پادکستفرهنگ سایبری

انیمه ژاپنی دریچه ای برای ورود به ژاپن

سایبرپژوه–  انیمه ژاپنی دریچه ای برای ورود به کشوری است که بخاطر جنبه های مختلف فرهنگ منحصر به فرد و جالب آن به خوبی شناخته شده و محبوب است. اینها می تواند شامل تاریخ طولانی و خونین آن یا سنت های دیرینه آن باشد که در برابر آزمایش زمان مانند رقاص های ژاپنی، مراسم چای و جشنواره­ های مختلف باستانی مقاومت کرده­اند. چیزهای زیادی در ژاپن وجود دارد که در کشورهای دیگر نمی توانید پیدا کنید.ژاپن همچنین طی سالیان متمادی با پیشرفت هایی مانند اتومبیل، بازی های ویدیویی و مد کمک­ های زیادی به جهان کرده است.

«انیمه» یکی از بزرگترین تولیدات ژاپن است که همواره نقش نمادین خود را حفظ کرده است. انیمه، که در اصل از کلمه انگلیسی “انیمیشن” آمده است، باعث شده است که مردم در سراسر جهان که عاشق هر ژانر از آن هستند احساس کنند که نیازمند رفتن به کشور سازنده آن یعنی ژاپن هستند و حتی گاهی اوقات ژاپنی یاد می­گیرند. انیمه چه تاثیری در جامعه داشته است؟ انیمه چه تاثیری بر فرهنگ ژاپن داشته و چه تاثیری بر فرهنگ غربی داشته است؟

انیمه چیست؟

انیمه اصطلاحی است که برای توصیف سبک انیمیشن ژاپنی استفاده می­شود و از اوایل قرن ۲۰ وجود دارد. اکنون، انیمیشن و کتاب مصور[۱] همتای آن، مانگا، با ارزش صنعتی بیش از ۱۵ میلیارد دلار آمریکا در ژاپن و فراتر از آن بسیار موفق هستند. انیمه فقط شامل مجموعه­های تلویزیونی برای کودکان نیست، بلکه شامل نمایش­های تلویزیونی بزرگسالان و حتی فیلم­ها نیز می­شود.

سبک­های طراحی بسته به هنرمندان متفاوت است، اما شخصیت­های انیمه معمولا با چشمان بزرگ، اغلب موهای رنگارنگ و بینی و دهان کوچک قابل تشخیص هستند. در ژاپن، مردم در هر سنی و از هر طیف زندگی به نوعی انیمیشن  تماشا کرده­اند و این بخشی از فرهنگ مدرن آنها شده است.

همچنین انیمه طیف گسترده­ای از ژانرها را شامل می­شود، از جمله درام، عاشقانه، ترسناک و علمی-تخیلی. برخی از نمایش­های انیمیشن حتی ژانرهای غیرمعمول­تری مانند سایبرپانک[۲] و مکا (با حضور روبات ها) دارند.

انیمه چه تاثیری بر ژاپن گذاشته است؟

فرهنگ ژاپنی را می­توان در بسیاری از نمایش­های تلویزیونی انیمیشن مشاهده کرد. دبیرستان­ها شبیه دبیرستان­های واقعی است و شخصیت­های انیمیشین غالباً با چاپستیک­ها[۳] غذا می­خورند و در مسافرخانه­های سنتی ریکون[۴] اقامت می کنند. شخصیت­های محبوب انیمه را می­توان در سراسر ژاپن روی اسباب بازی­ها، تی شرت­ها، لوازم جانبی و لوازم التحریر مشاهده کرد.

انیمه همچنین الهام­بخش خلق اولین خواننده آوازخوان ژاپن، هاتسونه میکو، که یک دختر کارتونی شانزده ساله است و موسیقی پاپ می­سازد بوده است. او علی رغم اینکه شخص واقعی نیست، طرفداران زیادی دارد و مردم حتی به کنسرت زنده او می­روند! علاوه بر این، بسیاری از شرکت­ها از شخصیت­های زیبا به سبک انیمه به عنوان طلسم برای جذب جوانان به برند خود استفاده می­کنند.

انیمه چه تاثیری بر بقیه جهان دارد؟

انیمیشن امروزه به یکی از بهترین منابع برای داستان پردازی به شکل متحرک، با آزادی بیان در هر ژانر و برای هر مخاطب تبدیل شده است و در تقابل با کارتون­های سنتی است که عموماً کودکان مخاطب آن هستند. وقتی سریال­های اولیه مانند Dragon ball ، Astro Boy ، Sailor Moon و Slam Dunk پخش شدند، انیمه در کشورهای دیگر موفقیت کسب کرد. افراد زیادی هستند که پس از تماشای برخی از این نمایش­ها به ژاپن علاقه­مند شدند. حتی گاهی اوقات آن­ها از برای یادگیری زبان ژاپنی ترغیب می­شوند. در نتیجه، در سال ۱۹۸۴، آزمون مهارت زبان ژاپنی (JLPT) ایجاد شد.

اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان دهه “رونق انیمیشن” شناخته می­شد. به همین دلیل، با شروع کنوانسیون­های انیمه، فرهنگ انیمه بیشتر تکامل یافت. کنفرانس­های انیمه گردهمایی­های بزرگی است که ممکن است در طی چند روز برگزار شود، تا طرفداران انیمه و مانگا شور و فداکاری خود را نشان دهند. این­ها حتی دارای پنل­های گفتگوی هنری هستند که صداپیشه­ها و کارمندان ایجاد انیمه می­توانند در این رویداد با یکدیگر دیدار کنند و در مورد نمایش­های خود صحبت کنند و طرفداران می­توانند فرصتی برای دیدار با آنها داشته باشند. طرفداران همچنین می توانند برای خرید کالا دور هم جمع شوند و “cosplay” را امتحان کنند. اصطلاح “cosplay” از کلمات “بازی صحنه و لباس[۵]” گرفته شده است، و این زمانی است که طرفداران، لباس شخصیت­های مورد علاقه خود در یک سریال را می­پوشند و از آن شخصیت را برای یک روز تقلید می­کنند.

یکی دیگر از جنبه­های محبوب انیمه، سبک هنری است. سبکی که از ژانر انیمه نشأت می­گیرد و منحصر به فرد است. شخصیت­ها معمولاً دارای چشمان بزرگ و مدل موهای منحصر به فرد هستند. کشورهای غربی نیز مجموعه­هایی را با استفاده از آن سبک خاص توسعه داده­اند. یکی از محبوب ترین سریال­های سازگار با این سبک هنری Avatar: The Last Airbender است که موفقیت بین المللی کسب کرده است.

بنابراین انیمه چه تاثیری بر جهان داشته است؟ این صنعت چند میلیارد دلاری مطمئناً بر کارتون­های مدرن در کشورهای مختلف و همچنین جذب طرفداران زیادی به ژاپن تأثیر گذاشته است. این امر باعث شد مردم از سراسر جهان تصمیم بگیرند ژاپنی یاد بگیرند و منجر به ایجاد JLPT شود. می­توان گفت که این صنعت پس از آن، باعث ترویج گردشگری به ژاپن و همچنین تأثیرگذاری بر بسیاری از فرهنگ عامه که امروز می­بینیم شده است.

[۱] comic book

[۲] ژانری از داستان­های علمی در یک خرده فرهنگ بی­قانون از یک جامعه ستمگر تحت سلطه فناوری رایانه.

[۳] chopsticks

[۴] Ryokan: مسافرخانه های سنتی ژاپنی

[۵]  costume play

[۶] https://jpninfo.com/31964

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا