه آمازون نقشه‌برداری شوند. سوزا در مصاحبه با یک خبرگزاری گفت: مردم جاده‌های غیر رسمی را به دلایل مختلف در دل  آمازون می‌سازند. شرکت‌های در حال احداث جاده‌های پیچ در پیچی هستند تا بتوانند به منابع الوار دسترسی داشته باشند؛ در حالی که معدنچیان جاده‌های مستقیم تری برای رسیدن به ذخایر طلا می‌سازند. جاده‌های دیگری نیز به سفارش کشاورزان یا قبل از فروش زمین‌های عمومی به مالکان خصوصی ساخته می‌شوند.

بلایی که بر سر آمازون آمده!

تعیین قانونی بودن چنین جاده‌هایی بسیار دور از انتظار است. سوزا گفت: اکثر قریب به اتفاق این مسیرها  غیرقانونی هستند، و فقط تعداد کمی از آن‌ها مجاز به گرفتن امتیاز راه سازی و استخراج معدن هستند. جاده‌ها اغلب به واسطه انشعاب های جدیدی که ساخته می شود، مبدا تخریب های بیشتر هستند. طبق تحقیقات قبلی سوزا و همکارانش، نزدیک به ۹۵ درصد از جنگل‌زدایی در آمازون برزیل در فاصله ۵.۵ کیلومتری یک جاده یا ۱ کیلومتری یک رودخانه رخ می‌دهد؛ همچنین حدود ۹۵ درصد از آتش‌سوزی در ۱۰ کیلومتری یک جاده یا رودخانه رخ می‌دهد. سوزا گفت که زمانی که منابع طبیعی به پایان می‌رسند، صاحبان محلی و معدنچیان طلا اغلب جاده‌های خصوصی را ترک می‌کنند و در نتیجه کشاورزان و دامداران از آن‌ها برای توسعه زمین هایشان استفاده می‌کنند. سوزا گفت: اگر سیاست گذاران، مسائل مربوط به جاده‌های غیرقانونی را جدی نگیرند، ممکن است آسیب های وارده به آمازون تا سطح غیر قابل جبرانی افزایش پیدا کند. این مسیرها، منطقه عظیمی را پوشش می‌دهند.

منبع
InsideScience

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا