تکنولوژی و هوش مصنوعی
موضوعات داغ

بیوسنسور ها؛ ماشین؛ هدایت بدون هیچ حرکتی!

آیا می شود بدون تکان دادن دست و پا، وسایل مختلف را هدایت کرد؟

سایبرپژوه– محققان سیستمی را توسعه داده‌اند که انسان به وسیله آن می‌تواند کامپیوترها را بدون صفحه‌کلید و موس، هدایت کند. این سیستم بیوسنسور هایی که می توانند زیر پوست انسان مخفی شوند، را با هوش مصنوعی پیوند داده و روشی بسیار نوین برای برقراری ارتباط با کامپیوتر، ارائه کرده است.

 

اختراع بیوسنسور ؛ افق جدیدی را بر جهان الکترونیک گشود!

دکتر معین که یکی از اولین محققان در زمینه علم الکترونیک طبیعی (Nature Electronics) است در این باره می‌گوید: «این محصول، کمک شایانه به حفظ حریم خصوصی افراد می کند.» خواندن یا پیشبینی کردن حرکات دست انسان یکی از راه‌های بهبود تعامل با کامپیوتر است. این تراشه الکتریکی که با الگوریتم AI برنامه‌ریزی شده، قادر است حرکات دست را با کمک سنسور های خاصی که ارتباط دقیقی با ساختار عصبی بدن دارند، بخواند. همچنین بازوبندی طراحی شده که می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی-عصبی را در ۶۴ نقطه مختلف روی ساعد شناسایی کند. این تیم موفق به آموزش الگوریتم برای تشخیص ۲۱ حرکت دست از جمله بالا بردن شست، مشت کردن، صاف کردن کف دست، بالا نگه داشتن هر انگشت و شمارش اعداد، شده است. زمانی که می‌خواهید ماهیچه‌های دستتان منقبض شوند، مغز شما سیگنال‌های الکتریکی را از طریق نورون‌های گردن و شانه‌ها ارسال می‌کند. دکتر معین می‌گوید:« در اصل، آنچه که الکترودها در مچ دست احساس می‌کنند این پیام های الکتریکی است.»

 

 ذهن خوانی با استفاده از بیوسنسور ها در عصر تکنولوژی!

همانند دیگر نرم‌افزار هایی که با ساختار AI کار می کنند، این الگوریتم نیز باید ابتدا “یاد بگیرد” که چگونه سیگنال‌های الکتریکی با تک‌تک حرکات دست مطابقت پیدا کرده و انجام انبساط و انقباض را در فضا های ماهیچه ای، ممکن می سازند. این دست آورد جدید از یک نوع AI پیشرفته به نام الگوریتم محاسباتی فرا_بعدی استفاده می‌کند. تمام محاسبات در نقطه کوچکی از دست روی یک تراشه انجام می‌شوند. هیچ داده شخصی به کامپیوتر یا دستگاه دیگری منتقل نمی‌شود. این امر تضمین می‌کند که داده‌های بیولوژیکی شخصی، خصوصی باقی می‌مانند. این دستگاه در حال حاضر برای پیش سفارش، عرضه شده است.

 

آیا بیوسنسور ها حریم خصوصی را خدشه دار می‌کنند؟

پروفسور رابی که یکی دیگر از دانشمندان مشغول به این پروژه است، می‌گوید: وقتی آمازون یا اپل الگوریتم های خاص خود را عرضه می‌کنند، از یک دسته نرم‌افزار را در فضای ابری استفاده کرده تا این نوع مدل ها اجرا شوند. او همچنین ادامه داد: ما فرایندی را اجرا کردیم که در آن یادگیری بر روی خود دستگاه انجام می‌شود. این دستگاه، بیوسنسینگ ها، پردازش سیگنال، تفسیر پیام های عصبی و هوش مصنوعی را در یک سیستم ادغام می‌کند. رابی می‌گوید که این دستگاه هنوز آماده نیست تا یک محصول تجاری باشد، اما می‌تواند با چند تغییر به آن مرحله نیز برسد. او می‌گوید: ” این اخترع جدید، نسبتا کوچک و انعطاف‌پذیر است و مصرف برق پایینی دارد.” مرکز تحقیقات  CONIX که مجری تحقیق و پژوهش در این پروژه است، توسط آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته وزارت دفاع آمریکا حمایت مالی می‌شود.

3

منبع
Futurity

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا