سایبرنما

سایبرنما – شماره‌ ۹

مجله هفتگی سایبرپژوه با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آن‌ها در آینده‌ی بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند.

در این شماره ابتدا به یکی از آخرین قانون‌گذاری‌های وزارت ترابری ایالات متحده در مورد خودروهای هوشمند خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که افق این کشور در تولید خودروهای هوشمند در ۳۰ سال آینده به چه ترتیبی است. همکاری دو شرکت بزرگِ Gitlab و IBM در زمینه برنامه‌نویسی ابری دومین خبر ماست. این اتفاق به خوبی مسیرِ برنامه‌نویسی و تولیدِ اپلیکیشن‌های ابرمحور در دهه‌ی ۲۰۳ را نشان خواهد داد. سپس یک راهِ حل‌کاربردی برای زبان طبیعی و دستورات آوایی از شرکت سنسوری را بیان خواهیم کرد. روبوتیکِ لامسه‌ای چهارمین خبرِ ما و یکی از شگفت‌انگیز‌ترین تحقیقاتِ هفته‌ی گذشته است. محققان لابراتوار سامسونگ در راستای توسعه‌ی اینترنت اشیاء یک مدل هوش مصنوعی‌ای را توسعه داده‌اند که واجدِ لامسه است. آخرین خبر این هفته نیز به یک استارتاپ هندی اختصاص دارد: مربی‌های ورزشیِ هوشمند. این مربی‌های ماشینی نسلِ بعدیِ مربی‌های ورزشی خواهند بود. با ما در این شماره همراه باشید.

00

  1. حکمرانی آمریکایی در حوزه‌ی خودروهای هوشمند

01

دولت ترامپ در آخرین روز‌های حکمرانی‌اش بر ایالات متحده یک قانون بسیار مهم را به تصویب رساند که بنا بر آن، استاندارد‌های تصادف خودروهای هوشمند تا حد قابل توجهی تعدیل شده است. بنا بر اعلامِ NHTSA (وزارت ترابری ایالات متحده) علتِ این تصمیم جلوگیری از تحمیلِ سد‌های بروکراتیکِ غیرِلازم در مسیرِ توسعه‌ی شرکت‌های آمریکاییِ بوده است. پیش‌بینی می‌شود که قاعده‌گذاری‌های جدید حدود ۱۰۰۰ دلار از قیمت هر ماشین کم کند و در مجموع  ۵.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۵۰ صرفه‌ی اقتصادی برای آمریکا ایجاد کند. نکته‌ی جالب این‌جاست که بنا بر گزارش وزارت ترابری، پیش‌بینیِ این وزارت خانه تولیدِ حدود ۶ میلیون خودروی هوشمند تا سال ۲۰۵۰ در ایالات متحده است. در ایالت متحده ۲۴۰ میلیون خودروی ثبت‌شده وجود دارد و این نشان از آن دارد که افق ۳۰ ساله‌ی حاکمیتیِ این کشور در زمینه‌ی حمل و نقل محدود به خودروهای هوشمند نخواهد بود .

 

  1. همکاری GITlab و IBM با میان‌جی‌گری WATSON

2

پردازش ابری یکی از مهم‌ترین ترند‌های تکنولوژی در دهه‌ی ۲۰۲۰ خواهد بود. با گسترش شبکه‌های پرسرعت این امکان فراهم خواهد شد که به جای سخت‌افزار‌های محلی، این سرویس‌های ابری باشند که وظیفه‌ی پردازش و اجرای اپلیکیشن‌ها را به عهده بگیرند. در همین راستا، گیت‌لب (یک سکوی مهم برنامه‌نویسیِ متن‌باز) طی عقد یک قرارداد با IBM تلاش دارد که یک پلتفرم برنامه‌نویسیِ اپلیکیشن‌های ابری را توسعه دهد. IBM وعده داده است که برای کمک به این همکاری از IBM Watson  (هوش مصنوعی قدرتمندِ شرکتِ IBM) استفاده خواهد کرد تا فرآیند توسعه‌ی نرم‌افزار‌ها را تسریع کند. ورود این شرکت‌ها به توسعه‌ی سکو‌های ابری شرایط را برای برنامه‌نویسان در این حوزه‌ها بسیار ساده‌تر خواهد کرد و در همان حال، قدرتِ IBM در عصرِ ابری را افزایش خواهد داد.

 

  1. یک راهِ حل کاربردی در توسعه‌ی دستور‌های آوایی

3

مسیر تکنولوژی به سمت حذف کیبورد و موس است. دستور‌های آوایی و یا حرکتی یکی از ترند‌های مهمِ جایگزینیِ کیبورد و موس هستند که حتی امروزه نیز کاربرد فراوانی دارند. تا کنون مسئله این بود که طراحی نرم‌افزار‌هایی که بتوانند با فرمان‌های صوتی کار کنند بسیار پیچیده و پرهزینه بود. شرکت سنسوری در هفته‌ی گذشته راهِ حلی را عرضه کرده است که با استفاده از آن به راحتی می‌توان تشخیص‌های گفتاری نسبتا پیچیده را در هر سخت‌افزاری گنجاند و از آن استفاده کرد. طبعا با همه‌گیر‌شدنِ دستور‌های صوتی دیگر نیازی به بسیاری از مشاغل (مثلا سفارش‌گیرنده‌ی غذا در رستوران یا محاسبه‌کننده‌ی قیمت کالاها در یک فروشگاه) نخواهد بود.

 

  1. لامسه‌ی روبوتیک: اصلی که تا کنون فراموش شده بود

4

عمده‌ی ترند‌های توسعه‌ی هوش مصنوعی مبتنی بر محاسباتِ دیداری یا شنوایی بوده‌اند. ورودی‌های حسی هوش‌های مصنوعی نیز معمولا دوربین‌ها و میکروفون‌ها بوده‌اند. در نتیجه هوش‌های مصنوعی معمولا با محیطِ پیرامونی خودشان به صورتِ بصری و شنوایی تعامل دارند. اما اگر یک ورودیِ لامسه‌ای نیز برای هوش‌های مصنوعی تعبیه کنیم چه؟ تحقیقات نشان داده است که در صورت وجودِ چنین ورودی‌ای هوش‌های مصنوعی «حرکتِ محیطی» را بسیار راحت‌تر درک و پیش‌بینی می‌کنند. قدرتِ لامسه به هوش‌های مصنوعی اجازه می‌دهد که تصوری از وزن و جرم شی داشته باشند. این توانایی به خصوص در محاسبات پیچیده‌ی نظامی می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد؛ هر چند زندگی روزمره نیز به واسطه‌ی توانایی لامسه‌ی هوش‌های مصنوعی متحول خواهد شد: فرض کنید که خانه‌ی هوشمندِ شما بتواند همه‌ی اشیاء داخل خودش را لمس کند.

 

  1. هوش مصنوعی مربی ورزشی شخصی‌تان می‌شود

 

کارکردِ هوش‌های مصنوعی روز به روز در زندگی رومزه‌ی ما گسترده‌تر می‌شود. این بار یک شرکت هندی با خریدِ تکنولوژیِ یک شرکت آمریکایی پلتفرمی را ایجاد کرده است که هوش مصنوعی با دریافت داده‌های ورزشی شما (به خصوص تناسب اندام و ورزش‌های سلامت‌محور) شما را مانندِ یک مربی در مسیر ورزشی‌تان هدایت و رهبری می‌کند. این هوش تنها بر روی تلفن همراه شما به انجام فعالیت می‌پردازد و با ضبط تصاویر ورزشی شما، داده‌های لازم برای کمک به شما را فراهم می‌کند. طبعا این هوش نیز با استفاده از داده‌های شما بیش از پیش مهارت پیدا می‌کند. اگر بهترین مربی‌ها در نهایت مربی چند هزار انسان بودند، مربی‌های نسل آینده مربیِ میلیون‌ها انسان هستند و این یعنی دانش و مهارتِ بیش‌تر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا