سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۱۴

تدریس ریاضی توسط هوش مصنوعی، انبارداری روبوتیک، جنگ سایبری در پاندمی کرونا، امنیت اتومبیل‌های خودران، سرمایه‌گذاری مایکروسافت و آمازون بر هم‌جوشی هسته‌ای (خورشید مصنوعی)

مجله هفتگی سایبرنما  با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. در این شماره ابتدا به عالم آموزش سایبری سر کشیده‌ایم. توسعه‌ی یک هوش مصنوعی برای آموزش ریاضی به کودکان اولین خبر این هفته است. ترند انبارداری روباتیک و سرمایه‌گذاری وسیع بر روی آن دومین خبر این هفته را به خود اختصاص داده است. در این خبر دوباره به مسئله‌ی از دست رفتن مشاغل خواهیم پرداخت.

در این هفته به بررسی گزارش یک موسسه‌ی امنیتی از وضعیت جنگ سایبری در ایام پاندمی خواهیم پرداخت. به نظر می‌رسد که چین و کره بیش از هر کشور دیگری به اطلاعات پزشکی علاقه‌مند هستند. آژانس امنیت سایبری اتحادیه‌ی اروپا در یک گزارش رسمی نگرانی‌های خودش را نسبت به امنیت اتومبیل‌های خودران اعلام کرده است. اصلی‌ترین حفره‌های امنیتی این خودرو‌ها در چهارمین خبر این هفته‌ی سایبرنما بخوانید. واپسین خبرِ هفته‌ی ما به سرمایه‌گذاری بیل‌گیتس و جف بزوس بر روی هم‌جوشی هسته‌ای (خورشید مصنوعی) اختصاص دارد. رقابت کشور‌ها برای به دست گرفتن این تکنولوژی مرحله‌ی جدیدی از رقابت تکنولوژیک را ایجاد کرده است. با ما در این شماره همراه باشید.

14-0

 

  1. هوش‌های مصنوعی معلم ریاضی می‌شوند

14-1

پاندمی کرونا تاثیرات زیادی بر حوزه‌ی آموزش و سلامت سایبری گذاشت. سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی بر روی این دو حوزه منجر به تولید و بهینه‌سازی تکنولوژی‌های مختلفی شده است که یکی از این تکنولوژی‌ها هوش مصنوعی معلم است. اپلیکیشن Photomath که از سال ۲۰۱۴ در اختیار عموم است (با ۲۲۰ میلیون دانلود) در هفته‌ی گذشته توانست ۲۳ میلیون دلار جهت استفاده از هوش مصنوعی در آموزش ریاضی به کودکان جمع‌آوری کند. توسعه‌ی هوش مصنوعی می‌تواند نیاز به معلم را برای مسائل خاص، پرسش‌های معمول دانش‌آموزان و هم‌چنین «آموزش در زمان» برطرف کند. سایبرپژوه قبلا نیز از هوش‌های مصنوعی‌ای که مربی ورزش‌ها خانگی می‌شوند نوشته بود و اکنون هوش‌های مصنوعی جایگزین معلم‌های سخت‌گیر ریاضی خواهند شد.

 

  1. انبارداری آینده کاملا روبوتیک خواهد بود

14-2

انبارداری روبوتیک یک حلقه‌ی بسیار مهم از لجستیکِ صنعتی در آینده‌ی نزدیک خواهد بود. همه‌ی تولید‌کنندگان از هزینه‌های زیاد انبارداری سنتی آگاه هستند. ورود صنعت روبوتیک به انبارداری تحول جدی‌ای را در این حوزه ایجاد خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ پنجاه هزار انبار اصلی ایالات متحده روبوتیک خواهند شد و در مجموعه چیزی حدود ۴ میلیون روبات در این انبار‌ها به کار گرفته خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که در چین نیز ۱۲ میلیون شغل از بین خواهد رفت. از بین رفتن شغل‌های سنتی (مانند انبارداری) توسط روبات‌ها در آینده‌ی نه چندان دور بحران روشن و واضحی است که نیازمند تدابیر ویژه‌ی دولت‌هاست.

 

  1. تحقیقات نشان می‌دهد که جنگ سایبری در ایام پاندمی به قوت خودش ادامه داشته است

14-3

گزارش جدید شرکت امنیتی CrowdStrike که اخیرا منتشر شده است بر این نکته تاکید دارد که حملات سایبری از سوی سازمان‌های منسجم و دولت‌ها در طول پاندمی کرونا نه تنها کم‌تر نشده است بلکه بیش‌تر نیز شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که هدف بسیاری از حملات سایبری در این دوره مراکز درمانی و تحقیقات پزشکی بوده است. این گزارش به طور خاص گروه‌های وابسته به چین، روسیه، ایران و کره‌ی شمالی را مهم‌ترین عاملان حمله‌های سایبری در طول پاندمی می‌داند و از میان آن‌ها بر رشد حملات گروه‌های چینی و کره‌ای تاکید می‌کند. تحلیل این گزارش در مورد فعالیت‌های ایران حاکمی از این است که گروه‌های ایرانی بیش‌تر بر روی توسعه‌ی نفوذ شبکه‌ای تمرکز کرده‌اند تا حمله و استخراج اطلاعات مربوط به سلامت.

 

  1. گزارش اتحادیه اروپا: هوش مصنوعی امنیت اتومبیل‌های خودران را تهدید می‌کند

14-4

آژانس امنیت سایبری اتحادیه‌ی اروپا در آخرین گزارش خود نگرانی‌های شدید را نسبت به امنیت اتومبیل‌های خودران ابراز کرده است. این گزارش بیان می‌دارد که استفاده‌ی فعلی از هوش‌مصنوعی در این خودروها (به خصوص به علت فقدان دانش امنیت سایبری در توسعه‌دهندگان) امکان حمله به هوش مصنوعی و کور کردن این هوش را تقویت می‌کند. چنین اتفاقی می‌تواند منجر به رفتار‌های مخرب خودرو در سطح شهر و به خطر انداختن جان شهروندان بشود. اصلی‌ترین نقطه‌ضعف‌های امنیتی این خودروها چنین طبقه‌بندی شده است: ۱. حمله به سنسور‌ها با استفاده از پرتوهای نوری، ۲. از کار انداختن سیستم تشخیص اشیاء، ۳. حملات به Back End ۴. حملات یادگیری ماشینیِ تخاصمی.

 

  1. بیل گیتس و جف بزوس هم بر روی خورشید مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند

14-5

پس از آن که چین و کره‌ی جنوبی به دست‌آورد‌های بی‌سابقه‌ای در تولید انرژی پاک از طریق هم‌جوشی هسته‌ای دست یافتند (این‌جا)، اکنون مایکروسافت و آمازون نیز به دنبال کسبِ این تکنولوژی و استفاده از آن در آینده هستند. تکنولوژی‌های هسته‌ای امروزی بر پایه‌ی «شکافت هسته‌ای» تولید می‌شوند و نه «هم‌جوشی هسته‌ای». در شکافت هسته‌ای پسماند‌های خطرناک رایواکتیو تولید می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان نیروگاه‌های آن را در سطح شهری برپاساخت. اما هم‌جوشی هسته‌ای روش ایمن‌تر و بهینه‌تری است که می‌تواند حجم عظیمی از انرژی را در سطح شهری تولید و توزیع کند. نبرد بر سر انرژی مسئله‌ی مهمی است که یکی از ابعاد مهم آینده‌ی تمدن سایبری را به خود اختصاص داده است. کشور‌های مختلف بر سر تکنولوژی‌‌های مختلف رقابت می‌کنند واکنون پای کمپانی‌های معروف تکنولوژی نیز به این بازی باز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا