تکنولوژی و هوش مصنوعیفرهنگ سایبری

استریم؛ رسانه محبوب نسل جدید

تا به حال افرادی را دیده اید که در گوشه و کنار خیابان و پارک ها آهنگ می زنند و شعر می خوانند و کیفی در کنار خود قرار داده اند و هر کس که دلش می خواهد به آنان کمک مالی می کند. عده ای نیز آن ها را صرفا تماشا می کنند. حالتی شبیه به این افراد در شبکه های مجازی وجود دارد که به آن «استریم» می گویند. استریم محیطی است که در آن یک نفر، کاری که با کامپیوتر خود انجام می دهد را با مخاطبان به اشتراک می گذارد. در واقع استریم یک تلویزیون شخصی است که با بودجه خود فرد راه اندازی می شود. سایت توییچ[۱]  مهم ترین و معتبر ترین بستر استریمینگ در سطح دنیا به شمار می آید.

محتوای استریم می تواند هر چیز باشد. دسته بندی های استریم بسیار زیاد هستند. برخی بازی می کنند و اوقات بازی کردن خود را با شما همراه می شوند. عده ای ممکن است با همدیگر فیلم ببینند. افراد یا گروه های موسیقی به طور زنده اجرا می کنند. از کارهای مهارتی مثل آشپزی کردن و نقاشی کردن گرفته تا کارهای ساده و شاید عبث مثل خوابیدن می توانند موضوعات استریم باشند و هر دسته از این موضوعات مخاطبان خاص خود را دارد.

مخاطبان استریم به دو دسته کلی تقسیم می شوند: کسانی که صرفاً جهت سرگرمی و گذران وقت استریم می بینند و دسته دوم کسانی هستند که به دنبال آموزش می باشند. هدف از این دوگانه نشان دادن وجه غالب نیت مخاطبان است و خط کشی سفت و سخت وجود ندارد. کسانی که به دنبال سرگرمی هستند در دسته مورد علاقه شان استریمری را انتخاب می کنند که برایشان جذاب تر باشد و دسته دوم به دنبال استریم آموزنده و ماهر تر می‎گردند.

آموزش در استریم لزوماً به چیزهایی مثل نقاشی، موسیقی، فوتوشاپ و مانند این ها ختم نمی شود. بلکه قسمت عمده آن مربوط به آموزش بازی رایانه ای  است. در دنیای جدید با رشد صنعت بازی، بازی کردن نیز تخصصی شده است و حتی در کشورهای مختلفی بازی های رایانه ای را تحت ورزش الکترونیک ذیل وزارت ورزش خود در نظر می گیرند و همین موجب شده تا در آمد اصلی خیلی از استریمر ها و گیمرها از این طریق بگذرد.

در استریم ها قابلیت پرداخت پول و حمایت مالی از استریمر وجود دارد. علاوه بر آن، امکانات دیگری مثل توکن- رمز ارز داخلی سایت های استریمینگ، سابسکرایب- پرداخت هزینه ایموجی های اختصاصی کانال استریمر- و اسپانسرشیپ- حمایت مالی از طرف شرکت های معتبر اقتصادی- برای کسب در آمد از طریق این نوع تولید محتوا وجود دارد.

یکی از مهم ترین ویژگی های استریمینگ ارتباط مستقیم تولیدگر محتوا با مخاطبان از طریق «چت» و زبان نوشتاری است. بدین صورت که مصرف کنندگان در چت می نویسند و استریمر با خواندن چت ها از نظرات و گفته های آن ها آگاه می شود و به آن ها واکنش می دهد. به عبارت صحیح تر، استریم هیچ گاه شکل نخواهد گرفت مگر با حضور مخاطبان که آن ها را با نام «چَت» صدا می زنند.

 شیوه ارتباط میان چَت و استریمر نوع خاصی از ارتباط است که به طور معمول در زندگی دیده نمی شود. ارتباط از طرف چَت نوشتاری است درحالیکه پاسخ این ارتباط به صورت شفاهی و تصویری داده می شود. علاوه بر آن، در چت استریم ایموجی های نقش بسیاری جدی ایفا می کنند تا جایی که هر استریمر می تواند، و شاید باید، ایموجی و شکلک های مخصوص چت خود را بسازد و افراد صرفاً می توانند با خرید آن ها، ازشان استفاده کنند. در توییچ شکلک های خاصی وجود دارد که مختص خود این رسانه اجتماعی است.

چت در توییچ بسیار فعال است و نقش جدی در تولید محتوای استریم را بر عهده دارند. این مسئله تا حدی جدی است که پر طرفدارترین دسته موضوعات استریم just chatting شده است. این گروه از استریمر ها تنها با مخاطبان خود صحبت می کنند و محور اصلی فعالیت آن ها را چت شکل می دهند. با همدیگر فیلم می بینند، کلیپ های یوتیوب را تماشا می کنند و یا درباره یک موضوع خاص پیش آمده صحبت می کنند.

استریم تمام ویژگی های رسانه های نسل جدید را دارا است و بلکه کامل تر از آن است. ذائقه مخاطبان امروزی رسانه ها از طرفی به دنبال آزادی و انتخاب هستند که در استریم به خوبی می توانند محتوای مورد نظر خود را با جزئیات بسیار بالا انتخاب کنند. از طرف دیگر، فعالانه در تولید محتوای استریم شرکت داشته و ارتباط دو‎سویه میان کنشگران ارتباطی وجود دارد. هم چنین تماشای استریم همه جا و همه زمان ممکن است؛ از طریق لب تاپ، گوشی همراه و حتی تلویزیون های نسل جدید که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. حتی در استریم امکان از دست دادن محتوا وجود ندارد چرا که استریم های قبلی در بایگانی ذخیره می شوند و در دسترس هستند. علاوه بر این، استریم وابستگی زیادی به رسانه های دیگری از جمله اینستاگرام و دیسکورد و یوتیوب است، رسانه هایی که به مثابه راه ارتباطی با مخاطبان در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که امکان دیده شدن محتوای آن بسیار بالا است. باتوجه به ویژگی های گفته شده و تغییر ذائقه های نسل جدید، به نظر می رسد رسانه مورد علاقه نوجوانان در آینده استریم خواهد بود.

[۱] این سایت در ابتدا با پسوند tv ساخته شد تا به عنوان نوعی تلویزیون اینترنتی به حساب بیاید در حالیکه در آینده تولیدگران محتوا به سمتی متفاوت تر از تلویزیون پا گذاشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا